Nekromanti Antiklimax

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Inlägget innehåller supersmå spoliers av "The Scar" av China Miéville och filmen "Signs".







Efter att just ha avslutat "The Scar" så upplevde jag att slutet var något av ett antiklimax, något som ändå är ganska ovanligt ibland de böcker och filmer som jag har läst i mina dagar. Visst har jag stött på dåliga och intetsägande slut förr, men då har även böckerna och filmerna varit dåliga och intetsägande i övrigt. Annars är det nog filmen "The Signs" som bjuder på det största antiklimax som jag någonsin har upplevt. Efter att M. Nightsmahalayannanananan (eller vad fan han nu heter) varit så smart och klurig i "Sjätte sinnet" så förväntade man sig så klart något motsvarande i hans nästa film, men inte då. Filmen hade kunnat räddas av ett bra slut, men nu blev den bara obegriplig och märklig. Vad är det värsta antiklimax som ni har upplevt i böcker, på film och i spel (konsol, pc, etc)?
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Antiklimax (SPOILER signs)

Just "Signs" är en lite märklig film. Jag vet inte om jag blev så besviken på slutet egentligen, jag menar, hur skulle den kunna sluta? Filmen i sig har ju en så banal och fånig historia att det knappast går att sno ihop: läskiga gummigubbar anfaller jorden i strid med all logik, och klappar ihop eftersom någon glömde kolla vad allt det där blå var. Grejen är att filmningen, berättartekniken och upplägget är så oerhört lyckat att "Signs" förmodligen är seklets bästa skräckfilm. Men historien i sig är minst sagt tunn. Alltså vet jag inte riktigt vad som är ett "bra" slut på en sådan story.

/Sax, hoppade högt flera gånger under "Signs"
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,117
Location
Tindalos
War of the Worlds (den med Tom Cruise) tycker jag har ett riktigt antiklimax. Även om filmen är mer ett drama kring några få vardagliga personer så kunde de väl dragit till med något mer spännande. Jag hade förväntat mig mer. Som tur är så finns det bättre scener i mitten av filmen även om "huset/källaren" blir lite segdragen.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Alla Stephen King-relaterade filmer. De är skitbra i åtta timmar och sen kommer time nio och bara råsuger. Kan karln inte komma på slut, eller är det något som går snett under filminspelningarna?
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
559
Location
Gävle och Åland
Några av mina kandidater (småspoilers kanske):

* Shaylamans "The Village" där själva twisten kommer som en gäspning.

* Filmen/Novellen "Imposter", där huvudpersonen anklagas för att vara en android kopia - en bomb vilken aliens ska använda för att spränga jorden. Det visar sig i slutscenen att så dessutom är fallet. Problemet är hela historien (även i den gode Phillip K's grundstory): Om Aliens redan har lyckats smuggla in en mänsklig bomb förbi försvaren på jorden, varför ska denne då springa runt, bli jagad och nästan avslöjad i en hel film. Det måste ju vara bättre att detonera honom direkt.

* Bokserierna om Thomas Covenant: Jag läste de fem första böckerna och fick sedan veta att den sista boken inte var utgiven ännu (länge sedan). Efter lång väntan dök den upp och var en stor besvikelse.

* Riverworldserien - briljant uppslag där alla som någonsin levt på jorden vaknar upp samtidigt på stranden till en lång flod. Författaren har alltså tillgång till alla historiska personer och använder flera av dem såsom Richard Burton (han med Nilen alltså), Göring, Mark Twain, Cyrano de Bergerac osv. Få av dem används dock efter sin potential. Gilgamesh dör exempelvis helt odramatiskt av hjärnskakning. Och så slutet då som inte säger något alls egentligen.

* Highlander - jag ryser fortfarande vid det delvis förträngda minnet av någon replik i stil med "Jag slukas av de kosmiska krafterna!"

* Och så en outsider: Beethovens femte symfoni. Klassiskt, stramt och genialt, men varför kunde inte karlen avsluta på ett anständigt sätt?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Michael Crichtons bok Passagen (Timeline på originalspråket). Den har även blivit film.




Boken handlar om en resa bakåt i tiden. Författaren har gjort ett jättebra förarbete genom att läsa på om kvantfysik och huvudpersonerna är doktorander med specialiteter som passar jättebra för medeltiden, det kändes som att en suverän historia var på väg...
men den senare halvan av boken handlar nästan bara om hur huvudpersonerna blir tillfångatagna och flyr, sedan blir de fångade igen och flyr en gång till, gruppen delas upp och de blir tillfångatagna och flyr i nya kombinationer osv osv. Det sög.

Gordeg
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Världarnas Krig *SPOILERVARNING*

Till filmens försvar får man väl säga att den följer boken ganska bra rent handlingsmässigt. Boken slutar faktiskt sådär den också, jag har egentligen inga klagomål alls på det slutet. Jag tycker även att de har lyckats förlägga den filmen ganska bra i nutid. Är det inte också så att boken är skriven någon gång kring sekelskiftet 1800-tal-1900-tal då bakterier och mikroorganismer inte var lika mycket vardagsmat.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Da Vinci koden

Nu var det iofs ett tag sedan jag läste den, men jag blev så besviken att det fortfarande känns ganska rejält.

Genom hela boken så byggs det upp en otrolig stämning, typ som en ballong någon blåser upp med ren spänning, sen istället för det stora PANG man hade hoppats på till slutet så mer bara pyser all spänning ur ballongen/boken. Slutet kändes så lamt och inte alls spännande på något sätt. Jag blev väldigt besviken på den i alla fall.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,917
Location
Port Kad, The Rim
Nemesis av Isaac Asimov. Redan halvvägs in i boken räknade jag ut hur den skulle sluta och så blev det. Klichéerna haglade dessutom. Nej, det var inget bra slut på karriären för den gode doktorn.
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Revelation Space med uppföljare

Hela serien byggs spänningen upp gradvis, trådarna börjar växa och man kan ana att de kanske kommer att löpa samman på nåt vis. Och sen verkar det som han tröttnade på hela konceptet och bara sammanfattade "ja, så här gick det" på ett par sidor. Blä.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Da Vinci koden

Fast jag tycker att epilogen löser det rätt bra - lite mysigt sådär.
 
Top