HT Antal motståndare

Hjortstrut

Veteran
Joined
6 May 2024
Messages
1
Tjenare!

ska i dagarna dra igång ett nytt spel med några polare, och har ingen egentligen koll på vad som är rimligt antal motståndare.

Har DM:at några spel förut, men har ofta blivit alldeles för lätt.

Har kollat (Men kan ha missat) om det finns någon rekommendation i någon av böckerna.

Finns det någon som har några tips angående antal motståndare i olika stider?

Typ, Bossfight, patrullerande, osv. osv.

mvh
 

Kinbel

Veteran
Joined
12 Feb 2020
Messages
17
Tja!

Du har på sidan 68 i Hjältarnas tid grundboken ett litet stycke om att balansera fiender.

Men för att försöka svara på din fråga, vilket jag kommer misslyckas med för det är tyvärr inte så enkelt då det beror på många saker som
  • Hur bra dina spelare är på att slåss
  • Vilka verktyg dom har att jobba med, dvs olika magier förmågor osv
  • deras utrustning osv.

Men när jag skapar fighter som är tänkta att vara svåra brukar jag först försöka pilla på deras resurser fram till fighten.
Slänga lite små saker på dom som tvingar dom att spendera lite hälsa, skuld osv. Kanske till och med måste "slösa" lite på sina helande drycker.

Detta gör att när bossen väl visar sig så är det redan då i ett lite sämre läge. En boss för 4(?) helt friska rollpersoner kanske inte alltid är så farligt.

Men själva fighten sen då. Jag brukar ha en stor boss, som gärna får ha lite mekaniker, Han kanske har special attacker som behöver "laddas upp" se till exempel drakens eldkvast som har både uppladdning och förvarning som egenskap. Sedan får det gärna finnas lite underhuggare.

Jag skulle utan att ta hänsyn till några karaktärer nu designa en fight som skulle kunna se ut såhär

I ett rum står en stor boss och 2 underhuggare.
Bossen är utrustad med en stridshammare och en lång kedja i ena handen. Underhuggarna har "vanliga" vapen typ svärd och sköld.

Bossen kommer emellan åt använda sin långa kedja för att svepa över golvet och försöka slå omkull spelarna, eller kasta upp i taket för att dra ned kristallkronor på spelarna. Underhuggarna är mest till för att vara i vägen.

Nu, om du tycker att det går för lätt för spelarna så har du förberett att vid en viss hälsa på bossen så kommer han tuta i en tuta och kalla på förstärkning. Då kommer ett antal underhuggare till inrusande i rummet. Bossen kanske drar sig lite tillbaka och "hämtar andan"

Tjusningen med det här sättet att skapa strider på är att du MÅSTE inte skicka in förstärkningarna om det visar sig vara lite för svårt. Bossen MÅSTE inte använda kedjan.

Hoppas jag hjälpte till med något.
Jag är gärna bollplank om du vill bolla lite ideér

Mvh
Jimmy
 
Last edited:
Top