Nekromanti använder ni naturfenomen?

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det slog mig just, eftersom det blev ett jordskalv här nyss, att jag alltför sällan har med jordskalv i rollspel ;) inget gick ens sönder tror jag men skakade rejält och då blir man ju lite chockad. Varför har jag inte använt det?

Lite stormar och sånt förekommer ju men det finns ju kanske lite mer saker man kan slänga in ibland utan att det behöver bli överdrivet.

Hur gör ni?
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jo, det händer. Men oftast är sådana saker knutna till specifika händelser på något sätt. T.ex. "lindormens ankomst förebådas av jordskalv", eller "ni är fast i fjällstugan eftersom det blåser 20 sekundmeter ute".
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Mest oväder, trafikstockningar, mobiltäckning från comviq och bredband från comhem. Det sagt gillar jag när naturfenomen spelar roll i mina rollspel.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Brukar slå väder dygnsvis med tolvsidig. Dramatisk försämring ett par dar på raken innebär storm och elände.

Jordbävningar har jag bara haft som en medveten och planerad plothook vid två tillfällen: när en vulkan vaknar och de går ner i den för att blidka vulkanguden (och hittar ett underjordiskt gnomrike för klassiskt grottröj), och som en del av en förbannelse som hotar att sluka the keep on the borderlands.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag har över lag varit dålig på att använda allt utom regn och torka och en eller annan storm till havs, men jag sitter och knåpar på en setting just nu som kommer att innehålla väldigt mycket naturfenomen. Faktum är att naturfenomen är själva anledningen till settingen rent utav.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag älskar tanken på naturfenomen men jag suger på att använda dem. Visst slänger jag inte lite regn någon gång ibland, men oftast blir det just så:

Jag "Det regnar, det öser verkligen ner"
Spelarna: "Okej, vi fortsätter"

Det jag är dålig på är att inkorporera eventuellt väder in i händelserna och låta det ha en effekt. Det är en av sakerna som står på listan över saker jag borde öva på.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
På grund av Mouse Guard har jag tagit mer och mer hänsyn till naturfenomen i äventyr. I Mouse Guard bestäms vädret av årstider och hur kasst rollpersonerna lyckas förutspå vädret och anpassa sitt resande efter det, och det får konsekvenser om det inte går så bra att hantera utmaningen. Och är man mus så är vårfloder inte särskilt lätta.

Jag hade inte plats för fullt så mycket i Järn, men det finns ett embryo där i form av utmaningar för resor med bland annat väder som en viktig del av det.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Rymdhamster;n167764 said:
Jag älskar tanken på naturfenomen men jag suger på att använda dem. Visst slänger jag inte lite regn någon gång ibland, men oftast blir det just så:

Jag "Det regnar, det öser verkligen ner"
Spelarna: "Okej, vi fortsätter"

Det jag är dålig på är att inkorporera eventuellt väder in i händelserna och låta det ha en effekt. Det är en av sakerna som står på listan över saker jag borde öva på.

Ja, liksom dålig sikt, halka fram i leran och sånt är ju rätt logiska saker man kan slänga in bara pga regn. Snöstorm, så man måste ta skydd osv.. Det finns ju massor med roliga saker som kan hända.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Krille;n167765 said:
På grund av Mouse Guard har jag tagit mer och mer hänsyn till naturfenomen i äventyr. I Mouse Guard bestäms vädret av årstider och hur kasst rollpersonerna lyckas förutspå vädret och anpassa sitt resande efter det, och det får konsekvenser om det inte går så bra att hantera utmaningen. Och är man mus så är vårfloder inte särskilt lätta.

Jag hade inte plats för fullt så mycket i Järn, men det finns ett embryo där i form av utmaningar för resor med bland annat väder som en viktig del av det.

Jo, jag har ju varit spelledare i mouse guard så jag har ju lite koll på sånt egentligen, det var riktigt roligt att påverka på det sättet, men det är alltför sällan jag slänger in sådant mer än i bakgrunden.
Sen så även i bakgrunden gör det sig bra.. En jordbävning t.ex. får ju lite fokus även om inget går sönder, och skapar säkerligen en hel del tankar i paranoida spelare.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ram;n167761 said:
Jag har över lag varit dålig på att använda allt utom regn och torka och en eller annan storm till havs, men jag sitter och knåpar på en setting just nu som kommer att innehålla väldigt mycket naturfenomen. Faktum är att naturfenomen är själva anledningen till settingen rent utav.

Låter spännande :)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
.113;n167813 said:
Låter spännande :)
Det är lite fel tråd för det egentligen, men jag pratar lite om det i alla fall. :)

Det hela började med att jag ville ha två saker:
* En bas för spelarna, något som de hela tiden kom tillbaka till och som de ville utveckla och som gav riktiga förmågor och möjligheter.
* En någorlunda trovärdig lapptäckesvärld.

För att skapa en trovärdig lapptäckesvärld så behövdes en anledning till att kulturer kan utvecklas olika utan alltför stora geografiska avstånd. Det första som poppade upp var terräng. Jag tänker mig en värld totalt mosad av kontinentaldrift. Våra plattor drev, den här världens studsade fram och tillbaka under årtusenden. Heka jordytan är sönderbruten med enorma canyons precis överallt. Grupperingar kan leva fyrahundra meter från varandra men egentligen aldrig träffas då de har en fyratusen meter djup klyfta mellan sig.

