Nekromanti Användarnas önskelista! (bidra själv)

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
OK; nu tar jag initiativet här. Jag föreslår att vi alla skriver ner alla små pryttlar vi vill ha fixade, plus alla små funktioner vi önskar oss, så får Gardener en lista sen som han kan göra vad han vill med, kanske i och med nästa forumuppdatering? Rimligt vore också om vi rangordnade önskemålen, låt oss säga i skalan Oviktigt men bekvämt - En stor förbättring - En akut nödvändighet, vilket skulle göra det enklare för Olle att bearbeta datan. Vad sägs? Låter det som en sjysst idé? Jag kan börja med en pryl som jag tycker skulle vara sjysst att ha: en inställning i kontrollpanelen som avgör vilken sida man kommer till när man loggar in på forumet. Detta är en typisk grej som är oviktig men bekväm, förstås. Några fler förslag?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Oviktigt men bekväm

...att de där gröna menyvalen längst ner på huvudsidan (Forumslista, logga in, etc) läggs längst upp på sidan så att man kan komma kvickt till Forumslistan när man sitter på en alienerad dator. När jag är i skolan blir det mycket hattande mellan olika datorer och inga inställningar sparas eller nånting.

Men det läskigaste är att jag satt PRECIS som du sitter på din avatar med handen när jag öppnade detta inlägget (och såg din nya avatar första gången). :gremooo: :gremshocked:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Idéen är säkert bra. Men jag är osäker vad vår Trädgårdsmästare tycker om det.... det är upp till honom.

Graderingen toppen dock, den gillar jag skarpt.

Vad det gäller ditt eget önskemål... så undrar jag lite smått om inte Kontrollpanelen är tillräckligt att bli slängd till när man loggar in. Där har du juh möjlighet att lägga upp alla favvoritforum. För mig är det oerhört bekvämt att kunna kika på vad som nytt är... är det bara jag?

:gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
När man gör en sökning får man upp en lista på resultat. Klickar man på en av länkarna så kommer inlägget ifråga att öppnas i samma browserfönster som resultatlistan. När man sedan går bakåt för att titta på de andra resultaten så har listan försvunnit, och man måste göra om sökningen från början. Om detta kunde åtgärdas vore det Oviktigt men bekvämt.

Återkommer med mer. :gremelak:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Idag går länken "Rollspelsforum" och "Forumlista" till samma plats. Det är rätt onödigt. Vi som älskar "Visa meddelanden de senaste 24 timmarna" (vi borde bilda en sorts klubb på forumet) tycker att det utrymmet kunde vigas åt en länk som kunde heta "Senaste inläggen" istället. Ett klick mindre för oss.
=Oviktigt, men bekvämt.

Om HTML skulle fungera i PM så skulle det göra privatkommunikationen mycket enklare för mig. Jag gissar dock att det finns mycket bra anledningar mot detta.
=En stor förbättring.

Gula lappar med alternativtext som berättar vad det står i inlägget om man håller muspekaren över dem. Vi har pratat om det förr och motargumenten har varit "forumet är redan tillräckligt långsamt" och "man måste ändå klicka på alla mappar för att göra dem gula". Jag tror att det senare argumentet är anledningen bakom problemet i det första argumentet. Med en "markera alla olästa"-knapp så skulle man kanske kunna slå alla flugor i en smäll.
=Extremt Oviktigt och knappt ens bekvämt

Om man klickar på texten på ett inlägg så läser man det inlägget. Framför inlägget ser man en ikon på en liten mapp, men den används inte till något. Om det var så att man kunde klicka på mappen för att läsa tråden i platt visning så skulle det vara mycket enklare att navigera på sidan för oss som tycker att det är praktiskt att både kunna titta på sidor med tråd- resp. platt visning. Som det är nu blir det ett klick extra för oss.
=Oviktigt, men bekvämt.

Mellanslagen framför och efter UBB-koderna är asjobbiga. Är vi inte fler som hela tiden får radera dem än de som tycker att de är praktiska? De skulle jag vilja ha bort.
=Oviktigt, men bekvämt.

