Nekromanti Ansvarig utgivare?

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
820
Location
Göteborg
Häromdagen blev den ansvarige för Aftonbladets Tyck till-sidor fälld för hets mot folkgrupp p g a att någon skrivit rasistiska inlägg på sidan.
Länk 1
Länk 2
Jag funderar på om samma sak skulle kunna hända på www.rollspel.nu. Finns det en ansvarig utgivare som kan ställas till svars för det fall det skrivs inlägg med olämpligt innehåll? Eller finns det juridiska skillnader mellan sidorna som gör att man kan vara förvissad om att www.rollspel.nu kan fortsätta som tidigare?

Arcana
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Eller finns det juridiska skillnader mellan sidorna som gör att man kan vara förvissad om att www.rollspel.nu kan fortsätta som tidigare?"

Det finns en stor juridisk skillnad iom att Aftonbladets debattsidor modereras i förväg, dvs att redaktionen måste godkänna ett inlägg innan det läggs upp. Här sker modereringen i efterhand, dvs att moderatorn måste ta bort ett inlägg om det är lagvidrigt.

Så vad jag har förstått så räcker den skillnaden för att www.rollspel.nu inte ska fällas i motsvarande situation, eftersom situationen helt enkelt inte är motsvarande.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, mig veterligen har inte det prövats i domstol... det kanske räcker. Förhoppningsvis hinner lagen ändras innan vi behöver testa det.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
820
Location
Göteborg
”Så vad jag har förstått så räcker den skillnaden för att www.rollspel.nu inte ska fällas i motsvarande situation, eftersom situationen helt enkelt inte är motsvarande.”

Men vem är ansvarig om det skrivs inlägg på www.rollspel.nu som strider mot Tryckfrihetsförordningen? Är det den enskilde skribenten? Denne lär ju vara svår att komma åt om han sköter sina kort rätt. Dessutom skulle ju det i så fall innebära att den som har en hemsida inte behöver bry sig om ifall det dyker upp olämpligheter där eftersom det inte är han själv som drabbas av lagens långa arm. Det känns som att lagstiftningen inte gärna borde släppa till en sådan här lucka om man nu vill hålla efter vad som skrivs. Eller är det tvärtom så att lagen normalt struntar i vad som skrivs på nätet, men att Aftonbladet dabbat sig genom att ha en ansvarig utgivare?
Det rimliga borde väl annars vara att myndigheterna kunde ge någon sorts varning till den som har en hemsida och då begära att det som strider mot lagen ska tas bort inom en viss tid?

Arcana
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Om jag inte har helt fel är det den som "äger" servern som hemsidan ligger på som är ansvarig för det som finns på servern, i detta fall Gardener. Och om det nu skulle dyka upp något som strider mot lagen har moderatorerna full rätt att ta bort detta inlägg, man kan ju se det som så att moderatorerna gör skribenten en tjänst eftersom man säkerligen kan finna ett sätt att få dit skribenten och inte ägaren till servern.

/Seinet Wintermute - Svammlar om något han egentligen inte vet något om
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Svar till hela tråden

Som Krille säger så påverkas inte www.rollspel.nu av att Aftonbladet fällts av domstol, liksom inte helle SvD, DN osv klarar sig undan med sina debattsidor, just eftersom alla vi modererar i efterhand. Det har dock framförts åsikter om att det ändå bör vara den ansvarige utgivaren som ansvarar för allt som läggs upp på en webbsida, även om det modereras i efterhand. Men i dagsläget så finns det inga prejudicerande fall och förhoppningsvis kommer det inte heller att bli på det sättet (annars kommer Sveriges möjlighet till att vara ett framstående IT-land kapas längs fotknölarna).

Det finns alltid en ansvarig utgivare av publicerat material, eller ska iaf finnas en, och är det inte angett så är det ändå någon som ställs till svars för det så reellt sett finns det alltså en i alla lägen (även om de skulle kunna vara svåra att hitta ibland...). När det gäller www.rollspel.nu så är det jag (Olle Johansson) som är ansvarig utgivare och som alltså kan ställas till svars för allt som läggs upp på våra sidor.
Tyvärr finns det inget fastslaget vad som gäller för diskussionsforum som modereras i efterhand, men i regel anses det vara skribenten som är ansvarig för inlägget och för att det ska vara möjligt att ha diskussion på nätet så måste det även fortsätta vara så i framtiden.
 
Top