Nekromanti Apocalypse World, andra ver., är det bra?

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Rätt mastiga 300 sidor vad det verkar. Har själv inte köpt pdf. Har någon gjort det och kan komma med input om det är värt att införskaffa? Är alla sidor regler är det typ 30 sidor regler och resten setting?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Det är huvudsakligen regler. Setting finns ju egentligen knappt, annat än den som på olika sätt är inbakad i reglerna.

Personligen har jag tyckt att det är ganska tungt att spelleda. Reglerna följer förvisso ett tydligt mönster, men det blir många regler och annat att hålla koll på under spelandet. Världen, karaktärer, handlingen, platser och SLPs improviseras/vidareutvecklas dessutom i regel i stunden. Jag har således behövt ta en del pauser för att kolla upp regler, anteckna nya saker och dylikt.

I slutändan är det dock ett väldigt trevligt spel, som har en väldigt tydlig vision och erbjuder en förhållandevis unik spelupplevelse.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag hade uppfattat det som att det faktiska regelavsnittet är rätt kort, men att det sen är en jäkla massa "råd" till SL (förlåt MC) om hur man ska tänka och jobba för att guida spelarna mot en bra story?
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
ceruleanfive;n252859 said:
Det är huvudsakligen regler. Setting finns ju egentligen knappt, annat än den som på olika sätt är inbakad i reglerna.

Personligen har jag tyckt att det är ganska tungt att spelleda. Reglerna följer förvisso ett tydligt mönster, men det blir många regler och annat att hålla koll på under spelandet. Världen, karaktärer, handlingen, platser och SLPs improviseras/vidareutvecklas dessutom i regel i stunden. Jag har således behövt ta en del pauser för att kolla upp regler, anteckna nya saker och dylikt.

I slutändan är det dock ett väldigt trevligt spel, som har en väldigt tydlig vision och erbjuder en förhållandevis unik spelupplevelse.
Har du tips på "lättare" postapokalypsspel? Tänkte sannolikt köra Mutant Elysium med fokus på livet i enklaven och lite zonfärder på ytan. AW verkar lite bökigt för nybörjare.

Dream Askew kanske är bättre än AW?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Dream Askew är ju på ett sätt en "lightversion" av AW eller rättare sagt ett samberättarlir (snarare än ett straight upp rollgestaltande rollspel) inspirerad av AW.

Jag älskar AW with my whole body including my peepee, men AW gjorde ju också något alldeles eget, och utan att riktigt veta det hade jag längtat efter just det i flera år. Så jag väljer AW!

Se om du kan få chansen att bläddra i boken lite och känna efter om reglerna, beskrivningarna och bilderna talar till dig.

Eller vänta, det kan du ju göra i referensboken på nätet!
- Länk: http://apocalypse-world.com/ApocalypseWorldBasicRefbook2ndEd.pdf
- Kolla in rollpersonsarketyperna som är första halvan av dokumentet
- Framförallt, kolla in basic moves på sidan 27. Där har du en sammanfattning av nästan hela spelet,
faktiskt.
-- Förklaring: "roll+cool" (eller hot, hard, sharp, wierd) betyder "slå 2T6 och lägg till ditt värde på Cool, som går från -1 till +3"
-- Förklaring: "Be prepared for the worst" betyder att MC (SL) kommer få något att hända. Kolla "your moves" på sidan 27.

Skadar inte att testa Dream Askew heller, det kan ni spela på en halvdag och så vet ni om ni gillar det eller inte.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
P.eLL.e;n252869 said:
Har du tips på "lättare" postapokalypsspel? Tänkte sannolikt köra Mutant Elysium med fokus på livet i enklaven och lite zonfärder på ytan. AW verkar lite bökigt för nybörjare.

Dream Askew kanske är bättre än AW?
Ja, jag brukar ju säga att Dream Askew är som AW fast bra. Det har tagit bort allt onödigt som spelledare och tärningar samt spelas klart på en kväll istället för att kräva en lång kampanj för att komma till sin rätt. Dock ska det erkännas att det inte är helt uppenbart från texten i DA hur det ska spelas, så om ingen i gruppen spelat samberättarspel eller liknande tidigare så är det nog inte det jag hade börjat med.)

Skadar inte att testa AW heller men ge det då mer än en kväll (det har jag tyvärr aldrig fått tillfälle till) och spela helst med en spelledare som redan kan det, så ni får känna på hela potentialen i spelet.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
P.eLL.e;n252869 said:
Har du tips på "lättare" postapokalypsspel?
Har tyvärr dålig koll på andra postapospel, har mest spelat det i friform eller i egenskrivna system. Skulle dock säga att AW bara delvis kan kallas för postapospel – i första hand är det helt enkelt AW, postapokalypsen känns mer som en backdrop.

Har testat Mutant: År noll, men fastnade aldrig riktigt för det. Lite för mycket hexcrawl och lite udda XP-system, i min subjektiva mening. Sen tyckte jag att den övergripande stämningen (som förvisso i sig var tokskön) medförde att spelandet som bäst kändes lite halvseriöst.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
God45;n252907 said:
VILL DU HA DET ÄNNU KONSTIGARE???!!! Då vill du ha Planet Motherfucker!

https://drive.google.com/file/d/0BwQ...ZtMmJ6aFk/view
Underbart bra. Det här är det första "spelet" på evigheter, som jag får lust att göra äventyr till och köra. Man får skapa ett enkelt hemmabyggt system bara, om man ser till egenskapers uppbyggnad; tänker att tre är enkla tester och att man rullar sin tärning (någon med Agility d6 ska slå tre eller högre alltså), 4 är utmanade och 5 är svårt, omöjligt för de med bara d4. HD får man väl höfta till bara. That's it.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
AW är ett fantastiskt spel!

Det är som sagt ingen uttalad setting utan den sätts vid session 1 av spelgruppen, enda fasta är att apokalypsen hände för 50 år sen och det finns en psychic maelstrom. Resten är öppet.

Det är en fet SL-del, men det mesta av det är inte tips utan regler till skillnad från många andra spel.

Jag SLar just nu AW och tycker det funkar mycket bra. Det är väl individuellt men för mig får jag precis lagom med stöd av spelet på precis rätt ställen både i preppande och själva spelandet.
 
Top