Ansvarsfördelning i rollspel

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
När jag tänker SL som underhållare och varför det skulle vara något negativt så är det för att jag inte vill ha ensamt ansvar för att spelarna ska vara underhållna. På just den punkten tycker jag att alla ska bidra. Det behöver inte betyda att övriga ansvarsområden är jämlika.

Om en spelare är ur gängorna så är det lika mycket de andras ansvar att ta itu med det. Om man har tråkigt då har man själv största ansvaret att adressera det och övriga har lika stort ansvar att lösa det. Sedan kan det finnas en ojämn maktfördelning runt bordet som gör att man kanske har olika möjlighet att påverka.

T ex om en spelare har problem med hur Kalle spelar sin rollperson, så har man först och främst eget ansvar att adressera det. Sedan har Kalle stor möjlighet att åtgärda problemet eftersom han står för spelandet. Men det kan också vara Kalles kompis Stefan som har lätt att prata med Kalle och som också lite stör sig på Kalles rollperson som behöver agera. Eller Lisa som förvisso tycker att Kalles agerande är kul, men som har en bra ide om hur Kalle kan göra för att det inte ska irritera de andra.

Jag har upplevt grupper där man bara unisont vänt sig till SL och väntat på att hen ska lösa problemet och det tycker jag är väldigt dysfunktionellt. Att har jag tråkigt så är det upp till SL att upptäcka och åtgärda det. Och även om det finns SL och framför allt spelare som gillar den fördelningen så brukar jag försöka göra klart att det inte gäller när jag är SL. Har du tråkigt eller tycker att det går långsamt eller dylikt så säg till så försöker vi (tillsammans) åtgärda det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
(PTA tex, Regissören får inte blocka detta utan när det är min tur sätter jag scenen)
Öh? Det är väl producenten som sätter alla scener i PTA? Eller har det ändrats i senare utgåvor?

EDIT: Kollade reglerna. Spelaren föreslår, producenten sätter. Du har nog rätt att producenten inte kan blocka det.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,001
Location
Umeå
Öh? Det är väl regissören som sätter alla scener i PTA? Eller har det ändrats i senare utgåvor?
Neh, på din tur säger du var du är och vilka som är där, sen börjar man spela och regissören tar vid och spelar SLPs. Andra får pitcha in fanmail för att dyka upp. Tror det är sant i alla utgåvor jag har bekantat mig med.

Edit: reglerna säger att spelaren begär en scen av regissören genom att kort säga var han är, vilka som är där och agendan, vad spelarens karaktär försöker göra, sen tar regissören över och etablerar scenen utifrån dessa begränsningar (dvs måste följa vad spelaren säger). Scenen sätts med andra ord av spelaren, men målas sen ut av regissören.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Neh, på din tur säger du var du är och vilka som är där, sen börjar man spela och regissören tar vid och spelar SLPs. Andra får pitcha in fanmail för att dyka upp. Tror det är sant i alla utgåvor jag har bekantat mig med.
Som jag skrev ovan. Det är producenten som stter scenen, inte spelaren. Men spelaren bestämmer tre saker: Fokus, agenda och plats. Så du har rätt att om spelaren vill ha en scen om X så får producenten inte blocka.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,001
Location
Umeå
Som jag skrev ovan. Det är producenten som stter scenen, inte spelaren. Men spelaren bestämmer tre saker: Fokus, agenda och plats. Så du har rätt att om spelaren vill ha en scen om X så får producenten inte blocka.
Skulle verkligen säga tvärt om, enligt forgeteori om jag inte minns helt fel är situational authority rätten att säga var vi är, vilka är där och vad de gör. Så "I baren med Kim, försöka supa skallen av mig så fort som möjligt för att glömma skiten" är att sätta scenen, att någon sen sveper med kameran över båsen på sunkhaket, berättar om 20 spännsölen och de fattiga musikerna som försöker plocka mynt ur sina jeansfickor för att skramla till en kanna är något annat.... men, det är petiga detaljer. Men så skulle jag definiera det hela.

