Allt har sina nackdelar
...det är den enklaste vägen, i mitt tycke, att lära spelarna hantera spelbalansen själva. Efter att ha spelat både Kyberfunk och Shadowrun i... oj... aldeles för många år, har jag upptäckt att det bara är genom att ställa till det på små elaka sätt, som man kan få spelarna att inse att upprustning inte fungerar.
Har man bara ihjäl spelarna rakt av när de blir för mäktiga - genom att exempelvis låta alla fiender vara "magiskt" uppgraderade - är risken stor att spelarna bara tänker "Hmmm.... om jag bara hade haft en nivå pansar till..." och så fortsätter upprustningen. Med lite tur kan man då förklara för spelaren/spelarna att det är en dum idé att ge sig in i kapprustning med interpol - de skulle nog klara sig bättre utan någon cybernetik över huvud taget.
Istället kan man låta spelarna inse att deras nya superkaraktär är oduglig i den värld den lever i. Ge spelarna ett smyg-å-gömma-sig-uppdrag. En för stor mängd cybernetik kommer snabbt och enkelt stoppa i stort sett all framgång i sådana äventyr, och sedan kan du låta uppdragsgivaren ge dem en redig utskällning för att de avslöjade sig i första bästa dörröppning (jag antar att i alla fall cybermonstret kommer undkomma när larmet går, och det är ju extra lämpligt).
Det finns sedan två vägar att gå - antingen förstår spelarna vinken och försöker göra karaktärer som smälter in bättre, eller också kommer de begränsas till att bara göra smutsiga rensningsuppdrag i sydamerika. I det senare fallet kommer de efter att ha rensat sin fjärde by från alla innevånare, ha samlat på sig psykos nog för att bli heltossiga och ospelbara.
Låt övercybrade monster få utstå spott och spe från den vanlige svensson - de får inget bord på krogen (med regelbokskommentaren "vi serverar inte robotar här"); e lokala gängen utlyser en tävling "den som kan spöa cybermongot blir ny ledare"; RPnas kontakter förutsätter att de inte kan klara av finkänsliga uppdrag, utan ger dem skräpuppdrag som inte betalar nog för att de ska ha råd med underhållet av sin fina cybernetik osv osv osv.
Dessutom kommer cybermonstren antagligen få en rejält begränsad rörelsefrihet. Polisen vet att det finns en vandrande pansarvagn ute på gatorna och håller utkik - RPn kan därför inte röra sig fritt. Alla tullkontroller, vare sig det är till flyg eller tåg (men kanske inte till bil & båt) kommer innehålla cyberscanners, så det blir svårt att resa utomlands. Att flyga över huvud taget kommer vara omöjligt. I slutändan är cyberstackarn tvungen att stanna i en och samma stad, och måste låta bli att vara ute för mycket, för då tar polisen honom...
Innan det har gått så långt har nog spelarna tröttnat redan, och börjat klaga på att du är en trist och elak SL. Det är då du får påminna dem om att du varnade dem när de gjorde RPn... Hela den här processen tog kanske 1 år för mig och min grupp, men nu för tiden köper de kanske lite cyberögon, eller ett datajack på sin höjd, och mobbar själva alla cybermonster de stöter på. När cybermonstren sedan blir sura, nitar spelarna cybermongot med sina överlägsna färdigheter istället.