Nekromanti Använda kampanj-kick-offer?

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
En kampanj-kick-off är ett grepp där du använder ett one-shot-spel som kick-off för en längre kampanj. Det kan till exempel innebära att du anpassar en session Fiasco (eller kanske In a Wicked Age) till kampanjens ändamål, och efter denna session har "lagt spelplanen" så spelar du vidare med ett annat system och ett mer långsiktigt fokus. Karaktärerna behöver inte vara de samma, men det som etablerats kvarstår givetvis och är där för att hänga upp kampanjen på. Jag stötte på idén under ett av mina få besök på Story Games forum, och har inte lyckats få den ur skallen.

Just nu befinner jag mig i ett kreativt läge där jag är intresserad av all slags input rörande användandet av kampanj-kick-offer.

Exempel:

Så som jag minns exemplet på Story Games: Spelet är Trail of Chutulu, men kampanjen börjar med en session Fiasco i New York för att etablera protagonisterna, deras bakgrund samt hur insyltade de är.

Hamlet, Macbeth, grekisk tragedi: Settingen spelar inte så stor roll, men kampanjens protagonister ärver det bittra, blodiga och tragiska familjedrama som spelas ut i session ett. Lever de för hämnden/upprättelsen/sorgen, eller vill de staka ut sina egna liv i skuggan av vad som skett?

Oz, Prison Break: Utnyttjar Fiasco i sitt grundutförande - folk kommer garanterat hamna i kåken av diverse skruvade anledningar. Men vad händer sedan?

Hur går en tillväga?

Verkar idén spännande, och hur skulle du i så fall gå till väga för att få det så bra som möjligt?

Är det rentav någon som testat?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Jag har gjort det ett par gånger, men alltid i samma spelsystem. En gång i Svart av kval. Vi spelade en one-shot och bestämde oss för att fortsätta i en kampanj. Eftersom ståryn var rätt slutspelad i enkvällaren spolade vi framåt tio år och gjorde nya rollpersoner. Vissa av de rebelliska rollpersonerna hade blivit de nya klanledarna efter att ha avsatt sina tidigare mästare. Det var rätt coolt att ha med dem sedan under hela kampanjen när de dök upp och se andra spelare tolka ens tidigare rollperson.

Den andra gången var vår nuvarande kampanj i Remember Tomorrow. Vi lirade en snabbomgång när Cissi och Vico var i stan på besök. Två av oss behöll våra karaktärer när vi sedan kickade igång en ny kampanj. Klons rollperson hade uppnått sitt mål, så han gav rollpersonen ett nytt mål. Min rollperson hade ännu inte uppnått sitt, så hon fortsatte på samma bana.

Att köra det med olika spelsystem kan ju såklart också funka; det låter lite skoj.
 
Top