Användning av session 0

Min ordinarie grupp kör numera alltid en Session Zero, men också 20 minuters utvärdering efter varje spelmöte.
Intressant. En utvärdering direkt efter har jag aldrig stött på. Däremot blir det nästan alltid ett "Vad hände senast?"-snack i början av varje spelmöte. Men det tror jag knappast är unikt.

Last edited:
Intressant. En utvärdering direkt efter har jag aldrig stött på. Däremot blir det nästan alltid ett "Vad hände senast?"-snack i början av varje spelmöte. Men det tror jag knappast när unikt.
Jag använder det både som ett bollplank för gruppen som helhet där man kan lyfta både bu och bä kring dagens spel och till viss del som ett sätt att lägga omgången till handlingarna. Det har genom åren gett massa bra och viktig diskussion vilket främst har tagit bort gissandet kring saker som om kampanjen är kul, tycker nån det är jobbigt med grafiska beskrivningar av hemskheter och så vidare. Men också en del bekräftelse för både spelare och mig som SL att det faktiskt har hänt en massa coola grejor eller att man är rolig att spela med.

När försnacket jag beskrev i förra posten drar mot sitt slut kör vi en "vad hände senast"-vända med en random spelare ur gruppen som berättar händelserna ur sin rollpersons perspektiv och ögon. :)

Sedan Järn så har det alltid blivit Session 0 inför kampanjer och liknande. I spel som Järn och Fantasy World så måste man ju börja med att diskutera världen (i Järn klanen) och sedan går man vidare med gruppen och därefter rollpersoner (som skapas). Innan så var det vanligare med att man skapade rollpersonerna i förväg eller åtminstone ganska oberoende. När vi var yngre så var det nästan en grej att man ville vara lite hemlig innan man hade presenterat rollpersonerna för varandra i spelet.

Nu ser jag absolut fördelar med att spelarna börjar med att diskutera gruppen i förväg, dels så att man inte drar åt olika håll. Men framför allt så att man inte bara gör som man brukar, utan att man faktiskt har idéer som att man är en utforskningsexpedition, eller handelssällskap eller grupp hyrsvärd eller vad det nu handlar om. Det kan fortfarande vara lite vilda idéer som ibland inte går ihop, men nu är det åtminstone spelarnas problem och inte spelledarens.

Min ordinarie grupp kör numera alltid en Session Zero, men också 20 minuters utvärdering efter varje spelmöte.
Vi brukar också köra en utvärdering efter varje spelmöte. Dels känns det naturligt när man ändå håller på och delar ut erfarenhet, samlar ihop tärningar och allt vad det är, men jag vill också väldigt gärna kolla tempen på vad folk tyckte om olika delar, framför allt när man är spelledare. Sedan kan det ju också finnas sånt man behöver diskutera om reglerna ("hur tyckte ni att reglerna för initiativ fungerade?") eller spelvärlden ("blev det trovärdigt att drottningens barn är de som har ansvar för administrationen?").

Lite av en sidenote, men den roligaste session 0 jag har haft var när vi påbörjade en minikampanj med att köra en runda Dialect och sen låta de ord vi hittade därifrån genomsyra spelvärlden i själva kampanjen. Världen kändes verkligen vår när vi inte bara kunde använda världsspecifika ord och begrepp i spel, men också att vi hade en förståelse för hur de orden växt fram i spelvärlden.
Finns säkert fler spel som kan användas på ett sånt här preludium-vis, tänker jag!

Back