Nekromanti Antal besvärjelser

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Hittar för bövelen inte svaret i NÅN bok :gremfrown:
Hur många besvärjelser får man från början?!
Please!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Såvitt jag vet är det upp till spelledaren att bestämma, av någon underlig anledning. Nu har jag inte så väldigt god koll på reglerna, så du kanske ska fråga på Riotminds forum också.


/Dimfrost
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om jag inte missminer mig helt så tror jag bestämmt att man har ~5-6 besvärjlser när man börjar. Dock så får ,man bara starta med havinterbesvärjlserna..
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Det anges inte i reglerna utan SL förväntas av någon anledning bestämma det själv. Varför det just gäller magi och inte några andra startfärdigheter förstår jag inte. Personligen har jag låtit nybakade magiker börja med frivilligt antal besvärjelser till ett sammanlagt kostnadsvärde ej högre än RPns SPI-värde.

/Anders
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Det enda som ens kan jämföras med en riktlinje från Riotminds sida är stycket Vitnervävarens första besvärjelser (sidan 36, Drakar och Demoner Expert: Magi) där de tycker att man helt enkelt skall få en hög poäng, och så får man köpa besvärjelser vars totala SPI-kostnad inte överstiger antalet poäng man fått. I exemplet de har delas 20 poäng ut till den fiktive spelaren...
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Som Dibbe säger är det ett exempel som ges. Utgångspunkten i DOD6 är att det är spelledaren som bestämmer hur många och eventuellt vilka besvärjelser en trollkarl ska ha. I magiboken finns möjligheten att låta spelaren själv välja besvärjelser, men SL har möjlighet att sätta en gräns med en av honom bestämt poängsumma.
 
Top