Nekromanti ANTIKRIST?

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
hmm....jag har delvis börjat skriva ett nytt rollspel, som jag och en kompis vaskade fram en inte helt nykter kväll (inte för att det påverkade själva rollspelet alltså)
spelet kallas ANTIKRIST (än så länge, jag behöver ett nytt namn...)

Story är dock lite vag....men det e typ så att 2005 vann Alf Svenssons parti valet i sverige, och sverige blomstrar...MEN Affe är en marjonett som styrs av en ytterst fanatisk katolsk präst (utan namn än så länge).
2006 dör Affe helt plöstligt och den naturliga efterföljaren blir självklart prästen, denne präst tar genom sin legion av paramilitära styrkor all makt i sverige och gör svenskarna till ett förtryckt folk som lever i skräck under kyrkans oinskränkta makt, Jönköping blir sveriges huvudstad (!!!) och alla andra religioner förbjuds, kyrkoskatten mångdubblas och dom som inte kan betala får böta med sina liv...
Häxjakter drar över sverige och alla kristna synder straffas hårt.
Något måste göras, och längst uppe i norr ligger det många okända byar där hedniska människor bor. Dessa människor är fast beslutna om att störta den fruktansvärda diktatorn och är i grunden inga "satanister", men i folkmun kallas de så eftersom de inte tror på gud.
Året är nu 2010 och rollpersonerna som kommer från en av dessa byar utför uppdrag åt byäldste som består av allt från lönnmord av högt uppsatta präster till att bränna kyrkor och till att sätta käppar i hjulen för de kristna.

Miljön är som den är idag, med en ytterst svag framtidskryddning...

Det här allt jag har så länge,
men jag behöver ett riktigt bra stridssystem, jag funderar på mutant chronicles frilans (ett inte helt känt rollspel kanske?)
där de olika vapnen kunde orsaka lätt skada, medel skada...och så vidare...

men om det e nån som har något bra stridssystem att dela med sig av eller tipsa om, skulle jag vara mycket tacksam!

lämna gärna kommentarer eller förslag...

(jag vet att kristna inte är onda, men det e en rätt cool ide tycker jag, ledsen om jag upprör någon...)


(fan va långt det blev...)

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det ÄR en cool idé!
Hoppas du fortsätter med det här för det kan bli intressant.

Lycka till...

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Kul idé, undrar bara vad Kd och Affe har att säga om den, för att inte tala om Livets ord. ;-)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
KOM IGEN! LÄMNA LITE KONSTRUKTIV KRITIK, tack [NT]

kan ingen ge ett vettigt svar??

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Affe has left the building...

<I>"spelet kallas ANTIKRIST (än så länge, jag behöver ett nytt namn...)"</I>

Tag gärna ett namn som inte ger associationer till att rollspelare skulle vara hemska spädbarnsätande djävulsdyrkare, tack!

<I>"2006 dör Affe helt plöstligt och..."</I>

Är det verkligen smart att ha med en person som Alf Svensson i bakgrunden till sitt rollspel? För eget bruk gör det väl inte så mycket, men om du skall lägga ut det på nätet är det en annan femma. En del kan bli upprörda.

<I>"Något måste göras, och längst uppe i norr ligger det många okända byar där hedniska människor bor."</I>

Samer? Jag ser framför mig samen Mikka med en kpist m/45B i ena handen... och en en bit torkat renkött i andra.

<I>"Året är nu 2010 och rollpersonerna som kommer från en av dessa byar utför uppdrag åt byäldste som består av allt från lönnmord av högt uppsatta präster till att bränna kyrkor och till att sätta käppar i hjulen för de kristna."</I>

Lönnmord, bränna kyrkor; vad kan rollpersonerna mer pyssla med i ditt rollspel?

<I>"men om det e nån som har något bra stridssystem att dela med sig av eller tipsa om, skulle jag vara mycket tacksam!"</I>

Neotech 2.

>>>
<A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A>
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: Affe has left the building...

jag tackar för hjälpen, men:

Tag gärna ett namn som inte ger associationer till att rollspelare skulle vara hemska spädbarnsätande djävulsdyrkare, tack!
antikrist skulle ju lika gärna kunna ge associationer till nåt som inte e kristet, typ muslimer eller?

