Nekromanti Antal inlägg och trådar-funktionen tillbaka

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Den där funktionen då man kan se från index-sidan hur många nya trådar respektive inlägg det är på varje forum är tillbaka.
Jag vill minnas att den försvann på grund av att den drar mycket kapacitet. Är det en bugg att den är tillbaka, eller klarar servern belastningen nu?

Rasmus
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Nej, det är inte en bugg, jag slog precis på det då jag har mixtrat lite och det verkar som om belastningen på servern är betydligt mindre nu. Jag tog bort gammal information om när man besökt forum, så har man inte besökt ett forum i år så kommer alla inlägg i de forumen att visas som olästa.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Fint! Jag gillar den funktionen. [NT]

Jo, den är klart användbar, men tyvärr är den bara tillbaka på prov. Vi får se hur servern mår av att ha den igång nu.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Jag tog bort gammal information om när man besökt forum, så har man inte besökt ett forum i år så kommer alla inlägg i de forumen att visas som olästa.
Ärligt talat så tror jag att du kan dra ner den tiden till en månad eller två. Har man varit borta så länge så vet man ungefär när man kollade sist och kan utgå från det i stället för färg.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jo, det är nog mycket möjligt. Problemet är bara att det finns vissa forum som inte är så aktiva som man faktiskt kan besöka så sällan och ändå vara intresserad av att se vad som är nytt...

Skulle någon ha några problem med att jag satte systemet på att automatiskt rensa bort senaste besök man gjort i forum som är äldra än 1-2 månader gamla?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Skulle någon ha några problem med att jag satte systemet på att automatiskt rensa bort senaste besök man gjort i forum som är äldra än 1-2 månader gamla?
Frågan är nog snarare om någon har ork att plöja två månaders inlägg (även om de är bra)... Jag tycker det är illa nog om man varit borta en vecka.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Notera att jag skrev forum som inte är så aktiva, det finns forum där det inte är många inlägg per månad (även om de flesta av dessa kanske inte är öppna för allmänheten).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Yes !!

Kan ju säga att jag har iaf längtat efter den funktionen ett tag. Den förenklar ju det hela om man vill göra en koll på var det har kommit nya inlägg.
Hoppasatt den inte gör så att det blir några konstigheter !!

/ Johan K, som för övrigt ska & se på Hedningarna imorgon.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Skulle någon ha några problem med att jag satte systemet på att automatiskt rensa bort senaste besök man gjort i forum som är äldra än 1-2 månader gamla?
Tjaa, varför inte ? Låter ju som en gansak bra idé faktskt. För min del så läser jag inte de som är typ nån månad så ofta.. Utifall jag skulle göra det så finns ju sökfunktoonen & sådana funktioner.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Inga problem. Precis som troberg sa är det jobbigt redan när man varit borta en vecka. En månad räcker gott och väl. Då belastar det dessutom servern väldigt mycket mindre än annars också.

/BD, som vet att det var poängen.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
men du behöver väll inte rensa på alla forum?
du kan ju låta bli de mindre aktiva så är alla vänliga och nöjda :gremwink:
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Fast då måste jag ju tänka lite, och då blir jag mindre glad. ;] Fast en rad för ett mindre aktivt forum tar upp lika mycket resurser i beräkningen som en rad för ett aktivt forum, så det vore bra att få bort även dem.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hur mycket serverkraft skulle sparas om man införde den omtalade funktionen?
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jag skulle tippa på ganska exakt 7. Vilken sorts enhet det är har jag dock inte den blekaste om, det är väldigt svårt att säga. Det blev en liten hastighetsökning när jag rensade bort alla äldre än 6 månader, att ta bort några fler blir en marginell förbättring till, och görs det regelbundet så blir det inte tungrott igen pga det.

Just nu är det ett annat problem som jag undersöker som bör kunna ge en hel del lättnader för servern om jag hittar en lösning.
 
Top