Nekromanti Antivirusprogram?

G

Guest

Guest
På den senaste tiden har min dator låtit väldigt mycket. Hårddisken har stått och tuggat även när datorn inte ser ut att göra något, dessutom blir den periodvis extremt slö. När jag loggade in på wrnu för några timmar sen såg jag att bannern längst upp, som normalt sett brukar göra reklam för Gothcon eller någon spelaffär, idag gjorde reklam för en skidresa till Frankrike. Dessutom började popups dyka upp på sidor som normalt aldrig har något sånt trams.
Av de här indicierna har jag kommit fram till slutsatsen att jag har något obehagligt virus. Jag har Avast-antivirus och Windows Defender och inga av dessa hittar något.
Så frågan är: finns det några skitbra och gratis antivirusprogram? Och hur fan undviker man skiten i framtiden?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Spybot är bra, men hittar inte allt.
Ad-aware är också bra, men hittar inte heller allt.

Rekommendationen är att köra båda parallelt, och kolla nångång i veckan.

Själv använder jag nod32 som antivirus, men det är ju tyvärr inte gratis...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Spybot och Search & Destroy är ju två klassiker...

Sen kan jag nämna gratisversionen av AVG, som jag själv dessutom använder som vanligt "virusskydd" (som Norton, Panda, och liknade).
Det hittar man HÄR!

Det i kombination med Spybot och/eller Search & Destroy skyddar mot det mesta... AVG har jag på hela tiden, de andra kör jag när nåt verkar skumt.
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Annars har du en gratis extern scanner här, som åtminstone tidigare hittat saker som t.ex. AVG inte hittat. Som vanligt verkar det inte finnas något komplett program som hittar allt. :gremsuck:
Housecall.
 
Top