I Textfärg-paletten finns några extremt tråkiga färger. Vad ska man ha svart till? Och vem använder egentligen pastellfärgerna? Jag skulle vilja ha en mysig, rätt mörk gråblå nyans och en murrig tallbarrsgrön (använd något färghjul så att de passar bra ihop med den [color:\\"brown\\"] vinröda [/color] färgen (den som kallas "brown"))
=Oviktigt, men bekvämt.

Funktionen som självuppdaterar i vrållådan är mer irriterande än hjälpsam. Först tyckte jag att det var en bra finess, men nu har jag dragit slutsatsen att det i själva verket vore mycket bättre utan den.
=En stor förbättring.

Personer som är osynliga borde inte få se andra på inloggadesidan. Antingen är man synlig och ser, eller så är man osynlig och blind.
=Oviktigt, men bra.

---

Det låter som om jag gnäller, men det där är typ allt jag ens kan komma på som överhuvudtaget går att förbättra. Forumet är helt enkelt så överdjäkligt bra. Så se det såhär: Ju töntigare saker forumiterna kommer på som kan komma att förbättras, ju bättre är forumet i grunden.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Mellanslagen framför och efter UBB-koderna är asjobbiga. Är vi inte fler som hela tiden får radera dem än de som tycker att de är praktiska? De skulle jag vilja ha bort.

Det där har också varit uppe förut, bara så att du vet. Men du är inte ensam om att irritera dig på dem, även om jag försöker undvika UBBcode så långt jag kan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
"När man sedan går bakåt för att titta på de andra resultaten så har listan försvunnit,"
Använder du Internet Explorer? I sådana fall så är felet Internet Explorer.. Opera och Netscape sparar informationen.. Det är riktigt praktiskt när man har skrivit ett inlägg, har tryckt förhandsgranska en gång så att inlägget man ska svara på inte längre syns.. Då kan man gå tillbaka till föregående sida, läsa inlägget och gå framåt ett steg till dit man skrev..

Mina förslag, som alla är bekväma och oviktiga..
× Inlägget som man svarar på hänger med varje gång man förhandsgranskar.. Jag förstår inte varför det ska försvinna..
× När man förhandsgranskar så hamnar texten i en tabell som är lika bred som det slutgiltiga inlägget.. Som det är nu så är tabellen längre i förhandsgranskningen, vilket sabbar lite om man vill ha med en bild som en schysst layout..
× HTML i PM, som Rising skrev.. Visserligen, bara för att jag hänger i vrållådan så mycket så har jag nästan ersatt html-taggar med UBB-koder när jag samtalar på andra ställen på nätet så detta är knappt något som behövs rättas längre (för min skull).. :gremfrown:
× Bättre information om vad som kan göras på Info-sidan.. Jag tycker bland annat "Sök profiler" borde finnas med på Kontaktforumet (kanske som ett eget sökfält längst upp på forumet).. Jag upptäckte inte den funktionen förrän för 2-3 månader sedan..
× Ta bort den där jäkla zeppelinaren..
× Möjlighet att göra sitt eget skin.. Man ska kunna spara det så att andra kommer åt det.. Kanske, när man väljer andras skin, så ser man hur många som använder det.. Man kan max spara ett skin per användare (för att hindra att det dyker upp en massa dussinskins överallt).. Färger och fonter är det som man borde kunna ändra på.. Nu kanske sådant redan finns, så då får jag väl skämmas för att jag inte varit mer uppmärksam..
× [inlägg]-taggen visar inte inlägget som det länkas till utan inlägget som är längst upp på sidan i platt visning.. Man kan förvisso trycka på trådad visning så hamnar man rätt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som antar att Gardener redan har en fet to-do-lista

PS. "Mellanslagen framför och efter UBB-koderna är asjobbiga. Är vi inte fler som hela tiden får radera dem än de som tycker att de är praktiska?" - Rising
Jo, det finns minst två personer till.. DS.

