Nekromanti Annorlunda strids teknik (från historisk manual)

Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
I en tysk strids manual från 1430 talet beskrivs en lite annorlunda teknik man kan använda i duell
Den handlar om duell strid. alltså man mot man. beväpningen är spjut och svärd.

För att förenkla så står det typ så här i manualen

"Om du vill brutalt göra slut på din motståndare, Kläm fast spjutet under armen och skruva loss svärdsknappen från ditt svärd. kasta den sedan våldsamt mot din motståndare och följ upp med svärd eller spjut, vilket som passar dig bäst"

Aningen konstig. Kan inte tänka mig den är speciellt effektiv. Men jag tyckte det var rät kul

http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...KK5013_06r.jpg Visar just denna del där han skruvar loss svärdknapppen
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Det som nog förvånar mig mest är att svärdsknappen på ett 1400-talssvärd skulle vara gängad?!?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Dazumal;n56455 said:
Det som nog förvånar mig mest är att svärdsknappen på ett 1400-talssvärd skulle vara gängad?!?


Ja det tyckte jag med. den vanliga uppfattningen är ju att detta inte började komma till föränn i slutet på 1600 talet om jag inte har helt fel.

Men helt uppenbarligen fanns det redan på 1430 talet. Det nämn ju verkligen tydligt och inte ens som om det skulle vara någonting konstigt. Det nämns även vad du ska göra om motståndaren gör detta

Och bilden visar ju helt tydligt gängorna. så detta borde ju ses som bevis på att detta fans redan då.
Detta är ju en tysk manual så det kan ju ha varit något som började i tyskland och fortfarande på denna tid var ovanligt eller i det närmaste okänt i resterande delar av världen
 
Top