Nekromanti Använder Du Också För Mycket Odöda?

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: ovandöd (nästan OT)

"Från Merriam-Webster's Collegiate Dictionary:"
Fanns ej på jobbet (ett folkbibliotek). Jag sade inte att ordet existerade, jag menade att det inte var vanligt.

Det skulle inte förvåna mig om ordet _myntades_ antingen av Stoker eller i något medium tämligen nära honom i tid, rum och konceptuellt.

Notera också förklaringen: antingen vampyr eller zombie. Vägen till att gälla alla möjliga "levande döda" inklusive spöken och andra osaliga andeväsenden (hade de menat "living dead" "ghosts" etc hade de skrivit det) har nog gått via skräcklitteratur, -film och (nyligen) -spel och är nog än mer speciell.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Men Rosen...

... vad ska man då översätta banedead till?
bandöd?


Bane-död? Som i baneman, banesår...
Undrar mest vem tusan som kläckte fram ett ord som är så töntigt likt "braindead".

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: ovandöd (nästan OT)

<I>Innan jag började spela rollspel hade jag aldrig hört endera</I>

På 70-talet användes "vandöd" genomgående i skräcktidningar och i Draculafilmer på TV. "Odöd" såg jag aldrig förrän i DoD.

<I>Svenska upplagan av Dungeons & Dragons har "vandöda".</I>

Förekommer "odöd" i <I>nåt</I> annat svenskt spel än DoD? Eon använder "vandöd", har jag för mig, liksom Khelataar och Gondica. Minns inte om de ens existerar i Gemini...

--
Åke
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Men Rosen...

Namnet "Banedead", som är en typ vandöda som finns i Monsters of Faerûn, är förknippat med FR-guden Bane som basar över trevliga saker som tyranni, hat, skräck och osämja. Bane själv var död i FR 2nd ed, men han har visst blivit bättre nu /images/icons/smile.gif.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top