Nekromanti [Apocalypse World] Göteborg efter katastrofen

Widundret_UBBT

Veteran
Joined
7 Jan 2011
Messages
16
Location
SE
Hej!

Kommer att spelleda Apocalypse World i veckan och hade tänkt föreslå för gruppen att det hela utspelar sig i Göteborg, snarare än på amerikansk mark. Tänk typ såhär: vädret har ballat ur och en ständig vinter råder - en vargflock härjar på stadens gator och vargarna är alldeles för stora, alldeles för starka. Små grupper av överlevare har samlat sig i tillhåll här och var och drabbar ständigt samman i jakten på förnödenheter. Kanske åker det även tungt bepansrade, snöplogsförsedda spårvagnar på rostiga rälsar i olika syften? Kanske sänder någon mystiska radiomeddelanden från Kanalhuset (SVT) på Hisingen? Ni fattar grejen.

Vad tror ni? Funkar det att byta plats på detta viset, och sitter någon inne på några coola idéer som jag och min grupp kan använda oss av? För att anpassa det hela ytterligare hade jag även tänkt att skriva ihop en ny namnlista att plocka namn ur till NPC:er. Jag bifogar de jag skramlat fram hittills och skulle vara väldigt tacksam om någon har ytterligare förslag som vi kan använda oss av.

Kal, Ada, Blåvitt, Gais, Hel special, Bamba, Håkan, Heden, Nollåttan, Glenn, Ullevi, PåGe, Håkan, Skandinavium, Kopparmärra, Kungsbacka, Balder
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Låter skitfett! Apocalypse World håller väldigt bra för moddar. Dock borde namnlistan innehålla mer än en Glenn.

Vad ska malströmmen vara? Min personliga erfarenhet är att malströmmen är det som är sämst beskrivet i boken och något som tjänar på att tänkas igenom, iallafall i form av ton osv.
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Hejsan!

Jag tror att du är inne på rätt spår, Apocalypse World, erbjuder ju möjligheter att lägga historien i vilken efterkatastrofen miljö som helst.

Göteborg som ni är bekanta med, får jag anta, är ypperlig att spela med associationer och meta. Jag drar automatiskt paralleller till ett annat efterkatastrofen spel, Mutant: Undergångens arvtagare, naturligtvis. Den har samma typ av lustig ordhumor som jag associerar med Göteborg. Varför inte hämta lite inspiration där?

Det kommer nog oavsett bli en bra utgångspunkt för samberättande, som Apocalypse World gör så bra. Kör på nu bara!

Mäster Johan
http://www.boningen.org
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vi körde (och avbröt tyvärr) en AW-kampanj i snöiga skogar i stället för sönderbränd öken. Vad som hände var att stämningen skiftade - Det handlade mer om att inte frysa ihjäl, inte gå vilse i skogen, inte bli tagen av sakerna i mörkret, inte svälta ihjäl. Mer jordnära, kändes mera som en modern vikingasaga än Mad Max, men fortfarande AW, absolut. Så jag tror att spelet följer med när du flyttar till Göteborg.

Din namnlista ser lite komisk ut, och väldigt lokal, naturligtvis. Ifall jag skulle spelleda Göteborg efter apokalypsen så hade jag skrivit en namnlista i stil med...

Kardinal, Kamomill, SIBA, Sjuan, Stora A, Sjunkbomb, Varg, Kobo, Romme, Stearin, Yalla, Mimmi, Mesk, Hardar, Stor och Stark, Megaförintelse, Jeep, Sökare...

Precis som AW's namnlista blandar nonsensord, spännande ord, småkomiska ord, märkliga ord, och riktiga namn - fast på svenska.

Men du kanske vill satsa på en väldigt lokal, kanske rent av komisk, känsla?
 

Widundret_UBBT

Veteran
Joined
7 Jan 2011
Messages
16
Location
SE
Jag slänger in en fyra, fem Glenn till så skall det nog funka ;-)

Malströmmen kommer jag nog att lämna ganska öppen, jag vill lämna så mycket av "skapandet" som möjligt till spelarna då de är väldigt duktiga på att hjärnstorma tillsammans på egen hand. Jag skrev dock ner en idé för ett tag sedan om en mystisk himlakropp som ansluter sig till jordens gravitation och orsakar undergången (jag hade sett Melancholia och var så jäkla inspirerad). Kanske använder jag denna idén om mina spelare diggar det. Detta är vad jag skrev, kanske kan inspirera någon annan om inte annat:


I. 13 June, 2XXX: Astronomers finds a mystical new asteroid (designated 2XXX LQ1). It seems to be coming from nowhere. Its trajectory course indicates that it might pass by Earth in a couple of weeks.

II. Scans of 2XXX LQ1 indicates that it is sphere-like in form, much like a small planet or a moon. Astronomers are puzzled, and theories arise that it has been a moon once, belonging to a faraway planet.

III. People all over the world prepares for when the asteroid will pass by earth. It should be visible by the naked eye. People are calling the asteroid “The Traveller”. Everyone is happy happy.

IV. The time comes and everyone watches the asteroid floating in the night sky, popcorn in their mouths. But something happens, something goes wrong. The asteroid is slowing its pace and gets caught by Earths gravitation. People all over the world get headaches and nosebleeds and faints and shit. Earth has a new moon.