Så det där med basen... Jag är osäker på i vilken ordning de uppstod egentligen, men att basen behövde vara ett luftfordon blev ganska uppenbart. Jag ville inte ha trögheten i ett vanligt fartyg utan något snabbare och häftigare. Så den mobila basen, platsen som spelarna utgår ifrån är såklart ett befäst flygplan.

Även andra saker föll på plats med det. Bensin är tråkigt så vi behöver andra drivmedel så då bör det finnas en sorts ädelstenar som man kan elda med. Röda beter sig ungefär som bensin, men exploderar lite annorlunda så man behöver en komplicerad mekaniskt drevad drivlina. Bara för att det är häftigt. Däremot så fungerar dessa ädelstenar inte på nätterna. Bara för att det är häftigt. Och att aktivera dem med silver för kortvarig kraftfull effekt som förbrukar dem är naturligtvis totalt vansinne enligt Stenmästarna som kan skapa permanenta kraftobjekt genom att forma stenarna för energiflöde. Inga av stenarna fungerar på natten undantaget de gula som laddas upp av solljus och sedan skiner på natten. Gasljus for the win. Och sedan har vi lila ädelstenar som är som väldigt dåligt krut.

Sedan så får vi lite på köpet en ny upptäckarålder. Det var bara dryga 30 år sedan man lärde sig flyga och även om handel och kulturutbyte har skett motsvarande internet i vissa delar av världen så är det otroligt många medelstora stadsstater som ännu inte upptäckts eller utforskats. Jakten på energistenar och silver är extremt viktigt och många emmisarier och brytare har skickats ut i världen för att försöka säkra upp större fyndigheter.

Nu blev det långt så jag stannar där. Det var nog mer en studie i hur min hjärna är skruvad snarare än något om väder och vind ser jag nu... :)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag kan bestämma ett väder som råder under hela äventyret, och sedan slå en tärning då och då för att se hur kraftfullt vädret är.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Rymdhamster;n167764 said:
Jag älskar tanken på naturfenomen men jag suger på att använda dem. Visst slänger jag inte lite regn någon gång ibland, men oftast blir det just så:

Jag "Det regnar, det öser verkligen ner"
Spelarna: "Okej, vi fortsätter"

Det jag är dålig på är att inkorporera eventuellt väder in i händelserna och låta det ha en effekt. Det är en av sakerna som står på listan över saker jag borde öva på.
Det här lät vansinnigt bekant. :)

"Vi vill gå till byn Zerim".
"Det regnar".
"Vi vill FORTFARANDE gå till byn Zerim!"
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Känner igen mig med Rymdhamsters beskrivning, även om det ibland iallafall kan bli ganska stämningsfullt. Jag skulle tro att man måste driva fram någon slags behov av interaktion eller osäkerhet från spelarna för att få till riktigt rollspel av det.

-Rollpersonerna måste ta sig till punkt B. Det regnar så kraftigt att åkrarna bredvid vägen är ren lervälling, men vägen är trafikerad av en stor armé på väg mot något krig, rollpersonerna tillåts inte gå på den. Pausar de en dag eller hittar de på något?

-Rollpersonerna vandrar genom en öken. De ser en sandstorm på håll som närmar sig. Det finns någon slags byggnader eller skydd en bit bort. När de når fram möts de av ett MÖRDANDE pilregn. Stormar de eller letar de runt i periferin för att finna en annan väg in? Försöker de härda ut i sandstormen? Vid sistnämnda får de skada per timme, när kommer sandstormen att sluta?

En grej jag upplevt IRL som även varit roligt att köra i rollspel:
-Rollpersonerna vandrar i berg (typen man ser i Emyn Muil eller vad det heter i LoTR-filmerna). Mot dagens slut klättrar de ner mot en liten sjö med lite skog helt omgiven av branta gräsbevuxna bergssidor. På vägen ner kliver de över små bäckar och rännilar längs med sluttningarna. När de är nere och fått upp lägret börjar det spöregna. Det blir snart omöjligt att ha någon eld, och blir helt bäcksvart (nivå att man inte ser handen framför sig). De somnar i sina tält/blöta. Ungefär efter sex timmars sömn och regn börjar ett dånande ljud höras i hela dalen - som en annalkande bisonflock eller något. Det är totalt beckmörkt, det dundrar i hela dalen, vad gör de? På morgonen, eller om de har något mycket kraftigt ljus, kan de upptäcka att regnet har skapat väldiga forsar av alla små vattendrag de klev över på vägen ner (orsaken till dånandet). Sjöns vattennivå har stigit med flera meter. Tar de sig vidare i bergen ligger det sjöar av vatten i alla större och mindre sänkor, med stark ström som drar mot nyskapade forsar - dras man med riskerar man att dras ut i nyskapade vattenfall.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Jag ska sno den där översvämningsidén Fridigern!

Jag använder ofta vanliga vädergrejer i Operation: Fallen Reich för att det påverkar siktet. Vi hade en shootout utanför grindarna till Hyde Park, på natten, i dimma.

Många kulor avlossades...få träffade.

Sådant ger stämning tycker jag, alltid kul när folk måste ladda om, och inte vet exakt var motståndarna är!
 
Top