Rickard
Urverk speldesign
Mycket tänkvärt inlägg, men tänker du dig att session 0 är hugget i sten eller skulle det gå att ha återkoppling för att se om någon ska läggas till eller ändras?Jag tycker många sätter en övertro till session 0. Missförstå mig inte, det är skitbra. Ha en session 0!
Men många lyssnar inte. Och många hör vad de vill höra oavsett vad man säger. Eller håller med om allt för de förutsättet att alla kommer rätta sig efter dem i alla fall.
Men det brukar snabbt bli tydligt om man har en sån person med när man väl börjar spela. Så dra inte igång kampanjen på en gång!
Låt alla skapa sina karaktärer och spela sen 1-3 superkorta, avslutade scenarion som illustrerar allt du pratade om på session 0.
En till två kvällar par scenario, max! Och diskutera efter varje scenario!
Då får folk pröva sina kataktärer och kan göra ändringar om de vill. De får en känsla för spelet om det är ett nytt spel, och scenariona funkar för att knuta band mellan rollpersonerna (eller gör det tydligt när det inte går).
Om nån spelare inte
funkar, eller visar sig inte vilja vara med trots allt, kan de enkelt lämna gruppen vid naturliga stoppunkter.
Och det borde bli uppenbart om det som sades under session zero faktiskt håller.
(inte i 100% av fallen, ibland tar det som Anarchclown skrev 30 spelmöte. Men oftast)
Last edited: