Nekromanti Användandet av spelledarskärm

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Nej, nej, nej - Inte det enda skyddet

SL-skärmen kan användas som insynsskydd, ja. Men det är inte det enda tänkbara skyddet. Själv sitter jag vid ett mindre bord framför spelarnas bord. Detta bord är högre, vilket gör att spelarna får svårt att se vad jag gör. Visserligen använder jag skärm också, så jag har aldrig haft något problem med klåfingriga ögon /images/icons/smile.gif!
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: Nej, nej, nej - Inte det enda skyddet

Attans att jag inte har den möjligheten, jag sitter nämligen på samma bord som spelarna. Fast dom får egentligen skylla sig själva om de tjuvtittar, de förstör ju bara spänningen för dem själva/images/icons/devil.gif!
 

Eliara

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
35
Location
Luphion, världens största slum
Jag...

... använder inte spelledarskärm.En av spelarna tyckte jag skulle ha en, inte för att det behövdes (de skiter i mina problem, bara de får spela) utan för att "spelledare har spelledarskärmar".Han byggde en åt mig. Den var inte mycket att ha. Vad han gjort var att han tog någon gammal kartongbit som man ställde på bordet. Den var ostabil och ful. Jag vet inte vad jag gjorde av den. Nu använder jag inte spelledarskärm. Jag kan erkänna att det blir lite bökigt med alla papper, men den där skärmen hjälpte inte mycket. Satte man fast ett papper i den välte den av papperets tyngd.Spelledare har spelledarskärmar, men de har inte lite instabilt kartongskräp stående på bordet.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Pointless Fact Time med Feliath

Medhåll, men liggande A4 blir nästan för bred....? Jag skulle vilja ha ungefär 70% av den höjd som är idag..

Öhm...eftersom A4-papper är designade enligt gyllene snittet för att man ska kunna dela papperet på mitten och få samma höjd:bredd-proportioner, så ger liggande A4 ungefär 70% av stående A4:s höjd.

OK, that was useless. But true.

/Feliath
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Tja om hon stod upp skulle man se att det är en tjej i bh, kort kjol och höga strumpor. Inga Hitlerjugend i mina bilder.

Eh? Har ni alltid halvnakna brudar med då ni spelar? Om det är så: Har ni en plats över i er spelgrupp? /images/icons/cool.gif

Willie
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Nej, vi har aldrig med kvinnor eller tjejer när vi spelar. Bilden visar bara på uppsättningen i vår oftaste spellokal, inte på hur våra medlemmar ser ut. Jag vet att jag förstörde mångas fantasier nu men sanningen måste fram. :gremwink:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Jag vet inte om jag håller med...

"Jag vill inte lura spelarna. Rollspel för mig handlar om samspelet mellan spelare och spelledare. Den fungerar bäst utan lurendrejeri.

Dessutom vill jag inte att spelare ska tro att jag har en massa välskrivna äventyr, då blir de bara lata och lutar sig bakåt och väntar på att bli underhållna. Det är mycket mer intressant när alla improviserar tillsammans och får till berättelser som ingen vet vart de ska hamna."


Du får det att låta så negativt./images/icons/laugh.gif
Du måste se spelledaren som en konstnär eller kanske en författare. Skulle Leonardo någonsin erkänna att han knåpade ihop Mona-Lisa medan han satt på skithuset och var hård i magen? Skulle Moberg berätta för pressen att han skrev ner grundstommen till Utvandrarna-eposet på en servett under en blöt krogrunda i Gnosjö? Är jag verkligen en hemsk människa om jag inte talar om att de mycket lyckade äventyr som visst just spelat igenom var något som jag kom på när jag gick mellan bilen och spellokalen?

"Jag manipulerar inte tärningsslag. Om jag slår en tärning så lyder jag resultatet slaviskt. Behöver jag slå ett slag dolt så täcker jag bara över tärningen med händerna (det gör jag nog som default av vana även om det inte behövs)."

Egentligen ser jag väl inte mig själv som en friformare, men jag är beredd att ta mig stora friheter med tärningarna för att föra handligen framåt. Så länge det inte uppstår några omedelbara märkligheter. Jag gör inte det särskilt ofta och oftast gynnas spelarna av det, även om jag ser till att de inte märker när jag griper in.

"Nackdelen är att det blir svårare att sträcka sig efter spelarnas godis "

Det skickar de ju över som mutor. Du verkar inte ha någon pli på dina spelare/images/icons/wink.gif
Vi brukar faktiskt dela broderligt på våra godistillgångar och det har aldrig förekommit ens försök till mutor. Fy vad tråkigt och präktigt det låter. Jag ska nog försöka muta SL nästa gång vi spelar.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Re: Jag vet inte om jag håller med...

Du måste se spelledaren som en konstnär eller kanske en författare.

Det verkar vara skillnaden mellan vår spelstil. Jag ser inte spelledaren som konstnär och spelarna som åskådare (eller författare och läsare). Utan jag vill se ett samspel mellan SL och spelare. Alla är medspelare, en har lite annorlunda roll dock.

