Antik motsvarighet till ryggsäck

Mekanurg

Because if not I, who? If not now, when?
Finns det nån här som har koll på hur hellenistiska och romerska vandrare bar sin utrustning?

Visst avbildas romerska legionärer med sina attiraljer surrade till en stav eller spjut? Lite som en luffares knyte

Tack för detta.

Det verkar också som att bältesväskor har varit i bruk i tusentals år. Ismannen Ötzi ägde en dylik.

Finns det nån här som har koll på hur hellenistiska och romerska vandrare bar sin utrustning?
Sen är väl svaret tragiskt ofta slavar...
Men vad de i sin tur hade prylarna är väl en annan fråga. Jag har en vag minnesbild av en hög flätad korg med remmar som man bara på ryggen från någon antik målningen, men det är inte mycket till källa

En variant jag sett bilder på verkar vara något slags förstadie till den klassiska ryggsäcken där man väver en fyrkant av något halvstyvt material som man sedan rullar ihop till en strut och syr ihop. På den fäster man sedan två axelremmar så man kan bära den på ryggen med öppningen uppåt. På det fäster man sedan vanligen ett slags lock eller någon annan slags förslutningsanordning.

Jag vill minnas dock att detta är tidig medeltid och jag är osäker på ifall den existerade även under antiken. Men det är en enkel konstruktion som borde kunna tillverkas med ytterst primitiv teknik så jag ser inga hinder för att den skulle kunna vara betydligt äldre än så.

Back