Nekromanti Anti-Lisch

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Först vill jag säga att det är skönt att Forumet är tillbaka, det har INTE varit skönt att gå utan sin dagliga rollspels-fix! :gremgrin:

Så, till ämnet:

Anti-Lischen - Biotropins ultimata väsen
Jag har länge tyckt om de vandöda i Mundana och gillar särskilt deras koppling till de magiska aspekterna. När man nu studerat Lischen ett bra tag inser man att denna starka koppling till en specifik aspekt (Nekrotropi) lika gärna skulle kunna göras till en annan aspekt.

Det logiska valet är ju Nekrotropins motpol - Biotropin.

Nu undrar jag om det är några av er andra här på forumet som redan funderat i sådana banor och om ni i så fall vill dela med er av era tankar och idéer kring detta.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Problemet är väl att den biotropiska motsvarigheten till en vandöd är något så mundant som en levande varelse. Möjligen skulle man kunna tänka sig en riktig gammal alv, då de hålls vid liv endast av ett starkt biotropiskt fält.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
den biotropiska motsvarigheten till en vandöd är något så mundant som en levande varelse
Nja, det jag tänker på är en varelse som på något sätt blivit ett fokus för livskraft. Alltså vandöda har Nekrotropi i sig, levande varelser har Biotropi. Men en Lisch är en sort Nekrotropisk källa, en länk mellan världen och den rena Nekrotropin. På samma sätt borde då Anti-Lischen vara en Biotropisk källa - en kraftnod för Biotropi. En sprudlande källa av livskraft. Typ.

När en Lisch skapas blir kroppen ett fokus för Nekrotropi - allt som har med Nekrotropi att göra blir enklare att handskas med och dessutom kraftfullare. Flera kraftfulla förmågor kopplade till Nekrotropin kan infogas i Lischens kropp.

En Biotropisk Lisch (Anti-Lisch) skulle på samma sätt kunna nyttja Biotropi enklare och göra den mer kraftfull - krafter som att läka skador och bota sjukdomar skulle kunna ske i det närmaste automatiskt i dess närhet, vandöda skulle inte kunna närma sig den utan att gradvis förstöras. Växter och djur mår bättre, alla känner sig utvilade och fulla av livsglädje, moln av fjärilar och bin svärmar runt Anti-Lischen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Intressant. Hur skulle en sådan varelse skapas, måntro? Processen att skapa en lisch går ju ut på att ta reda på sitt sanna namn, utföra besjälade offer till Avrgunden och sedan ta livet av sig och återta sin kropp. Jag kan anta att liknande regler för sanna namn gäller för en anti-lisch, men sedan blir det svårare. Vad är den biotropiska motsvarigheten till offer? Spontant tänker jag mig "födslar". Om själva lischens natur är kunten till, för att tala med Freud, thanatos, bör då inte anti-lischen vara knuten till libidot? Jag tänker mig någon form av kama sutra-mässig ritual à la Kult, vilken kulminerar i ritualutövarens transcendens.

En tanke är att lischens död och återuppståndelse får sin spegelbild i att anti-lischen faktiskt föds. Ritualen kan gå ut på att, likt lischen, frigöra sin själ från kroppen, men i stället för att besätta sin gamla kropp återföds man i en ny (den kropp som alstrats under den tidigare rituella sexualakten). Detta gör anti-lischens skapelse lika creepy som lischens, men det var en fråga om bio- och nekrotropi, inte gott och ont, eh?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag funderade på ett namn för jag tyckte att Anti-Lisch inte var något att hänga på väggen.
Låter Seraphim (eller Serafim) vettigt eller ger det fel vibbar?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Bra idéer!

Mycket bra idéer där! Helt klart handlar det om liv kontra död, viktig poäng faktiskt. Även vissa vandöda KAN ju bete sig "gott" om de får rätt order. Livs-Lischen kan ju å sin sida vilja främja naturen och det vilda, livsuppfyllda vilket kan resultera i allt från abortmotstånd till förespråkande av civilisationens undergång så att Naturen kan ta tillbaka den förkastliga staden.

