Nekromanti Använd andra tärningar...

Lanvill

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
23
Location
Skåne / Arlöv
/images/icons/clever.gif Alla rollspel där man använder T20 typ Drakar & Demoner borde byta ut T20 mot 2T10 istället. Detta pga att resultaten kommer att få en annan värde båge, Det kommer bli svårare att fumla och få perfekta slag. samt att 10 kommer bli en medelpunkt för skicklighet i en färdighet. ju större respektive mindre värde man har utifrån tio så har man större respektive mindre chans i att lyckas. dessutom kommer färdighets värden som 16 vs 17 ha en större skilnad, en med 17 kommer vara mycket skickligare än en med 16. än den marginala skillnaden mellan 16 o 17 som det är i dagens system.


Klumpigt uttryckt jag vet, men ni förstår poängen...
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Andra tärningar?!

Men hallå grabben, vad har du EGENTLIGEN kommit fram till?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det kommer bli svårare att fumla...

<hr></blockquote>


Ja, typ omöjligt.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

samt att 10 kommer bli en medelpunkt för skicklighet i en färdighet.

<hr></blockquote>


Och detta är bra därför att..?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

ju större respektive mindre värde man har utifrån tio så har man större respektive mindre chans i att lyckas

<hr></blockquote>


Till skillnad från..?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Klumpigt uttryckt jag vet, men ni förstår poängen...

<hr></blockquote>


Nej, det gör jag inte.

Ok, så vi byter ut d20 mot 2d10. Nu kommer vi inte längre att kunna få resultatet 1. Vi har bytt ut ett slumpsystem med 20 värden till ett med 19. Bara det är ju dumt. Sedan kommer reultaten allt oftare att hamna närmare 10 som du har helt rätt i. Men det innebär ju bara att alla slår ungefär likadant hela tiden. Där tycker i alla fall jag att man tappar en hel del av spänningen.

Det här tycker jag låter som en idé från någon som ofta har otur med d20-slag. Det är precis det som du försöker komma runt här, inte sant? Med 2d10 får du ju två chanser att slå "normalt" och även om den ena tärningen skulle svika så kan den andra hjälpa upp det.

Nej mina vänner, en ren d20 är bättre för den här typen av utmaningar. Kom igen, lev lite farligt!
 

Lanvill

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
23
Location
Skåne / Arlöv
Re: Andra tärningar?!

ehh, jo meningen med det hela är att ge en mer realistisk bild av en strid... nuvarande sätt så är det för stor % att en kille som inte ens är medelduktig spöar skiten ur en mästare med 17. Istället för att ha en jämn ökning på 5% mellan vart steg i Fv så kommer stegen ha större ökning ju längre ifrån 10 man kommer, detta med för att en kass är riktigt kass och en duktig spelare är ruskigt duktig.Om man nu sedan oxå ökar kostnaderna för att höja färdighetsvärdena över 10 och minskar för dom under 10 så får man ett system som gör det svårare att bli en mästare. Detta inte så mycket för realismens skull som för att främja rollspelarnas respekt för en mästare i något. Nuförtiden, även sett hos mängder av konvents grupper, så kasstar sig spelarna in i strid med alt för många övermäktiga fiender istället för att lösa det med teknik. Som konvents SL måste man ju oxå ha en viss känsla. det är inte skysst att döda en person som betalt för att spela 6-7 mn in i ett rollspel.

argg. tankarna vandrar iväg...
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Andra tärningar?!

Som konvents SL måste man ju oxå ha en viss känsla. det är inte skysst att döda en person som betalt för att spela 6-7 mn in i ett rollspel.

Spelledare på konvent är oftare offer än vad man tror. Jag spelledde white russian på gothcon förra året, ganska mycket neotech. Och en av rollpersonerna spelades ganska vildsint och ville döda allt. I en flashback som skulle ge lite bakgrund till scenariot tar personen i fråga och skjuter ihjäl en liten pojke på nio år. Pojken som senare blev en av rollpersonerna. Varvid flashbacken slutar, äventyret återgick till normalt tid och den rollpersonen kollapsar rumtidsväven och försvinner med ett litet "plopp". Det var inte så lönt att fortsätta utan honom. Så jag berättade plotten och sen gick vi hem.

För att inte tala om killen som satt och lekte med sitt leksaks-doktorsset och sa saker i stil med: "fan vad detta scenario suger"...