Samer?
nja, inte direkt samer, utan andra svenskar också, alla sorters svenksar som flytt undan "terrorn". norrland är vid 2010 ett ganska obebott område, då växthuseffekten har vänt och gjort nordsverige kallare, så det finns gott om övergiva spökstäder att gömma sig i...

vad kan rollpersonerna mer pyssla med i ditt rollspel?
ja det e väl upp till de olika SL:na som leder spelet, vad går Jagged Alliance ut på till exempel??? (jaja ni fattar)


att folk blir upprörda rör mig inte ett spår, men jag är öppen för all kritik.


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Re: Affe has left the building...

antikrist skulle ju lika gärna kunna ge associationer till nåt som inte e kristet, typ muslimer eller?

Vad sägs om "ateist", eller "gudlös"?

/WolmerX -Det är bättre att pinka i en stupränna än att stupa i en pinkränna
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Affe has left the building...

<I>att folk blir upprörda rör mig inte ett spår, men jag är öppen för all kritik.</I>

Även om man inte borde låta andra hindra ens kreativitet för mycket så bör du väl åtminstone ta hänsyn till andra. Att publicera material som medvetet gör folk upprörda är inte särskilt snällt (men kan inom ex. journalistiken vara ett bra instrument, ibland).

Har inte sagt att ditt material kommer göra just detta, ville bara påminna dig :)

/RipperDoc


<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,678
Location
Värnhem, Malmö
Hihi...

Läste i någon MAD "Vad som händer när Kristdemokraterna tar över Sverige"...
Religionskunskap i skolorna inskränks inte bara till att handla om kristendom.. ALLA ämnen ersätts av kristendomskunskap!
Allt som hörs på radion är Alf Svenssons saxofon!
Jakt på abortläkare legitimiseras av staten!
Etc, etc.

- Bobby
 

ZYX

Veteran
Joined
18 Feb 2001
Messages
5
Jag har läst igenom forumet och tycker att det är en god ide. Men du behöver kanske lägga in lite mer som får folk att verkligen ogilla de kristna (ta INTE detta fel). T.ex att dom börjat med människo offer eller dödat alla i STHLM/GBG eftersom de var "satanister".
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
det e lite det jag tänkt mig, det är inte meningen att man ska gilla de kristna, utan dom ska vara "onda"....men det kommer efterhand....jag lägger snart upp en lite pre-release...

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Affe has left the building...

Att publicera material som gör folk upprörda leder ingenstans, om inte:
A, man vill jävlas med andra eller
B, har litet ego och vill väcka uppmärksamhet.
Det leder aldrig till något konstruktivt (t.ex. en vettig diskussion, eftersom "motståndarsidan" antingen tycker att man är en drul och skiter i en, eller blir förbannad och skriker och har sig).

För övrigt är onda monoteister bara SÅÅÅÅ klichéartat och trist. Gäsp. Been there, done that. Fast att ha med Alf Svensson var ganska nyskapande :) Lite grann som den Onde Fascistiske Kennedy i Brave New World (spelet, inte boken).

Nightowl, desillusionerad

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Affe has left the building...

Tja, muslimer är inte emot kristendomen per se (Jesus var en profet and all that) och den DIREKTA associationen varenda människa kommer att ha är antingen hobbysatanister eller domens dag. Att utgå från att folk kommer att sätta sig ned och tänka på annat är ganska dumt; folk är så pass enkelspåriga. Men islam är alltså inte "antikristen" på samma sätt som, tja, _du_ är, eftersom du uppenbart har ett horn i sidan till Jesus Kristus & Co (ett skumt och roligt norsk ateistiskt organ heter så, f.ö.).

Om jag skall försöka vara mer konstruktiv två sekunder: Just varför har ye badde guyes undvikit Norrland. OK, infrastrukturen är kass, men det finns resurser där. Mao, det kan finnas utposter som är mer intressanta att bränna/plundra än kyrkor.

Faktum två: det finns en stor minoritet religiöst aktiva som _inte_ är mainstream-kristna, och jag kan inte bara tro att en teokratisk diktatur skulle tolerera muslimer, koptiska kristna, ortodoxa eller katoliker (det fanns en skojig galning som skrev långa insändare om den papistiska satanistiska konspirationen i Örnsköldsviks Allehanda när jag var en liten pilt, och han var mäkta aktiv inom Pingstkyrkan). Det är alltså fullt möjligt att en flyktad norrländsk population innehåller religiöst löst folk från hela världen som inte drar jämt med Makten.

För det tredje känns det som USA i "Flykten från L.A." skulle kännas som en bra inspiration för hur det är i Sverige i ditt tänkta spel. Helfestlig totalitär stat (gahg, vilka fraser man skriver i den här branschen!) att utnyttja.

Nightowl

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 
Top