Nu börjar det koka idéer här!
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Anti-Lischens nya namn

Nackdelen med Seraphim är att det blir lite för stark koppling till godhet. Som vi diskuterar nedan behöver inte Livs-Lischen nödvändigtvis vara god, lika lite som en Lisch i sig behöver vara ond. Det ska vara mer Liv kontra Död snarare än Ont mot Gott.

Men i brist på annat är kanske Seraphim det bästa namnet hittills.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Varför inte utöka det hela?

Faktum är att jag funderat i liknande banor tidigare (även appropå en av många trådar angående V&N, där man föreslog att göra dylika übersaker för andra aspekter), och funderat på hur det hela funkar.

Vandöda skapas ju (åtminstone i mitt Mundana, som bygger på vad jag tyckt mig läst i och emellan raderna i V&N) genom att man med hjälp av alkemi binder en extra mängd nekrotropi i ett lik (gamla lik kan ju som bekant inte användas lika enkelt), och därmed skapar något slags "antiliv" enligt någon skum magiteoretisk princip. Dessa vandöda kan man sedan ge extra kroppsdelar, anatomiska modifikationer, nekrotropiska förmågor etc.

Vad förhindrar att något liknande utförs på levande varelser, men genom biotropi? Enligt canon-materialet, kanske inte särskilt mycket, faktiskt.

Spoiler L&H och Drakar samt eventuellt Thalamur och Drakväktare (roman)
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Alverna gjorde ju t.ex. sig själv mer eller mindre odödliga genom magi (vilket ju torde innebära förändringar i sitt biotropiska fält, åtminstone enligt Ymir), och drakarna gjorde något liknande, men ännu effektivare, på drakväktarna, vilket även (har jag för mig) gav extrem tålighet och viss regenerering. Sedan finns ju Gierasherna i Thalamur, som tydligen förändrar sina kroppar, och så var det nåt snack om mutanter med (har dock ej Thalamur, detta kommer från ättetabellerna på hemsidan samt forumet). </font></td></tr></table>

Vad förhindrar egentligen att du medelst alkemi och biotropi skapar flerarmade zombiemissfoster med exoskelett och regenerativa förmågor, när du utan problem kan göra detsamma med alkemi och nekromanti (förutsatt att du byter ut exoskelettet mot svårförklarat andepansar)? Eller förändrar ditt biotropiska fält så att du får minst lika bra attributbonusar som lischen, möjligheten att alstra obegränsad biotropi ur dig själv, evigt liv, supersnabb regenerationsförmåga och kraft att förändra naturen omkring dig? (vilket får ersätta lischers allmäna skadeimmunitet och förmåga att ta över vandöda; levande grejer styrs ju av psykotropi och har såväl blod som smärtförnimmelse, även om åtminstone det senare kanske borde gå att få bort med lite biotropiska förmågor)

Kort sagt: kontra den galne nekromantikern som sitter i sitt mörka slott och gör viljelösa zombieslavar av nyligen bortrövade och dödade bönder med den vansinnige biomantikern som sitter i sin övervuxna ruin och gör viljelösa mutantslavar av nyligen bortrövade, dock högst levande, bönder och återställ balansen! (eller se det hela ur ett mer rimligt perspektiv och tona ned båda bilderna till nekrologen som studerar döden objektivt med kroppar från avrättade brottslingar och biologen som studerar möjligheten att förlänga livet med infångade djur, det gör jag och plötsligt känns det som om man kan utnyttja en massa coolt material utan att göra allt fånigt jätte-High).

Därmed kan obalansen som skapades i och med Vandöda & Nekromanti balanseras genom den nya, sedan länge planerade modulen Mutanter & Biotropi! (och jag är faktiskt seriös på det här ämnet: varför ska fantasyns onda forskare jämt behöva begränsa sig till nekromanti? Är virus och mutanter helt och hållet SF-domäner?)

