Nekromanti Antal vakter

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Tycker nog som Mutanten i detta fall. I stället för att fundera tungt kring hur många historiska städer hade bör man ställa sig frågan om förhållandena i Silverhamn. Den bästa metoden är att sätta sig i ledarposition, och fundera på "hur många är jag villig att betala?" Det kan mycket väl tänkas att en ledare är slapphänt och mest är intresserad av hålla sig själv och sina vänner säkra. Då lämpar sig ett ganska litet antal vakter med mycket god träning och utrustning. Övriga staden är i det närmaste laglös, potentiellt med medborgargarden som försöker styra upp problemen. En annan typ av ledare är förutom att hålla sig och sina vänner säkra intresserad av att hålla handeln vid liv. Då finns det fler vakter i omplopp, troligen fortfarande med hyggligt bra träning och utrustning, och dessa finns främst kring marknader, gator där butiker och hantverkare finns. Övriga befolkningen är troligen mer eller mindre ignorerad. Sedan har vi ledare som anser att det är viktigt att alla i hela världen är trygga, som är god och rättvis och fin och allt det där. Denne försöker säkerligen involvera befolkningen i försvaret, och försöker hålla deras utrustning i gott skick. Det finns troligen ganska många vakter, med rätt dålig träning, men ganska bra utrustning. Stor milis, och så vidare. Sedan har vi totalitära ledare, och dessa ser till att hålla en tillräckligt stor styrka för att kunna kväsa alla tänkbara uppror. Förmodligen ganska väl utrustade och hyggligt vältränade och brutala vakter. Man kan måla upp massor av olika ledare, och jag tror att detta är rätt väg att gå, snarare än att försöka snegla på historia exempel.

Någon måste ju betala för vakterna.

Exakt hur många vakter som faktiskt behövs beror ju på hur man vill göra som ledare. Finns det ett tiotal torg, och varje torg behöver ca 100 vakter (för rotation av vakterna osv) så hamnar vi lätt på 1000 man, och det är bortsett från de vakter som behövs för att patrullera de välbärgades gator. I vår verklighet har vi ju en hög med föreställningar om att alla är lika inför lagen, och att poliser skall finnas till för alla osv. Vrider man tillbaks klockan en del så lär de flesta som anställer vakter, markiser för städer inkluderat, vara betydligt mer bekymrade över om "rätt" personer är skyddade än att alla är det.

Så jag tror inte det finns ett enkelt sätt att besvara OPs fråga. Vill du ha ett välgrundat antal som du lätt kan motivera för dina spelare behöver du kanske sätta dig och fundera på hur staden ser ut, vilken typ av ledare staden har, vad som är prioriterat, och hur många vakter denne ledare är villig att anställa för att säkra de prioriterade sakerna. I alla fall om dina spelare kommer ställa en massa frågor om vakterna. Var de brukar finnas, hur de brukar vara beväpnade, etcetera.
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Siffror är viktiga, och de flesta faktorer har tagits upp(i grunden vad folk är beredda att beta för, osv)
Jag brukar använda mig av:
http://www222.pair.com/sjohn/blueroom/demog.htm
Som ger massor med info för nummer exercis.
Sedan när det kommer att betala ska man notera att det inte nödvändigtvis är ledningen i staden som betalar, detta kan man lägga ut på gillen mm som har ett egenintresse för säkerhet.
 
Top