Oftast brukar det vara roligt... hälsningar till Herreys Brödraskap och Geländerkopf om de läser detta... ni är guld


Det skall vara en jättestor smiley på hela detta inlägg... /images/icons/smile.gif
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Realistisk strid?!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

ehh, jo meningen med det hela är att ge en mer realistisk bild av en strid... nuvarande sätt så är det för stor % att en kille som inte ens är medelduktig spöar skiten ur en mästare med 17.

<hr></blockquote>


Men realistiska strider har man ju inte behov av i ett spel som Dungeons & Dragons. Vill man har realistiska strider kan man spela gamla hederliga Phoenix Command. I det här fallet, när du talade om att alla som nu kör med d20 borde köra med 2d10 är det ju i första hand D&D3e som jag kommer att tänka på. I det spelet handlar det ju mera om att ha hög level än att ha bra i färdigheterna för att kunna slåss. Jag har inte kollat in nya Drakar och Demoner, men i de tidigare versionerna, typ Expert, skulle ju detta system inte ta bort fummel (som i D&D3e) utan de perfekta slagen.

Nej, jag är fortfarande säker på att d20 är bättre än 2d10. Men det är kanske bara jag. MMÖÅ.
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
I de flesta fall vill man ju ha just en jämn slumptalsfördelning. I de fall man vill ha en mer samlad fördelning tycker jag att 3T6 brukar vara ett bättre alternativ, exempelvis som i fallet med grundegenskaper i DoD. Den passar dessutom perfekt att använda tillsammans med 1T20 i o m att medelvärdet för båda ligger på 10,5.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Realistisk strid?!

"Nej, jag är fortfarande säker på att d20 är bättre än 2d10."

Bättre och bättre - det ger en annan smak, helt enkelt. Men är vaniljglass bättre än nougat med mandel?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Nja...

Istället för att ha en jämn ökning på 5% mellan vart steg i Fv så kommer stegen ha större ökning ju längre ifrån 10 man kommer

Eeeeh... Nej. Tvärtom, faktiskt. De största skillnaderna i FV kommer runt 10. Det är väldigt liten skillnad mellan 16 och 17 eftersom det enda som skiljer dem åt är om man slår 17, och så högt slår man nästan aldrig med en normaliserad kurva. Det blir lika liten skillnad mellan 3 och 4, men stor skillnad mellan 9 och 10.
 

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
De emenenta fördelarna med en tärning...

Det var ganska längesen jag räknade sannolikhetslära i matematiken, och jag kan ha helt fel i detta men...;

Ex. (1-100 i FV används) RP1 har 50 i FV, och RP2 har 75 i FV i någon vapenfärdighet. Förutsatt att alla andra förutsättningar är likadana för båda parter, har RP1 25% mindre chans att vinna än RP2.
Det är alltså rimligt och sannolikt att tro att RP2 kommer att käka RP1. Men inte nödvändigt.
Detta eftersom det bara finns ett tärningskasst (som rimligtvis sker med 1T100). Eftersom resultatet av ett kast har lika stor chans att bli 1 som det har att bli 100 kan det mycket väl hända att RP1 vinner ialla fall. Men det är mindre sannolikt.

Helt enkelt; 1-100 har ingen normalfördelning (resultatet kan bli hur som helst, utan något medelvärde), men om det finns 75 sannolikheter att resultatet är "bra" medan det finns 25 att det blir "dåligt" har också högre värde större chans att lyckas.

Fördelar med en tärning (t10, 120, t100 etc...)

1. Varje steg av höjning i en färdighet har lika stor betydelse som vilket annat steg som helst.

2. Resultatet av en total slump favoriserar ingen, som t.ex. 3t6 gör, när någon med lägre värde till en viss gräns har väldigt svårt att lyckas med något mot någon som är bättre.
Detta skapar SPÄNNING!!!!!

3. Det finns inget jobbigare än att sitta och räkna en miljard tärningar, när man egentligen kan få snabbare och lättare regler om man bara använder en tärning (till FV slag ialla fall).
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Vanilj med mera. (Lite OT)

Vanilj kan ju utgöra en väldigt bra bas till, eller komplement åt, många andra smaker. (d20 Open License mm.)

Ibland kanske man måste välja bort vissa smaker av andra skäl, typ somligas allergi mot nötter (eller min mot 2d10).

Å andra sidan måste jag hålla med om att vanilj ensamt kan bli lite enformigt i längden. Tur att man då kan ta till en näve blandade bär och klickar med kolasås att strö över vaniljglassen. (d20 Deadlands, d20 Cthulhu, d20 Stormbringer...)
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Pheonix

Angående nämnt spel, vet någon var man kan få tag i det? vi äger bara en nedgången kopierad variant som mer eller mindre saknar reglerna.
 
Top