Detta ska naturligtvis helt stödjas av det nya alkemisystemet, precis som Reanimering ska byggas om till en alkemisk process, istället för nekromanti medelst laboratorium, om jag bara får en massa tid över... va? Att jag skrev det här bara för att jag är en av dem som jobbat med det nya alkemisystemet och vill göra reklam för mig? Nej, nej, hur kan du tro något sådant? :gremwink:

Nåväl, det var mitt hejdlösa rabbel. Ser det ut att finnas något av värde i galenskapen? :gremsmile:

(By the way, jag har läst de andra svaren och termen "Seraphim" ger fel intryck och ska sparas till min nästa modul, "Änglar" (om de döpt en besvärjelse efter dem så får någon för tusan skapa något som kan kallas änglar men samtidigt är originellt och Mundana-baserat. Det är vad jag tycker, och det är vad jag gjort! Synd bara att ingen har sett dem än :gremwink:))
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ymirs obligatoriska anekdoter

Intressant inlägg, jag håller i stort med om dina tankegångar. Ripperdoc har varit inne på en idé om 'biomanti', en slags mer eller mindre grotesk form av biotropisk kroppsförändring, som skulle ha blivit ett fenomen inom överklassen på Melorion. Jag ska inte säga så mycket mer, det är en idé på projektstadiet mest, men Ripperdoc tänkte att magiformen kom från kamorferna från början, och det ledde mig vidare på en massa tankar om köttfreaks och livsmanipulation och biozombier när jag skrev klart kamorferna. Jag höll igen med det mesta av den varan, men det är ju ett faktum att kamorferna använder nån slags magi för att skapa avkomma (se min Fenixartikel om kamorferna). Avkomman blir för det mesta missbildad och allmänt undermålig, men kamorferna gör såklart sitt bästa för att kompensera för detta. Därför tänkte jag mig tillexempel denna effekt, som jag dock strök ur textmanuset till 'Bestialiska folk' pga att jag inte såg någon som helst anledning att ha med den i regeltermer;

Förändra avkomma
Biotropi: 2+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Permanent

En magiker kan med effektens hjälp påverka de fysiska och mentala förutsättningarna hos ett ofött barn för att på olika sätt manipulera dess anlag i önskad riktning. För varje två magnituder i effekten kan man slå om ett av barnets attributslag, och behålla det nya resultatet om det är önskvärt. (Man kan välja det sämre resultatet). Magikern kan styra vilket eller vilka attribut som påverkas ? vid högre magnitud kan man antingen slå om samma attribut flera gånger, eller fördela effekten på flera. Magikern själv vet vilka egenskaper som påverkas och hur han vill påverka dem, men exakt vilket genomslag effekten får kan man i bästa fall gissa sig till ? sådan är naturen.

Effekten måste vävas inom en vecka efter befruktningen, på modern eller ägget fostret vilar i.
Not quite biotropi-lisch, antar jag, men iallafall något åt det hållet.

Just kamorferna är inte fel med nån slags vaga scifi-element i sig. Jag hade en 'Lost'-liknandeplott med en uråldrig kamorf, Shamashsetep, som på den döde storkonungens order satt ensam på en öde ö, dold av kraftfull magi, och där vaktade någon slags übermegamäktigsuperartefakt som kallades 'Världens hjärta'. Artefakten bestod av ett klotformat grottrum som inrymde nån slags spegelbild av universum, med stjärnor, månar, galaxer...i mitten ovanför glasgolvet svävade en Mundana-glob, med moln och måne och rubbet. Vad 'Världens hjärta' var till för låter vi vara osagt, men en person med tillräckligt kraft som stod där inne tycktes kunna förnimma och påverka varelser och företeelser över hela världen - kanske rentav bortom. Aja, i vilket fall, så omgav sig Shamashsetep med en massa groteskt förvridna kamorfer/ödlemänniskor som närmast verkade vara nån sorts zombier; de brydde sig inte om smärta, och var snudd på omöjliga att döda - men de levde. Jag kan tänka mig, att Shamashsetep en gång var nån sorts arkaisk biokemist, och att zombierna var unga, kraftigt vanskapta kamorfer som han hade boostat med magi för att göra dem tjänliga som underhuggare. Jag har inte tagit ställning till om de hade ett medvetande överhuvudtaget, men jag tror det. En variant vore dock att de fötts hjärndöda, och hålls animerade av pur biotropisk energi och Shamashseteps tankar - eller har fått ett frö av hans medvetande genom Världens hjärta. De var i vilket fall något åt biotropi-zombie-hållet, så anti-lischen är fortfarande en bra bit bort.

