Nekromanti Använda färdigheter

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
1. Hur använder ni färdigheterna? Slår ni mot dem ofta, eller?

2. Hur ofta är det som ni modifierar färdigheterna och hur stora modifikationer brukar det vara?

3. Kan ni ibland säga "Antingen den färdigheten eller den grundegenskapen"?

Hur svarar jag själv?

1. För det första så kör jag med något som jag kallar för Effekt.. Ju högre man slår på tärningsslaget, så länge det är under FV, desto bättre lyckas man.. Jag är fortfarande rätt ovan vid att köra på det här sättet, men det tar sig..

Dessutom så behövs det inte alltid slås mot färdigheten.. Ibland kan jag sätta en svårighetsgrad (frågeformulering jag gör: "Hur svårt är detta på en skala mellan 1 och 20") och har utövaren lika mycket eller mer i FV som svårighetsgraden så lyckas färdigheten automatiskt.. Annars måste denne slå.. Detta ersätter ibland att jag ger färdighetsmodifikationer..

2. För i regel glömmer jag att ge modifikationer ändå.. Jag har även en tendens att kunna modifiera utefter hur bra de (rollpersonerna) är i färdigheten.. Har de lågt och svårighetsgraden på färdigheten är hög så låter jag de slå.. Har de däremot högt tänker jag "Äh, så lätt ska de inte få det" och lägger på en modifikation så att färdigheten kommer ner till en lämplig nivå.. Det är inte snyggt av mig att göra så, jag vet, men det brukar jag göra utan att tänka på det.. En annan av mina spelledare har jag märkt också gör så..

Mina modifieringar brukar vara -10, -5, -3 eller -2, ±0, +2 eller +3, +5 och +10.. Är FV 0 så misslyckas de automatiskt och är FV över 20, och det inte är något motståndsslag (exempelvis som i strid), så lyckas de automatiskt..

3. Det är sällan jag använder grundegenskapsslag.. Jag skyller detta på att det inte är inbyggt i regelmekaniken för färdighetsslag.. Har rollpersonen inget FV (eller väldigt lågt) i en färdighet som jag kräver kan jag, om jag bedömer svårighetsgraden vara någorlunda lätt, tillåta ett halverat grundegenskapsslag.. Är det normalsvårt så är det ett BC-slag för en grundegenskap..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som undrar därför att han gjort om reglerna så de matchar hans stil bättre
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
1. Hur använder ni färdigheterna?
Ofta & ofta, mjaee... Beror lite på läget, ska det göras nått hyfsat simpelt & det inte är mycket press på spealren så behövs det ju inte slås direkt.. Kanske lite beronde på vad personen har i FV.. men ändå, känns enklare & rollsepal det hela.

2. Hur ofta är det som ni modifierar färdigheterna och hur stora modifikationer brukar det vara?
Tjaa, oftast så moddar jag inte så välldans mycket. beror lite på hur läget & miljön ser ut runtomkring. Moddarna brukar variera en hel del faktsikt, åxå beroende på hur miljön ser ut & vad som skall göras.

3. Kan ni ibland säga "Antingen den färdigheten eller den grundegenskapen"?
Inte ofta att jag heler använder grundegenskaper.. Har man ett fv i någon färdighet så är det ju klart att man ska använda den & inte något anant. Har man därimot inte nått fv s kan man använda en grundegenskap som t. ex man delar med 3 eller något sådant.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
1. Hur använder ni färdigheterna? Slår ni mot dem ofta, eller?

På sista tiden så har jag börjat göra om färdigheter till B-färdigheter mer och mer, för att på så sätt undvika slag som oftast inte tillför ngt, som att klättra med rep under lätta förhållanden. Jag, som SL, försöker även se till att så många färdigheter som möjligt används... Senaste tillskotten har varit Gömma (Sig) och Smyga.

2. Hur ofta är det som ni modifierar färdigheterna och hur stora modifikationer brukar det vara?

Det finns vissa färdigheter som jag "alltid" modifierar, exempelvis Låsdyrkning. Andra vanliga färdigheter är stridsfärdigheter och fysiska primära färdigheter. Om det är två effekter som jämförs så kan ju det räknas som en modifkation om man slår en i taget.

3. Kan ni ibland säga "Antingen den färdigheten eller den grundegenskapen"?

Nästan alltid färdigheter... undantagsexempel: STY för armbrytning, SMI för balans, PSY för att inte ge upp... saknas färdigheter så fungerar en modifieras grundegenskap ibland...

/Zimmerman - Som inte vant sig vid en lurvig Han
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
1. Hur använder ni färdigheterna? Slår ni mot dem ofta, eller?
Det slås nog mot färdigheterna rätt ofta i min grupp, antagligen lite för ofta enligt min smak. Måste nog börja arbeta för automatisk framgång av simpla saker.

2. Hur ofta är det som ni modifierar färdigheterna och hur stora modifikationer brukar det vara?
Det sker relativt ofta ur resonemang om hur situationen ser ut. I strid ges det alltid modifikationer om man själv eller motståndaren är i en sämre position än standardläget för att ta ett exempel.

