Använder du miniatyrer i spel?

Använder du miniatyrer i spel?

  • Ja, nästan alltid

    Votes: 8 11.8%
  • Ja, mer ofta än inte

    Votes: 11 16.2%
  • Ja, när det finns explicit stöd för det i spelet

    Votes: 8 11.8%
  • Nej, inte annat än undantagsvis

    Votes: 17 25.0%
  • Nej, i princip aldrig

    Votes: 24 35.3%

  • Total voters
    68

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Blev nyfiken på hur vanligt det är rent allmänt efter att det kom upp i en annan tråd.

Definitioner
Miniatyr: Markör för RP och SLP. Kan vara en figur men även små pluppar räknas. Huvudpoängen är att de används på någon form av yta som representerar spelvärlden och att det spelar roll var de står i förhållande till allt annat.

Explicit stöd: Subjektivt så klart men system med integrerade regler för förflyttning på ett spelbord. Warhammer FRP är mitt typexempel. Spel som Symbaroum och M0 är inte sådana även om de så klart funkar med miniatyrer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag hade velat ha en variant typ "Ja, när det explicit är tänkt att man ska använda miniatyrer i spelet"… Om jag hade ägt bra minis till det så hade jag använt dem till D&D4; nu får jag nöja mig med pappbitar istället. Men D&D4 är å andra sidan också det enda spel där jag ser poängen, och det spelar jag extremt sällan (i princip inte alls numera).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag gillar att slänga fram nån slags markörer när det blir strid. Framförallt eftersom jag ofta har hyfsat stora grupper, och det slutar alltid med diskussioner om vem som står var.

Markörer löser många diskussioner innan de ens uppstår.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Generellt sett, nej. Oftast har det varit ren teater i huvudet, ibland har det varit whiteboard eller klotter på ett papper. Har kört pappfigurer enstaka möten DoD och Judge Dredd och vi hade lite Prince August tennfigurer på 80-talet. Sedan dess har jag nog aldrig använt miniatyrer förrän de sista åren. I BECMI och DnD5 har jag kört med Chessex-matta och någon slags markörer, en blandning av Descentgubbar, hemmagjorda och markörer. Men nu är vi digitala och tillbaka på teater i huvudet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Chessex-matta och någon slags markörer, en blandning av Descentgubbar, hemmagjorda och markörer.
Tycker personligen det räknas. Grejen är ju att flytta runt grejer, mäta och värdera synvinklar. Sen om man målar egna minis eller använder knappar är ju sak samma.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
För strider med ett fåtal fiender (1-3 st) så kör jag alltid utan. Är det fler inblandade än så använder jag gärna minis.
Digitalt är det så enkelt att flytta runt små ikoner (med hjälp av valfri VTT) och för spel IRL har jag målade minisar. Har en 3d-skrivare så kan alltid fylla på om jag saknar något monster. Jag har till och med designat ett eget tile-set!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag använder inte miniatyrer till rollspel för det mesta. Innan D&D 3.5 hade jag använt miniatyrer två ggr, en gång med de pappfigurer som kom med Marvel Super Heroes när vi körde äventyret som kom med, och en gång i ett äventyr i en kampanj där vi vanligtvis körde utan.

I min första D&D3/3-5-kampanj använde vi inte miniatyrer annat än första våningen av en megadungeon som använde kartan från 3.0 DMG.

Just nu har jag en D&D 3.5-kampanj där vi kör med pappmarkörer från boxar från 4E, och där har jag också gjort lite egen terräng då jag fått feeling för det från att köra Kill Team och WH40K igen senaste året.
Jag valde också att ha pappmarkörer och plan för en del av ett äventyr i 5E.

I min grupp som helhet har vi kört ca 10 till äventyr med miniatyrer, mest i 3.5/4/Everquest med den av oss spelare/spelledare som gillar det mest. Så totalt kanske 30 äventyr av 450? Jag satte min röst på Nej, inte annat än undantagsvis.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vi kör 99% theatre of the mind i min grupp men nu senast när vi körde Alien rpg över roll20 körde vi med tokens som kan jämföras med minis ..
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Någon gång ibland vid större strider så har det blivit miniatyrer eller om jag ej haft dem med mig så har vi oftast bara ställt ut tärningar för visa var spelarna är i förhållande till motståndarna. Oftast kör vi dock helt utan men någon gång har tom jag som sl börjar blanda ihop vilken motståndare som varit framför vilken spelare så där hade det kännts att någon form av miniatyr hade underlättat.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Kör helst med figurer om det finns möjlighet. Annars får man ta tärningar, pluppar eller skissa på papper. Ibland bara för att visa relativa positioner, ibland med rutor (hex eller kvadrat).
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Jag svarade "
Nej, inte annat än undantagsvis"
Detta då jag bara använder figurer (Lego och 3d-print) i en av mina kampanjer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag röstar på:
Nej, utom när mina medspelare tvingar mig.

En av mina spelgrupper vill ha miniatyrer till allt.
Skulle vi rollspela ett cocktailparty vill de ha miniatyrer och veta EXAKT var alla gäster står (och hur de förflyttar sig).
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Jag röstade "Ja, mer ofta än inte"; vi kör med kartor och markörer i kampanjen jag spelleder (The Enemy Within med hemsnickrade BRP-regler) och i en av de jag spelar i (D&D 5E) men däremot inte i Kutulu-kampanjen jag också spelar i.

Det spelar in att vi spelar online på distans. Kartor är inte bara ett visuellt hjälpmedel, det är också ett tacksamt visuellt fokus.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Så fort det åker fram en karta – och framför allt om det finns miniatyrer – tappar jag fokus på mina medspelare, och jag tappar inlevelse i spelvärlden. Vi sitter mest och stirrar på pappersbiten och plastfigurerna istället för att verkligen interagera med varandra och leva oss in i vad som händer.

Funkar säkert bättre för andra. Och det kan ju vara en fråga om vad man tycker är viktigast när man spelar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag röstade själv "mer ofta än inte: men vet inte om det är riktigt sant. Men det är i alla fall inte helt sällsynt.

Det styrs för det mesta av en instiktiv sammanläggning av faktorer som:
  • Lite mer komplexa system som ändå kräver mer tid, då blir marginalvinsten för miniatyrer större och tidsförlusten för att mecka med det inte så kännbar.
  • Många inblandade, gränsen brukar gå ungefär någonstans runt 10-15 individer.
  • När platsen spelar stor roll.
  • Om jag har passande figurer tillgänglig. Banalt men det är lite tråkigare att använda fel figurer. Kanske inte avgörande men ändå något som påverkar på marginalen.
Däremot upplever jag inte reglerna för stridsrummet styr i någon större grad - miniatyrer är lika vanliga vare sig det handlar om mått eller zoner.
 
Top