Jag vill hävda, även om jag gillade idén med återfödelse genom bokstavlig förlossning, att den mest självklara lösningen på en anti-lisch vore att använda en uråldrig alv. Det var vad jag gjorde. Han hette Gammal-som-tiden, var henéa, och gammal redan då hans folk togs som slavar i Kraalen-renk-Roghan. När han åter beträdde marken ovan jord över 7000 år senare var han blind av dvärgfästets mörker, men hans biotropiska fält var så kraftfullt att gräset spirade i hans fotspår och blommor slog ut längst hans fötter. Han kunde få trä att växa okontrollerat utan synbar ansträngning, förnimma biotropiska kraftfält och flöden, kåta upp folk med blott en tanke, hela sår och skador i viss omfattning, och förmodligen mycket mera. Satt han länge på en plats blev den alldeles övervuxen av frodig grönska. När han dödades av en förlupen raunländsk pil upplöstes hans kropp på ett ögonblick i ett blågrönt skimmer som svepte över ett slagfält och läkte skadorna på sårade, döende, och kanske även de som precis dött, så att knappt en skråma återstod. På så vis räddade hans död livet på rollpersonerna, och många andra. Döden var heller inget hinder; han levde vidare som andeväsen, men uppvisade då inga biotropiska krafter. Hade han varit en verklig anti-lisch, kan jag tänka mig att han borde ha gjort det. Gammal-som-tidens biotropiska fält tycks ha varit helt knutet till hans kropps kraft och ålderdom; hade han haft ett verkligt själsligt band till någon sorts biotropisk urkälla, borde det gått bortom hans fysiska väsen. Hans själ borde ha blivit en naturande av något slag, och haft ett mer permanent band till livet på Mundana. Nu lämnade han istället världen helt och hållet när han kände att hans långa levnad fyllt sin mening, och försvann självmant till vad som nu väntar bortom.

En verklig biotropi-lisch, hade kanske kunnat knyta sig till någon slags biotropisk urkälla, eller nåt flumm om livets puls som genomsyrar världen. Eller...något likt en av Galactus beskrivningar av Fenixkraften i Marvels serier, under en duell med just Phoenix: "...while you are neither weary nor hungry, because you tap into a source of near limitless potential - the sea of life yet unborn. Who is the greater evil, Starchilde...I, the devourer of life that has run its course, or you, who denies existence to generations in the future?". Wee...ångest! Det vore nåt - lischen är knuten till dödens kraft i dödsriket, antilischen till den lika obegränsade kraften i potentiellt liv; något plan eller någon plats med rå biotropisk kraft som väntar på sin tur att flöda genom världen. Nu närmar jag mig aldrig sinande flumm om hur Mundanas biotropiska flöden kan tänka vara uppbyggda, så jag tror det är dags att kasta in handduken. Jag orkar inte riktigt skriva så mycket ikväll, jag nöjer mig om jag inspirerat någon.

- Ymir, back with a vengeance
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Hm, det där låter ungefär som beskrivningen av de riktigt mäktiga enhörningarna som finns i Monster i Mundana... Och kanske är det också så att biotropin inte kan användas på samma sätt för att "skapa" sådana mäktiga biotropiska väsen. Förresten så skulle det isåfall även vara möjligt att skapa liknande eld-lischar med pyrotropi, köld-lischar med kryotropi, och allt möjligt... detta låter dock helt dumt och därför är det troligtvis bäst att anta att lisch-skapande är något som endast kan göras med nekrotropi.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Förresten så skulle det isåfall även vara möjligt att skapa liknande eld-lischar med pyrotropi, köld-lischar med kryotropi, och allt möjligt...
Absolut! Det är lite det jag varit och funderat på. Dock är det så att Nekrotropin med dess Lisch har en så stark motpol i Biotropin att just detta vore det mest logiska att börja med. Nekrotropins spegelbild är Biotropin - Död mot Liv. Det är detta motsatsförhållande jag vill reda ut först.