<font size="1">[edit] Lade till PS:et</font>[color:"green"]
 

alovesupreme

Veteran
Joined
26 Jan 2004
Messages
47
Location
stockholm/flemingsberg
Jehoiakim var den 18e kungen av Judahs rike. (ANT)

<blockquote><font class="small">Citat rising:</font><hr />
Funktionen som självuppdaterar i vrållådan är mer irriterande än hjälpsam. Först tyckte jag att det var en bra finess, men nu har jag dragit slutsatsen att det i själva verket vore mycket bättre utan den.
=En stor förbättring.[/quote]

Enklast hade varit att låta självaste inskrivnings-rutan vara i en separat frame som aldrig uppdateras utom de gånger man försöker skicka ngt (och då skickar den självklart information och rensar sedan sig själv) och den andra framen är då självklart informationsframen som fortsätter uppdatera på samma sätt. Då slipper man iaf att inlägg man skriver försvinner medan man skriver.

<blockquote><font class="small">Citat Riesen:</font><hr />

Personer som är osynliga borde inte få se andra på inloggadesidan. Antingen är man synlig och ser, eller så är man osynlig och blind.
=Oviktigt, men bra. [/quote]

Hey, man! Selassie har skickat mig som spion och därav gillar jag att det är så som det är.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
Re: fonankha var den 18:e kungen av Judahs rike.

"Då slipper man iaf att inlägg man skriver försvinner medan man skriver."
Ni kanske inte har lagt märke till det men om man har markören i textrutan så uppdateras inte vrållådan.. Dock funkar det inte i Mozilla (vet inte vilken version då jag inte kollat den i skolan).. I Netscape 7.1 och IExplorer 5.0 funkar det dock.. Det är praktiskt när man ska läsa ikapp..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som annars tycker alovesupreme hade ett bra förslag med (f)ramen
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Nu kanske sådant redan finns, så då får jag väl skämmas för att jag inte varit mer uppmärksam..

Det är en administratörsfunktion, men det finns alltså automatiserat i systemet för de som har rätt rang. Då borde det väl inte vara så svårt att lägga in det i systemet även för vanliga användare, om det skulle bli aktuellt?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Oviktigt men bekvämt:
att kunna svara på en post utan att gå in i själva posten, tex NT/ANT inlägg, så man slipper gå in i varje sådant inlägg och för att svara på det
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Kommande forumversioner: Nyheter!

Jag letade rätt på ett gäng listor med uppdateringarna som gjorts mellan versionerna och tänkte att ni kanske ville höra lite av vad som kommer. Nu är det alltså 6.1 som forumet kör, och 6.4 är nyaste och 6.5 är i antågande om jag förstått det hela rätt. Nåja, här kommer en liten lista på det jag tror kan vara intressant.

[*] Integrerad kalender där man kan visa födelsedagar och andra stora händelser.
[*] Fokus kommer flyttas från kontrollpanelen då favoritforumen inte längre visas där utan istället fungerar genom att man "tar bort" de som inte är favoritforum från huvudsidan.
[*] Möjlighet att ignorera en användare och dess inlägg genom ett enkelt klick i dennes profil.
[*] Söksidan är omgjord med fler alternativ för bättre sökning. Bland annat kan man ställa in under vilken tidsperiod man vill söka och inte bara som nu, de senaste x dagarna.
[*] Möjlighet att ta bort sin signatur i inlägg.
[*] Arvidos kommer äntligen kunna ändra i sina omröstningsinlägg.
[*] Möjlighet att använda något de kallar Quick reply. Ett snabbt kort svar som man inte behöver klicka på "svara" för att skriva.
[*] Global Announcements. Ett inlägg hamnar överst och klistrat på alla forum. Bra grej, men bara för administratörer.
[*] Möjlighet att visa en bit av inlägget när man fått svaren efter en sökning. Jag kan ha missförstått den här funktionen.

Utöver det ovanstående är det väldigt mycket som bara gäller för administratörer och väldigt mycket som bara gäller databaser och servergrejer och så.

