Nekromanti Användning av olika raser?

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Hur använder ni er av de olika raserna i era äventyr?
Håller ni på det klassiska fantasy eller kör ni innovativa lösningar?
Följer ni modulerna till punkt och pricka, eller vrider ni lite på dem?
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Det beror lite på rollspelet och spelstilen i gruppen, men i Eon framförallt är modulerna så pass bra skrivna att jag inte ser någon direkt orsak att ändra det.

Och beroende på vad jag är ute efter, så anpassar jag spelarnas RP och alla SLPs efter platsen/settingen som jag är ute efter.
Nu senast var det en kampanj i Consaber där det var två människor, och ett udda par av en alvisk riddare och en tirakisk legoknekt...
 

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Ydram said:
Nu senast var det en kampanj i Consaber där det var två människor, och ett udda par av en alvisk riddare och en tirakisk legoknekt...
Oj, hur fick du det att funka mellan alven och tiraken?
 

Yoko Homo

Veteran
Joined
19 Sep 2008
Messages
16
jag försöker att vara restrektiv med att låta mina spelare spela annat än människor. Jag tycker att alver och dvärgar(om man pratar fantasy) passar sig bättre som SLP:s. I DoD Trudvang så är detta väldigt tydligt med dvärgarna som inte passar alls som rollpersoner och alverna vet man ju för lite om för att kunna avgöra.

Detta med att man skall spela människor tycker jag är bäst i nästan alla settings men det finns ju självklart undantag. T ex dungeons and dragons vore ju inget kul alls om man inte fick spela en cool dvärg eller alv. Där passar det in mer.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag brukar i de allra flesta fall följa böcker till punkt och pricka, och slänger in SLPer som det passar (många tiraker i Västmark, någon Zolod-dvärg lite varstans, etc. etc.).

Jag brukar dock som regel se till att det inte blir D&D-stuk på karaktärernas rasblanding.
Som det ser ut nu (2 spelgrupper) har jag en med 4 vanarer och en tirak, och en med 3 vanarer och en dvärg.

Mundanas värld är för rasistisk för att kunna användas på samma sätt som Greyhawk. ^^
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Pyar-Alv som är Riddare i Consaber, och slåss i Peirenne för dess frihet. Och där slogs även ett Bazirk legokompani. Och de blev båda beordrade på samma uppdrag eftersom de har jobbat ihop förut. Tiraken var motiverad av pengar, och alven av heder och ära. Och båda slogs för samma sak...

Ang. uppdraget var det att ta sig till en alvboning i Norra Tokon för att få hjälp med lite trollformler, nämligen den som frös inne den Thalaskiska flottan, så att en viss alvisk riddare kunde göra en ryttarchock mot dom. RP-alven var kusin till den alven.

Men de lyckades inte, de blev dödade av Tokonska frihetskämpar i bergen pga ett missförstånd rörande Ost.

Seriöst.
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Nu blev jag ju jäkligt nyfiken. :gremshocked:
En liten förklaring om hur missförståndet uppstod skulle verkligen uppskattas.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Jo, det var så att under Pereinska Frihetskriget så fanns det en massa Tokon frihetskämpar uppe i Tokonmassivet som tog hand om gränsvakten, och dessa stackars frihetskämpar/gerilla soldaterna hade stora problem med maten. Trots att det är väldigt oTokigt att stjäla, så var det precis de tänkte göra. Nämligen stjäla lite mat av spelgruppen, eftersom de svalt.

Nu blev de upptäckta men de hade iniativet och lyckades övermanna RP, men alvriddaren vägrade ge sig. Och det hela utmynnade i ett slagsmål, utan vapen, mot en Tokon mot alven. Och eftersom hon totalt vägrade ge sig, eller ens prata med dem(resten av gruppen gav sig när de fick 10 spjutspetsar riktade mot sig). Så därför slutade det med att hon faktiskt dog. Och Tokonerna tog osten, bad om ursäkt och drog iväg. Och eftersom riddaren hade all information så...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jadu modulerna är till för att inspirera och tolkas :gremgrin: (sagt)

Men jag försöker vara såpass lojal mot böcker jag kan vara och bortser ifrån generaliseringar och stereotyper oftast.

Tex min senaste Slp är en Cirefalisk confartzmästare vars bästa kompis är en drezindvärg som är svärdsmästare a la extra ordinär! Drezindvärgens andra bästa vän är en learamalv som är bosatt i caseirion.
Där tror jag vi tog bort två stycken stora "vanliga" fördommar så nu slår jag sönder en till.
Learamalven bär ett svärd som liknar ett carwelan som smidits av en vän till honom, en tiraksmed som är väl berest och tidigare vapensmed till kurfursten av Marek pomian.

Men nog håller jag de olika rasernas kulturer och livsåskådning som primärt när jag gör slps. Dock gillar jag inte bokstavstolkande fundamentalister som stirrar sig blint på en ända mening i hela boken.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag har verkligheten som vision när jag använder andra raser, vilket betyder att jag tolkar det som står i modulerna på ett sätt som passar mig (vilket jag är ganska bra på) utan att direkt gå emot dem annat än i undantagsfall.

Den viktigaste lärdomen från verkligheten i den här frågan är enligt mig att alla är individer, följt av att individer är komplexa och att det osannolikheter är sannolika (dvs. att stereotypen med ett osannolikt särdrag är långt mer sannolikt än den rena stereotypen). Det ger mig utrymme att försöka göra karaktärer av andra raser, och inte bara klassiska fantasystereotyper, i den mån jag är kapabel till det.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Det beror ju rätt så mycket på vad spelarna vill. Generellt tycker jag att de mest rollpersonsvänliga ickemänniskorna är Tiraker (Marnak eller Bazirk beroende på kampanjmiljö) eller möjligen de mest mäniskofierade alverna och dvärgarna.

/Bjorn
 
Top