Nekromanti Apocalypse Train

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tänker spelleda Apocalypse Wörld Snowpiercer-edition på söndag. Alltså, hela världen (som går att leva i) är ett obscent långt tåg som åker runt runt runt i awesome hastighet. Inspirationskällan är väl uppenbar, men jag är taggad på formexperimentet det innebär att bara ha linjär geografi i en rollspelsvärld. Med det menar jag - närhelst rollpersonerna vill gå till punkt E så måste de först passera punkt B, C och D. En viktig del av awesomenessen kommer bli att pusha framåt till nya vagnar man inte varit i tidigare och upptäckta de mikrokosm av bisarra fisktankar som väntar där, samtidigt som nån sorts helhetsmysterium byggs upp kring tågets natur och syfte.

Har ni några idéer eller reflektioner kring detta? Det kan gälla allt ifrån potentiella fallgropar och problem jag riskerar att stöta på, till vilka playbooks som inte fungerar eller behöver moddas med denna premiss (drivern och choppern är särskilt knepiga), nya koola custom moves (klättra i taket på tåget? ta sig utanför tåget?), hur weird funkar (en given idé är att weird går ut på att sticka huvudet utanför tåget och titta på vad som än finns där utanför), balla idéer på koncept, vagnars innehåll, intriger, tågets natur, apokalypsens natur, etc. Whatever you got, hit me!

Det funkar ju givetvis inte med den traditionella rita karta-setupen, men en idé är att spelarna får skriva lösa teman och koncept på lappar, som jag som SL sedan at-will kan kombinera till koncept för vagnar. Lite av grejen är ju att spelarna inte ska veta exakt vad de kan vänta sig längre fram i tåget. Det vore även koolt med rektangulära lappar som spelarna kan skriva eller rita saker på och lägga ut på en lång linje för att salamitaktiskt bygga en karta över tåget.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Tycker det låter coolt, har dock inte sett Snowpiercer. Jag antar att tågvagnarna är mycket bredare och längre än vad man normalt ser? Något slags system gör att man inte kan traska upp och ner längs tåget hur man vill?

Jag tycker det bör finnas en galen mekaniker eller något som kryper runt i hela tåget via okända lönngångar. Lite fantomen oå operan-karaktär kanske?
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Jag hade nog stannat där, typ: Det är ett tåg, hela mänskligheten är ombord, det går inte att gå av, vad gör ni? Bygga därifrån. Alltså från rollpersonsskandet snarare än sourcematerial (som jag, skall erkänna, har absolut noll koll på).

Om någonting promt skall förberedas antar jag att tåget är ett ganska självskrivet hot, rimligen ett landskap. Kanske är världen utanför också ett landskapshot eller terräng (kan som sagt inte Snowpiercer ens lite).

Playbooks: Om inte lokförare är en grej funkar ju förstås inte Drivern särskilt bra. Choppern däremot tänker jag alltid mer som gängledare än som motorcyklist och mer ”externaliserad makt” än något annat, så den borde väl kunna funka så länge det finns nån som kontrollerar en hop våldsverkare (det finns inga drag om att köra hoj, bara om att hantera gänget). Quarantine... är kanske något att fundera över. Fungerar det att någon varit så avskild från tågverkligheten? Och Hardholdern... Vad är ett ”Hold” på tåget? Hela tåget? En vagn?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Ett okänt hot tar med ojämna mellanrum bort vagn efter vagn bakifrån. Det går inte så snabbt så man kan göra en räd till sista vagnen för att rädda värdefulla prylar relativt riskfritt. Men att fastna där är en garanterad död. Lite som att stå på en sjunkande ö. Man kan gå ner på stranden och kolla, men man stannar inte. Det blir såklart ett tryck framåt i tåget. De som bor där tycker inte om nykomlingar. Nykomlingarna tänker inte låta sig avvisas.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Det här låter awesome! Det påminner mig om att jag borde se Snowpiercer också, vilket jag tänkt göra men sen aldrig gjorde av någon anledning. Så jag har inte koll på inspirationskällan förutom någon trailer, men jag kanske ändå kan säga något.

Chopper tror jag inte är så svårhanterlig. Hen är en gängledare, motorcyklarna är mest flavor. Kanske svårare då att folkmassor i allmänhet bör vara mindre ombord på tåget, så om man har ett litet gäng är det svårt att någonsin vara i numenärt underläge. Men det kanske inte är ett problem. Och om tåget är rejält stort (större än ett SJ-tåg i alla fall) kanske det inte är så stort problem.

Borde det inte vara ballt med ett tvåvåningståg, åtminstone bitvis? Som de här regionaltågen Linköping -- Uppsala -- Gävle eller i Holland, jag vet inte hur vanliga de är annars. Då får man in en liten dimension till med lite trappor och stegar, men ändå mest endimensionalitet som strålar samman i trapphallar och så där vagnarna möts.

En rätt grundläggande fråga är vad som finns utanför tåget. Jag tänker mig att det är väldigt ogästvänligt: kanske vakuum, kanske -80 grader, kanske giftig och muterande atmosfär. I så fall kan det finnas mer eller mindre fungerande självreparerande system på tåget om det skulle gå hål någonstans.

Andra idéer på vagnar eller fraktioner: kannibalkulter är alltid bra, någon sorts absolut militärdiktatur med uniformer och övervakning och offentliga avrättningar, övergivna vagnar övervuxna med bisarr halvlevande vegetation som lyser i mörkret, en sorts handelsplats där man kan byta till sig vad som helst.
 
Top