V. Hell breaks loose. Weather all over the world is out of control. Black stones fall from the sky, tearing up the earth; tsunamis and tornadoes and headaches headaches headaches. The Bad Moon is rising. Civilization is no more.

VI. 50 years later...
 

Widundret_UBBT

Veteran
Joined
7 Jan 2011
Messages
16
Location
SE
Nja, jag vill egentligen komma ifrån den komiska känslan och in på ett mer allvarligt spår. Är medveten om att namnen jag skrev ner inte direkt bidrar till detta. De som du skrev ner kändes mycket coolare (och mer AW), jag snor nog dem och fortsätter på samma spår. De mer komiska namnen får tillfalla de mer komiska NPC:erna :)

Jag gillar snö, kyla och tillhörande jävligheter. Eran kampanj lät spännande och jag hoppas att vår stämning hamnar någonstans åt det hållet.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,872
Location
Off grid
Hade jag fått fria händer hade det varit jobbigt/farligt väder ovan jord. Alla grupperingar som finns kvar håller till i större bergrum (Västerberget, Kallebäck, Nya/gamla berget på Säve, ÖGull, käringberget) och Älvsborgs fästning t.ex.

Skulle också använda havet och skärgården. Övergivna fyrskepp. Delvis raserad Älvsborgsbro. Och kanske framförallt en rejäl eldstrid i varvsmiljö.

Mina två öre...
//EvilSpook
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Widundret said:
Nja, jag vill egentligen komma ifrån den komiska känslan och in på ett mer allvarligt spår. Är medveten om att namnen jag skrev ner inte direkt bidrar till detta. De som du skrev ner kändes mycket coolare (och mer AW), jag snor nog dem och fortsätter på samma spår. De mer komiska namnen får tillfalla de mer komiska NPC:erna :)

Jag gillar snö, kyla och tillhörande jävligheter. Eran kampanj lät spännande och jag hoppas att vår stämning hamnar någonstans åt det hållet.
Här är de två första spelmötena om du är intresserad.

Mina favoritnamn på Vincents namnlista är Jackabacka och Rolfball. Det känns härligt att säga dem, de har en skön rytm liksom. Vad skulle vackra namn på svenska kunna vara?

Hammarjack, Rubenick, Falkenberg, Orange, Ritza, Molotov, Pappa Peppar, Kundservice, Tourette, Frumiere, Samma tjej, Slut-på-resan, Söndertras, Ashtanga, Upp/Ner
 

Widundret_UBBT

Veteran
Joined
7 Jan 2011
Messages
16
Location
SE
Tack för alla namn och idéer, det är sjukt vad hjärnan börjar snurra igång när man väl fått inspiration.

Jag har tänkt lite på bakgrundsmusik också, något som jag tycker är hemskt viktigt och försöker göra så spännande som möjligt för spelarna. Till ett iskallt Göteborg har jag fått någon slags feeling för att långdragen instrumental musik borde funka. Till en början hade jag en galen idé om att spela Håkan-låtar i extrem slowmotion, men jag lyckades inte fixa det och nu tänker jag istället melankoli, östeuropeiskt mässande, blåååsinstrument... typ. Har hittills inte hittat något som jag fastnat för, detta är det enda som kommit i närheten:

http://open.spotify.com/track/446hHL6zHpECWbgaBD5hp6

http://open.spotify.com/track/40Pra2iBKPCnDJ4uamAk0g

Tanken är att det skall bli en ganska monoton ljudmatta som sedan kan brytas av med tung techno när tempo/strider/action drar igång. Inser nu att det hela säkerligen låter ganska konstigt, men jag tror det kan funka. Någon som vågar sig på att tipsa om något som kan passa in? :)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Widundret said:
Tack för alla namn och idéer, det är sjukt vad hjärnan börjar snurra igång när man väl fått inspiration.

Jag har tänkt lite på bakgrundsmusik också, något som jag tycker är hemskt viktigt och försöker göra så spännande som möjligt för spelarna. Till ett iskallt Göteborg har jag fått någon slags feeling för att långdragen instrumental musik borde funka. Till en början hade jag en galen idé om att spela Håkan-låtar i extrem slowmotion, men jag lyckades inte fixa det och nu tänker jag istället melankoli, östeuropeiskt mässande, blåååsinstrument... typ. Har hittills inte hittat något som jag fastnat för, detta är det enda som kommit i närheten:

http://open.spotify.com/track/446hHL6zHpECWbgaBD5hp6

http://open.spotify.com/track/40Pra2iBKPCnDJ4uamAk0g

Tanken är att det skall bli en ganska monoton ljudmatta som sedan kan brytas av med tung techno när tempo/strider/action drar igång. Inser nu att det hela säkerligen låter ganska konstigt, men jag tror det kan funka. Någon som vågar sig på att tipsa om något som kan passa in? :)
Jag tycker det låter ascoolt! Här kommer lite musikidéer, skjuter blint:

Räfven kommer från Göteborg och spelar vild klezmer, sorgsen tango och en del som bara är festligt:
http://open.spotify.com/track/44qj1f6RRpJkZp6QXXwOkd

Ataraxia kanske är för italienskt?
http://open.spotify.com/track/3l5ij0vzR4hCjaBgmAM5rJ

Jag har just blivit lite förälskad i Skrillex:
http://www.youtube.com/watch?v=KuJc1zKuqhU
 
Top