Däremot tar spelledaren eller spelkonstruktören rollen som författare när världen och reglerna skapas. Men då är läsaren minst lika mycket SL (som iof kan vara samma person) som spelarna.

Är jag verkligen en hemsk människa om jag inte talar om att de mycket lyckade äventyr som visst just spelat igenom var något som jag kom på när jag gick mellan bilen och spellokalen?

Nej, men jag vore stoltare över att ha gjort ett lyckat äventyr mellan bilen och spellokalen än med ett par veckors förberedelse /images/icons/wink.gif.

jag är beredd att ta mig stora friheter med tärningarna för att föra handligen framåt.

Min syn är att handligen förs framåt av spelarna (och SL) men kan påverkas av slump (på ett fullkomligt slumpvist sätt). Och smarta spelare ser till att slumpen får så liten inverkan som möjligt.

Det skickar de ju över som mutor. Du verkar inte ha någon pli på dina spelare
Vi brukar faktiskt dela broderligt på våra godistillgångar och det har aldrig förekommit ens försök till mutor. Fy vad tråkigt och präktigt det låter.


Tyvärr är vi lika tråkiga och präktiga /images/icons/smile.gif.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
...skapar bara problem

Jag har lite skärmar, och ibland kommer jag ihåg var jag har dem dessutom... men jag ställer aldrig upp dem för att skydda mina anteckningar. ofta har jag ju läst kvällens strapatser innan vi börjar spela och kan de ganska bra, så de kan gott ligga upp och ned eller övertäckta av något annat.

De gånger vi spelat med skärmen uppstäld så blir de spelare som sitter närmast nyfikna på vad som föregår där bakom. och de vill gärna se. De vet att det förstör och vill inte egentligen. de vill bara se vad jag egentligen har där bakom. om det ligger kartor och spelledarpersoner framme eller annat skoj....

Dessutom är de skärmar som finns oftast otympliga, välter lätt och saknar alltid information man behöver vilket leder till att man ändå sitter där med böckerna som tar plats bakom skärmen... nej tack. jag klarar mig utan...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Jag vet inte om jag håller med...

"Det verkar vara skillnaden mellan vår spelstil. Jag ser inte spelledaren som konstnär och spelarna som åskådare (eller författare och läsare). Utan jag vill se ett samspel mellan SL och spelare. Alla är medspelare, en har lite annorlunda roll dock."

Jag tror inte att våra spelstilar egentligen är särskilt annorlunda. Jag vill hävda att betraktarens och läsarens uppfattning av konstverket/boken och konstverk/böcker i största allmänhet. Innan jag förirrar mig bort allt för långt så vill jag bara säga att jag naturligtvis står till spelarnas förfogande och anpassar storyn och händelseförloppet efter deras agerande.

"Nej, men jag vore stoltare över att ha gjort ett lyckat äventyr mellan bilen och spellokalen än med ett par veckors förberedelse "

Fåfäng som jag är har jag inget emot att spelarna tror att det är ett hundjobb att vara SL och att varje spelsession kräver flera dagars förberedelser.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
k, har väl gjort bort mig igen då

*plockar fram 2 A4-papper*

50% då? Fast det passar bara bättre för hur vi sitter.. Sitter spelarna relativt högt så kan de ändå se anteckningarna och då är det menlöst att ha skärmen..

/[color:448800]Han</font color=448800> som då antar att man inte får plats med så mycket info
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Handstil, inte spelledarskärm

Jag har nyligen slutat använda SL-skärm, eftersom jag insåg att ingen ändå kan läsa mina anteckningar. Dessutom har jag sällan mer än fem-sex sidor (nödvändiga siffror för ett par lämpliga motståndare, namn på ett par viktiga spelledarpersoner, i bästa fall några extraidéer om det skulle visa sig att spelarna inte gör det jag tänkt mig), oftast fortfarande fästa vid det block jag råkade få tag på då jag förberedde äventyret, så det går lätt att hålla pappren så att spelarna inte ser någonting (av det som står på pappret, alltså).

Jag måste säga att jag inte märker någon skillnad - spelarna utgick redan från att jag hittar på äventyren vartefter och fuskar alla tärningsslag.

-JPS- använder inte handouts, bakgrundsmusik eller stämningsbelysning heller. Det är knappt så jag talar om vilket spel vi spelar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Haha! [NT]

/[color:448800]Han</font color=448800> som har rejält svårt att skriva[ och ] eftersom han sitter på en Mac
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Text i NT-inlägg? Är inte det en sån där paradox?

[NT], skulle det ha stått, men det fick inte plats. Så nu måste jag väl säga någonting också. Öhh... få se nu...

/Han som har rejält svårt att skriva[ och ] eftersom han sitter på en Mac

Jo, det är ett fel som många mac-användare gör i början.

-JPS- sitter på en stol i stället
 
Top