Nu vill jag önska mig något! Jag önskar mig en kasse tid till Gardener, det är nog bara det som behövs för som Han säger finns det redan en välvuxen todo-lista.

Sen vet jag att någon har knåpat ihop lite nya frågor att fylla i till profilen som förhoppningsvis kommer med i samma sväng som uppgraderingen (uppdateringen?) av forumet.

Och just det, för att testa 6.4 lite så kan man surfa in på www.spelwebben.se där 6.4 körs.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
Vrålrutan

UBB-mellanslagen är det enda jag kan komma på och det har Rising och Foggmock redan nämnt samt att det som sagt varit uppe på tapeten förut.... so...

Då går vi över till vrålrutan. Jag vill absolut inte bli av med automatuppdateringen. Hur kul är det att lurka och invänta något oskyldigt offer att spamma ner med usla skämt om man måste sitta och trycka F5 manuellt hela tiden? No no, jag vill ha min automatuppdatering. (Om det är en fetaktiv diskussion så trycker jag F5 manuellt ändå för att speeda upp det hela :gremsmile: ).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Kommande forumversioner: Nyheter!

Möjlighet att ignorera en användare och dess inlägg genom ett enkelt klick i dennes profil.
Hoo hoo! Ska vi starta en tävling redan nu om vem som kan bli ignorerad av flest personer? :^)

Det här var en bra lista, förresten. När Gardener pratar om alla miljoner grejer som är viktigare än det som det stundtals gnälls om på det här forumet så brukar jag tänka "jaha, vad kan det vara, då? Är det inte viktigare att ändra det som det faktiskt klagas på?" men nu ser jag ju att det här är ordentligt mycket viktigare grejer än de jag har tänkt på.

Bra intiativ att visa den här listan. Det demystifierar gardener och administratorerna mycket i mina ögon, och säkert gäller det för många andra forumiter också.

De där nya grejerna med sökfunktionen längtar jag särskilt mycket efter. Och om jag kunde få Eonforumets inlägg att försvinna från "visa senaste 24 timmarna" så vore jag en lycklig liten hundvalp.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Sweet !

Det där låter ju klart lovande ju ! Alltid lite småspännande med sådana förändringar...
Hoppas bara att det inte påverkar servern allt för mycket...

Får åxå passa på att ge, i vanlig ordning, lite spontant berömm för den här sidan !! är alltid lika skoj att vara här ! :gremlaugh:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Sweet !

"Hoppas bara att det inte påverkar servern allt för mycket..."

Vad jag har förstått av de listor jag sett så är det en hel del ändringar som lättar upp rejält för servern och de nya funktionerna skulle visst vara "bättre planerade" så att de inte tar onödig kraft.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
I år har jag varit snäll, men har ni varit det?

Usch, vilka tråkiga rubriker det blir på mina inlägg nu för tiden... Nåja, jag tänkte önska lite jag med, men det har inte så mycket med forumet och Gardener att göra utan med siten i stort.

Jag önskar...
[*]...att fler tog en titt på hjälpanslagstavlan. Där står det om vad som behövs hjälp med och för att alla era "önskade forumsfunktioner" ska bli inlagda inom en överskådlig framtid kommer php-hjälp troligtvis behövas. :gremsmile:
[*]...att det blev inskickat mängder med nyheter, filer, artiklar, noveller och annat gos.
[*]...att alla som har möjlighet att sponsra sponsrar.

Sen önskar jag mig lite andra saker men de är hemliga. :gremsmile:
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
Oviktig men Bekväm!

När man tittar på vilka som är inloggade ser man vad användaren gör/läser.
Det som jag skulle önska mig är att det står i vilket forum tråden tillhör som användaren läser.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Oviktig men Bekväm!

Du kan hålla muspekaren över länken till inläggt, så kan du utläsa vilket forum det är på länken i aktivitetsfältet, eller vad det nu kallas. Det funkar ju om du inte vill ha en direkt överblick.
 
Top