Edit: vill man peta på det mer i detalj så: spelaren har situational authority, sätter scenens ramar och begränsningar och regissören måste förhålla sig till, regissören har sen en del av samma auktoritet när denne målar upp scenen för hen får ju dra in andra, men måste följa spelarens satta delar. Sen när scenen spelas öppnas det upp så att alla spelare kan få samma auktoritet honom att spendera fanmail och säga ”det är då jag kommer in i baren…”
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Min kritik mot hela indie/trad/blaha kommer ju härifrån, att vi förutsätter massa saker men vi talar inte om dem.
Ah, det förklarar varför jag aldrig förstår ditt perspektiv i dessa diskussioner. För mig var Indiespel och Forgeteori olika sidor av samma myt, teori och praktik. Jag är ju medveten om att det luckrades upp och att det idag inte är självklart men under rätt många år var de synonymer. Rons sida hette ju indierpg.com eller nått sånt.

Just ansvarsfördelning var ju en sådan grej som det laborerades friskt med. Vem får får säga vad, när? För egen del var det något jag själv utforskade men det fanns ju alltid en tydlig överenskommelse, eftersom allt ändå bottnade i Forgeteori.

Jag undrar, för att dra diskussionen vidare, det här ovan är ju bara en personlig reflektion, att det var det som var mest lärorikt för mig under alla dessa år, för det innebar ett helt nytt sätt att se på sina med medspelare.

När jag tänker efter var det nog insikten att det var väldigt svårt som fick mig att backa och föredra en mer traditionell SL-roll. Det skulle helt enkelt kräva väldigt mycket spelande för att få det att flyta, och jag kände inte att jag hade lust eller ork att lära mig. Det är ju typ det @Genesis brukar säga. I ett annat universum hade jag nog suttit där och kört spelledarlösa berättelsespel på franska jag med :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,001
Location
Umeå
Ah, det förklarar varför jag aldrig förstår ditt perspektiv i dessa diskussioner. För mig var Indiespel och Forgeteori olika sidor av samma myt, teori och praktik. Jag är ju medveten om att det luckrades upp och att det idag inte är självklart men under rätt många år var de synonymer. Rons sida hette ju indierpg.com eller nått sånt.
Haha, det har jag ju varit extremt tydlig kring hela tiden. :) Men lätt att missa på forum. :)

Och, oavsett om sidan hette indie-rpgs.com så berörde ju inte bara teori hur man skapar nya spel, utan teori kring spelandet. Massa trådar om saker som cyberpunk, tunnels and trolls och andras erfarenheter av andra äldre spel som knöts in till teorierna. Så skulle säga att om man tar avstamp från the forge är ju mitt perspektiv inte alls speciellt märkligt att förstå, snarare en högst logisk följd utav det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Haha, det har jag ju varit extremt tydlig kring hela tiden. :) Men lätt att missa på forum. :)

Och, oavsett om sidan hette indie-rpgs.com så berörde ju inte bara teori hur man skapar nya spel, utan teori kring spelandet. Massa trådar om saker som cyberpunk, tunnels and trolls och andras erfarenheter av andra äldre spel som knöts in till teorierna. Så skulle säga att om man tar avstamp från the forge är ju mitt perspektiv inte alls speciellt märkligt att förstå, snarare en högst logisk följd utav det.
Nej inte alls svårt att förstå. Hade bara missat det :) My bad.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Skulle verkligen säga tvärt om, enligt forgeteori om jag inte minns helt fel är situational authority rätten att säga var vi är, vilka är där och vad de gör. Så "I baren med Kim, försöka supa skallen av mig så fort som möjligt för att glömma skiten" är att sätta scenen, att någon sen sveper med kameran över båsen på sunkhaket, berättar om 20 spännsölen och de fattiga musikerna som försöker plocka mynt ur sina jeansfickor för att skramla till en kanna är något annat.... men, det är petiga detaljer. Men så skulle jag definiera det hela.
Ja, det är bara terminologi. När jag pratar om att "sätta en scen" menar jag akten att påbörja beskrivningen, sätta igång spelandet. I det här fallet krockade det lite för mig för att jag för ett tag sedan hade en konversation med Ron där han klagade på hur mycket av auktoriteterna har blivit suddiga i moderna indiespel, och han specifikt sade "Till exempel, visste du att i PTA så sätter producenten alla scener?" och jag sade att "Ja?", och han svarade "Det är inte så många spelar det! De tror att det är spelarna som sätter scenerna! De har inte läst vad som står i spelet!". Fritt översatt och från minnet, så ta det för vad det är.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Och, jag tror vi har jättemycket att lära av hur detta kan skifta, fördelas och hur olika det kan göras.
Det här tycker jag är det mest intressanta i hela samtalet. Som motsats till att rollspel "är" en viss sak tycker jag det är superkul att experimentera med hur vi för samtalet, hur vi fördelar auktoriteten, etc.

