Anti-Vildhjärta/Stadshjärta

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Så där var en blogpost nyligen där de vände på allting i Curse of Strahd men ändå ville behålla grunden. Så att istället för en dyster gotisk mardröm kopplat till the Shadowfell så var det ett glatt sagoland kopplat till the Feywild. Istället för vampyrer feer. Istället för en öppet ond manlig tyrann som alla hatar och fruktar så en listig kvinnlig tyrann folk älskar. Jag hittar inte blogposten nu annars hade jag länkat den.

Men det fick mig att tänka på hur man kan vända andra moduler.

Så anti-Vildhjärta! Istället för att behöva vara varsamma med hur mycket blod man spiller i en skog man inte kan lämna så är man i en stad man inte kan lämna där man måste spilla så mycket blod som möjligt! Jag tänker att man har har en svårnavigerad stad, lite som fantasy Silent Hill, där den enda lösningen är att ha ihjäl alla invånarna så att deras blod och själar frammanar monstret som orsakat att man är fast där. Det är ju en dålig varelse i Vildhjärta så kanske en ängel här? Våld är enda lösningen och pusslande/utforskande är vägen till att dö hemskt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Du borde leta fram den där blogposten, det låter ascoolt.

Jag känner bara Vildhjärta ryktesvägen, men stor stad och magi låter väl rätt grim. Att alla problem bara kan lösas genom att svärda ner monster är iofs rätt visuellt tilltalande, men hur kul är det att spela efter spelmöte 5 eller 6.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Du borde leta fram den där blogposten, det låter ascoolt.

Jag känner bara Vildhjärta ryktesvägen, men stor stad och magi låter väl rätt grim. Att alla problem bara kan lösas genom att svärda ner monster är iofs rätt visuellt tilltalande, men hur kul är det att spela efter spelmöte 5 eller 6.
Jag tror jag hittade den via sidolistan med länkar till andra bloggar på Falsemachine
men kan inte hitta den…

Jag tror upplägget jag vill ha är några sessioner av att man genuint försöker hjälpa folk, lösa mysterium och questa. Sedan inser man att nej, enda vägen ut är att mörda alla. Och sedan ger gruppen antingen upp eller så har man en awesome session där man spelar Black Metal och dödar alla.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Om det är ett anti-Vildhjärta, borde inte målet vara att få stanna kvar i staden snarare än att hitta ut?
Du måste spilla blod för att få vara kvar.
Det här låter som ett bra koncept om man vill att spelarna ska bli något som känns som skurkarna i en mer vanlig kampanj
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Ska man fortsätta med tematiska motsatser tänker jag mig att den oordnade, gyttriga, smutsiga staden inte riktigt är en motpol till den farliga vildmarken, utan snarare ofta konceptualiseras på samma vis (staden som okontrollerad och hotfull kontra vildmarken som okontrollerad och hotfull -- däremot är väl den smutsiga staden ofta motpol till bilden av vildmarken som fridsam, idyllisk och sund). Motsatsen till den farliga vildmarken är ju då snarare den välordnade, vackra, utopiska staden, där allt har sin plats och är klokt uttänkt.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Intressant koncept! låter nästan lite Cyberpunk/NeoNoir/Bladerunner! stora dystra mörka trasiga skyskrapor med monster och saker som lever i skuggorna samt lurar i ruinerna? Lite som Kowloon Walled City kanske?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Ska man fortsätta med tematiska motsatser tänker jag mig att den oordnade, gyttriga, smutsiga staden inte riktigt är en motpol till den farliga vildmarken, utan snarare ofta konceptualiseras på samma vis (staden som okontrollerad och hotfull kontra vildmarken som okontrollerad och hotfull -- däremot är väl den smutsiga staden ofta motpol till bilden av vildmarken som fridsam, idyllisk och sund). Motsatsen till den farliga vildmarken är ju då snarare den välordnade, vackra, utopiska staden, där allt har sin plats och är klokt uttänkt.
Går man åt hållet där det är ett perfekt paradis av en stad där man måste mörda sina perfekra goda grannar för att få stanna kanske vi har något… Men det är en weird kanpanjstruktur…

Men det känns coolare om det är en farlig förfallen stad med svartbrända väggar, halvtaserade byggnader och dåligt väder…
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Går man åt hållet där det är ett perfekt paradis av en stad där man måste mörda sina perfekra goda grannar för att få stanna kanske vi har något… Men det är en weird kanpanjstruktur…
Den utopiska staden med sin änglahärskare som kräver blodsoffer. Alla vet att den svagaste länken bland grannarna kommer härnäst, och att man kan hacka systemet genom att mörda fler, fler fler.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Den utopiska staden med sin änglahärskare som kräver blodsoffer. Alla vet att den svagaste länken bland grannarna kommer härnäst, och att man kan hacka systemet genom att mörda fler, fler fler.
Ohh… Det är coolt!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Det kanske är lite kliché, men jag tänkte vampyrherrar som tar tribut i blod från alla. Kan du erbjuda större tribut i blod kan du få privilegier. Kan du inte betala får du ingen mat, inget tak, inget. Kombinera med någon maskin/magi som låter skoningslösa individer ta blodet av folk och betala in det till vampyrherrarna för privilegier.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Den utopiska staden med sin änglahärskare som kräver blodsoffer. Alla vet att den svagaste länken bland grannarna kommer härnäst, och att man kan hacka systemet genom att mörda fler, fler fler.
Tänk om man har det så man har en stad men två versioner av den!

Så vi har den bra versionen där Änglahärskaren styr och för att stanna i den måste man offra blod och själar till honom. Så dödar man något får man stanna längre i den bra versionen. Den bra versionen är vägg till vägg skatter, läkande fontäner, glada talande djur och alkohol man inte blir bakfull från.

Men dödar man inte ofta nog faller man över till samma plats i den dåliga versionen av staden. Den dåliga versionen som är vägg till vägg fruktansvärda monster, fällor, gift och mat som gör en beroende av heroin. För att komma tillbaka måste man döda någon annan stackare som fallit över till den dåliga sidan.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Om jag hade gått för en anti-vildhjärta kampanj så hade det ju varit en ond stad (ett magiskt/futuristiskt Rom på gränsen mellan dimensionerna. Full crystals&togas) som traditionellt sett kontrollerats av de korrumperade makterna, men har nu tagits över av en mäktig ängel. Spelarna är diverse onda aktörer i staden, och endast genom att spilla blod och begå oheliga handlingar så kan de distrahera ängeln (som annars konstant jagar dem genom stadens gator). Deras mål är att genom en blodsritual aktivera ett mäktigt sigill, som när blodet forsar genom stadens gator kommer att förvisa ängeln från staden.
 
Top