Men sedan ska man naturligtvis se över övriga aspekter också...
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Leviathan / Ubbo Sathla

Jag läste en skum bokserie för typ femton år sedan där gudinnan Eris (bland annat på en gyllene ubåt) fuckar upp en massa folk. Där pratade man om en varelse som kallades Leviathan.

Urmodern födde två barn. Det ena delades och delades och delades tills dess att all världens levande varelser hade bildats. Leviathan var den odelade sonen - en enorm massa av levande vävnad, lika mycket massa som allt levande på jorden.

I Cthulhu-myten finns berättat om Ubbo-Sathla - urkällan. Detta är den proto-massa som Elder Things använde för att skapa livet på jorden. Denna oformliga klump av "primordial ooze" vaktar ett antal stentavlor med ritningarna.

Det blir lite stöld att ta dessa namn, men å andra sidan måste man ju. Jag menar, om bra namn redan är tagna så MÅSTE man stjäla dem!
:gremlaugh:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Ymirs obligatoriska anekdoter

Jag tror att vi kan ha snubblat in på en potentiell anledning till varför det INTE skulle finnas Anti-Lischar här - vilket gör mig ännu mera sugen på att skapa en!

Där Lischen suger kraft ur en Nekrotropisk källa, gör den det med Dödsrikets tillåtelse. Dödsriket, det stora mörkret, underjorden eller vad den kan kallas, VILL att Lischar ska finnas, för genom en sådan agent kommer än fler att dö och det kanske till och med ses som rätt så "kostnadseffektivt" att låta en sådan varelse bli till.

En Anti-Lisch skulle suga potentiell livsenergi från en livets urkälla och detta är inte något som livskrafterna vill göra. På ett sätt skulle detta ta kraft från naturen på ett sätt som några av Livets Väktare (eller vad naturgudarna nu skulle kunna kalla sig) inte vill. Alla kan dela med sig av lite Biotropi från gång till annan, men en permanent fontän av sprudlande livsenergi som knallar omkring i Mundana, det vill man inte se. Kanske skulle man tillåta detta vid enstaka tillfällen, om situationen blev desperat och en stark helande kraft skulle behövas. Men bortsett från det? Nej!

Här har man ju många bra frön till schyssta stårysar! Dags att börja plita...
 

Agahnim

Veteran
Joined
12 Oct 2005
Messages
17
Location
svealand
Skoj skoj

Det här blev plötsligt riktigt intressant. Om man följer den här teorin en bit till så får vi en Anti-Lisch/Seraphim/Ängel/Urgammal Heneaalv som faktiskt är ondare än Sauron i och med att han/hon/den/det faktiskt suger ut kraft ur själva Livets Källa för att stärka sig själv och få evigt liv (+ i "Ymirrang" någon).

Det verkligt roliga kommer när Anti-Lischen/Seraphimen/Ängeln/Den urgamla Heneaalven faktiskt suger liv ur själva världen och därmed förstör mer än han skapar. :gremgrin:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Ymirs obligatoriska anekdoter

Där Lischen suger kraft ur en Nekrotropisk källa, gör den det med Dödsrikets tillåtelse. Dödsriket, det stora mörkret, underjorden eller vad den kan kallas, VILL att Lischar ska finnas, för genom en sådan agent kommer än fler att dö och det kanske till och med ses som rätt så "kostnadseffektivt" att låta en sådan varelse bli till.
Jag vet inte riktigt vad du stöder det där påståendet med... Dödriket och Underjorden är väl bara platser, inte medvetna varelser? Jag hade för mig att en lisch helt enkelt ägnade sig åt att kringgå magins inbyggda magnitudbegränsningar genom avgrunden och på så vis bli übermäktig, vare sig någon vill det eller inte...

