En kampanj-kick-off är ett grepp där du använder ett one-shot-spel som kick-off för en längre kampanj. Det kan till exempel innebära att du anpassar en session Fiasco (eller kanske In a Wicked Age) till kampanjens ändamål, och efter denna session har "lagt spelplanen" så spelar du vidare med ett annat system och ett mer långsiktigt fokus. Karaktärerna behöver inte vara de samma, men det som etablerats kvarstår givetvis och är där för att hänga upp kampanjen på. Jag stötte på idén under ett av mina få besök på Story Games forum, och har inte lyckats få den ur skallen.
Just nu befinner jag mig i ett kreativt läge där jag är intresserad av all slags input rörande användandet av kampanj-kick-offer.
Exempel:
Så som jag minns exemplet på Story Games: Spelet är Trail of Chutulu, men kampanjen börjar med en session Fiasco i New York för att etablera protagonisterna, deras bakgrund samt hur insyltade de är.
Hamlet, Macbeth, grekisk tragedi: Settingen spelar inte så stor roll, men kampanjens protagonister ärver det bittra, blodiga och tragiska familjedrama som spelas ut i session ett. Lever de för hämnden/upprättelsen/sorgen, eller vill de staka ut sina egna liv i skuggan av vad som skett?
Oz, Prison Break: Utnyttjar Fiasco i sitt grundutförande - folk kommer garanterat hamna i kåken av diverse skruvade anledningar. Men vad händer sedan?
Hur går en tillväga?
Verkar idén spännande, och hur skulle du i så fall gå till väga för att få det så bra som möjligt?
Är det rentav någon som testat?
Just nu befinner jag mig i ett kreativt läge där jag är intresserad av all slags input rörande användandet av kampanj-kick-offer.
Exempel:
Så som jag minns exemplet på Story Games: Spelet är Trail of Chutulu, men kampanjen börjar med en session Fiasco i New York för att etablera protagonisterna, deras bakgrund samt hur insyltade de är.
Hamlet, Macbeth, grekisk tragedi: Settingen spelar inte så stor roll, men kampanjens protagonister ärver det bittra, blodiga och tragiska familjedrama som spelas ut i session ett. Lever de för hämnden/upprättelsen/sorgen, eller vill de staka ut sina egna liv i skuggan av vad som skett?
Oz, Prison Break: Utnyttjar Fiasco i sitt grundutförande - folk kommer garanterat hamna i kåken av diverse skruvade anledningar. Men vad händer sedan?
Hur går en tillväga?
Verkar idén spännande, och hur skulle du i så fall gå till väga för att få det så bra som möjligt?
Är det rentav någon som testat?