När vi testspelat Far Frontier Prospecting Company har det varit väldigt intressant att se hur olika deltagare tyr sig till att ha kontroll över samtalet. För det är verkligen inte alla som gillar det först, men det blir alltid en rolig upplevelse till slut. Flera av testerna har också varit i en grupp som framförallt spelar brädspel, så det uppstår nästan per automatik lite motsättningar—tävling—trots att spelet inte vare sig kräver eller egentligen uppmuntrar det.
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Vilka ansvar tar ni? Vilka är eget ansvar? Vilka tar annan på eget bevåg? Vilka blir delegerade?
  • Initiativ
  • Mötesplanering
  • Rekrytering
  • Musik
  • Tilltugg
  • Anteckningar/minne
  • Lokal
Jag känner ofta att jag gör alltför mycket och att det saknas sociala strukturer för att fördela ansvaret.
När jag spelleder så blir det ju också ofta så att jag tar det huvudsakliga ansvaret. Tilltugg tycker jag är andras ansvar. Det har nog inte riktigt officieltl uttalats i min spelgrupp, men det har blivit lite av en oskriven regel att eftersom SL har så mycket annat att förbereda så är det andra som tar med sig snacks. Anteckningar försöker jag delegera på spelarna, det brukar gå sådär. Ibland funkar det, ibland inte. Musik är så viktigt för mig, så där vill jag inte ha någon annan som är inne och petar. Men jag erbjuder mig ofta att spela musik när någon annan spelleder!

Jag tycker väl att det finns en fördel i att se "spelledaren som underhållare". Nackdelar också. Som andra påpekat, spelarna har ju sitt egna ansvar att göra saker kul för sig själva och för varandra också. Men om man påpekar att spelledaren gör här en ansträngning så att ni har kul, så hoppas jag på att iaf få tacksamhet tillbaka? Jag ser iaf till att ge andra SL beröm och tack för bra spelmöten, och får ofta det när jag spelleder också. Jag vill inte ha spelare som "ställer upp" och spelar i en kampanj de egentligen inte är så intresserade av, som om de skulle göra mig en tjänst av att vara med. Ja, jag vill berätta historian, men jag vill också få positiv feedback från mina spelare.

Är spelledare Service Doms? Diskutera i små grupper.

Det har då och då hänt att i min spelförening att någon (t ex jag) tar initiativ och erbjuder plats att vara på, men ber någon annan att spelleda. Då har det handlat om korta kampanjer eller oneshots, t ex för att jag vill lära mig hur ett spel funkar. Jag lär mig bättre av att vara med och spela än av att läsa regelboken, så då kanske jag övertalar någon annan att spelleda det för mig i pedagogiskt syfte.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,001
Location
Umeå
Fritt översatt och från minnet, så ta det för vad det är.
Ja! Högst slarvigt likställt av mig av situational authority med (som ju är en stor del av) scensättandet. Men om du läser det såhär då:

Istället för: (PTA tex, Regissören får inte blocka detta utan när det är min tur sätter jag scenen)

Så: (PTA tex, regissören får inte blocka detta utan är begränsad av vad jag säger när det är min tur och regissören ska sätta nästa scen)

----

De delarna av situational authority är ju faktiskt utdelade till spelaren och de är ju rätt centrala delar i att sätta en scen, men som jag la till i mitt senaste svar så sprids ju situational authority ut mellan både aktuell spelare, regissör och senare andra spelare (om de spenderar fanmail). Men ja, själva sätta igång och måla upp scenen, är helt korrekt hos regissören. Mitt slarv!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Min kritik mot hela indie/trad/blaha kommer ju härifrån, att vi förutsätter massa saker men vi talar inte om dem. Oavsett om jag får säga vem mördaren är på grund av att jag sitter med min svettiga prepp, eller om någon annan får göra det pga att denne råkar ha feeling och precis svept sin old fashioned, så är själva beslutet detsamma, någon bestämmer något som har hänt i fiktionen som föregår tidpunkten vi spelar i.
Detta kommer jag skriva ut och rama in. Det är så himla träffsäkert.
 
Last edited:
Top