Den stora frågan är för mig inte vad som kommer bli argt på antilischen för att han tar energi, utan varifrån han faktiskt tar det; lischen har ju Dödsriket att alstra nekrotropi från, och Avgrunden som källa den enorma mängd ohelig kraft som behövs för att kringå M&M-magin, vilket är grunden i att använda magi på en episk skala (kom igen, låt gå för att nio filament är ganska möjligt när du gått över hjältevärdet i alstring, men du utplånas från existensen efter ditt andra fummel...). Kort sagt, vi behöver hitta ett acceptabelt biotropiskt alternativ, som inte verkar finnas i standardloren.

men en permanent fontän av sprudlande livsenergi som knallar omkring i Mundana, det vill man inte se
Monster i Mundana - Enhörningar någon? Ligger inte så långt ifrån idén om antilischen, förutom att det är en häst... men å andra sidan; om enhörningarna kan, så varför inte magikern? Stora frågan; var tar de då sin kraft ifrån? Kanske det helt enkelt är så att det biotropiska fältets effektivitet kan ökas till en sådan grad att det istället för att gradvis falla sönder istället generar överskottsbiotropi? Det kanske inte ens finns någon urkälla, utan energin skapas enbart i levande varelser, och antilischen tar inte, som den vanliga lischen, kraft från någon annan källa, utan omskapar sitt eget biotropiska fält till en - i brist på bättre termer - livsnod, som baserar sig på den obegränsade mängden potentiellt liv som biotropi kan ge upphov till: även om cellerna gradvis nöter ut sig genom delning kan de fortfarande ge upphov till en ny livsform med oförkortade telomerer. Mundanas biotropiska fält borde fungera på samma sätt, då verkan är exakt densamma. Varför då inte bara ta steget till den/det oförvanskade cellen/biotropiska fältet gång på gång på gång, och därmed göra sig själv till en liten "livsnod"?

För att göra det hela mer lischigt så är kanske ett bra sätt att uppnå detta att absorbera fälten från, säg, ett dussin levande offer och använda dem till att magnifiera sitt eget? :gremsmile:

Nej, lischen ska inte vara någon form av övernaturligt sanktionerad varelse, utan en människa som genom egen försorg lurat döden och vunnit makt bortom vad som är möjligt för en simpel dödlig.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Leviathan / Ubbo Sathla

Leviathan är dessutom en bibliskt sjöodjur och ordet för "val" i mordern hebreeiska. Det har förmodligen använts i varje spel (och förmodligen en hel del annan media) innehållande stora monster/rymdskepp/tanks/mechs för att namnge en/ett av de större, så det kanske ger lite fel vibbar...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Förresten så skulle det isåfall även vara möjligt att skapa liknande eld-lischar med pyrotropi, köld-lischar med kryotropi, och allt möjligt...
Tyvärr finns det ett stort problem här: pyrotropi och kryotropi är inte livskrafter, och kan därför inte läggas in i folk hur som helst. Nekrotropin i vandöda verkar genom något slags komplicerat motsatsförhållande med biotropin, vilket ingen annan aspekt har. En eld-lisch vore kanske möjligt, men den skulle vara skapad på ett så annorlunda sätt att termen lisch inte kan användas om den med rättvisa. Fick mig förresten att börja fundera på ifall man kanske kan göra en biotropisk motsvarighet till elementarvandöda... skulle inte det vara roligt? :gremsmile:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Fick mig förresten att börja fundera på ifall man kanske kan göra en biotropisk motsvarighet till elementarvandöda... skulle inte det vara roligt?
Det skulle vara jätteroligt ! Fatta vilken cool ondska - knyta en varelses själ i en annan död varelses kropp!

Buffy/Faith någon? Äkta bodyswap med allt vad förväxlingshumor kan medföra!

Eller kanske dubbel plåga: den vandöda kroppen plågas av det levande i den, medan livsenergin plågas av att befinna sig i en död kropp! Gudars så ondskefullt! :gremelak:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Leviathan / Ubbo Sathla

Du har rätt - alldeles för mycket associationer till det ordet.

Hur gör man då?

Bio-någonting:
Biolog
Biopat
Biomorf
Biofag

Latin-onani:
Incunabula - källa eller födelseplats
Victus - levande
Vita - liv
Prognatus - född

Jag vet inte, men jag spånar i alla fall...
 
Top