3. Kan ni ibland säga "Antingen den färdigheten eller den grundegenskapen"?
Det kan ibland tillåtas att slå mot gruppen för berörd grundegenskap om man inte har rätt färdighet om det rör sig om ett fall där en färdighet bör användas. Att låta spelarna slå rakt av mot grundegenskapen är att ta bort spelbalans enligt mig då färdigheter inte är billiga att köpa upp till samma värde som grundegenskaper brukar ligga på. Grundegenskapsslag bör bara användas där färdigheterna inte täcker, t ex styrkeprov, motstå rädsla osv.

Hade tänkt fråga om det bakvända effektsystemet men medan jag formulerade frågan kom jag till slutsatsen att jag tror du ville ta bort ett av matematikstegen. :gremsmile:
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
1. Hur använder ni färdigheterna? Slår ni mot dem ofta, eller?
Det har länge funnits friformstendenser i min spelgrupp. Detta är jag rätt trött på, så när jag spelleder så är det tärningsrullande som gäller. Så fort som jag tycker att ett slag är befogat så ska det rullas. Jag är extra nitisk när det gäller sociala färdigheter, som normalt sett skulle ha försummats av min spelgrupp.

För det första så kör jag med något som jag kallar för Effekt..
Där ser man. Jag hade fått för mig att det hörde till reglerna. Så länge sedan var det alltså som jag läste grundreglerna. Jag kör iaf också med effekt då jag tycker att det passar.

2. Hur ofta är det som ni modifierar färdigheterna och hur stora modifikationer brukar det vara?
Sällan, eftersom det är sällan som jag kommer ihåg det. När jag kommer ihåg det så brukar det röra sig om modifikationer på +5 till -5. Men jag kan dela ut större modifikationer också, och då särskilt åt det negativa hållet.

3. Kan ni ibland säga "Antingen den färdigheten eller den grundegenskapen"?
Ytterst sällan. Då det händer så brukar det vara på begäran av någon av mina spelare, och jag tenderar att tillåta det efter en smärre negativ modifikation på slaget.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
1. Hur använder ni färdigheterna? Slår ni mot dem ofta, eller?

Mina DoD-spelkvällar har genom åren kommit att innehålla mindre och mindre tärningsrullande och mer och mer resultat beroende på vad spelarna säger att de gör. Problemet med detta blir att spelarna indirekt uppmanas till att skaffa högt FV i Stridsfärdigheter, Smyga, mm som de märker att de behöver slå för medans Bluffa är rätt meningslöst eftersom jag där ofta mer går på om spelaren kläcker ur sig en rimlig lögn.
Hmm, det är faktiskt rätt exakt ett år sedan jag SL:ade DoD nu. :gremfrown:

2. Hur ofta är det som ni modifierar färdigheterna och hur stora modifikationer brukar det vara?

Umm, vet itne riktigt. Det går helt på känn. Lite småmodifikationer då och då, knappast mer än +5/-5. Mina spelare brukar hålla sig ifrån saker som skulle ge dem mer, eller nåt.

3. Kan ni ibland säga "Antingen den färdigheten eller den grundegenskapen"?

Just den meningen har jag nog aldrig sagt (vad jag kan komma ihåg iaf, vilket inte betyder så mycket..). Däremot slås det slag mot grundegenskaper ibland, men nu var det ju inte det du undrade över.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
"1. Hur använder ni färdigheterna? Slår ni mot dem ofta, eller?"
Rätt sällan; jag brukar fråga vad de har i färdigheten eller grundegenskapen och sedan godtyckligt avgöra om det är tillräckligt högt eller inte. Jag har delat in alla färdigheter i fem nivåer som beskriver hur stor kunskap man uppnått inom färdigheten och det har hjälpt mig en hel i mitt sätt att använda färdigheter.

Om jag inte kan bestämma mig, eller om om det är ett livsavgörande slag, så låter jag ett slag ske. Det vore dumt att inte använda sig av spänningen som ett slag kan ge.

"2. Hur ofta är det som ni modifierar färdigheterna och hur stora modifikationer brukar det vara?"
Jag har designat systemet så att spelledaren kan avgöra huruvida en handling är Mycket lätt (+10), Lätt (+5), Svår (-5) eller Mycket svår (-10). Fler modifikationer än så behövs faktiskt inte. Svårighetsgraderna har jag skrivit på rollformuläret (pdf, 136 kb), så om en spelare om det är en svår handling och jag säger "Mycket svår" så förstår spelaren att denne får -10 på handlingen. Har funkat bra i speltest.

"3. Kan ni ibland säga 'Antingen den färdigheten eller den grundegenskapen'?"
Nej, jag har ändrat så att alla färdigheter som alla borde kunna, som Hoppa, Klättra och Gömma sig, kan hanteras med grundegenskapsslag istället. Det har fört med sig att vi använder grundegenskaperna rätt ofta. Främst används Karisma och Vaksamhet, då spelarna interagerar med andra (den med högt i Karisma kan läsa av kroppsspråk) eller upptäcker saker i miljön (höga värden i Vaksamhet fungerar som Upptäcka fara).

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som en gång skrev följande inlägg
 
Top