Nekromanti Annorlunda skadesystem

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,579
Location
Helsingborg
Jag ville ha ett system där man kunde räkna med differensen (dif) i skadan. Ju bättre man slog och ju skickligare man var desto mer gav man i skada.

Vapnena har fasta värden. För att göra det enkelt så kan vapnena göra [X × tärningstyp(er)/2+mod] (X=antal tärningar) i skada.
Är det flera tärningar i vapenskadan så tar man medelvärdet av de tärningarna.
Exempel:
1T6+1 = 4 i skada.
2T6 = 7 i skada.

Man ger (dif+skada)/3 i KPskada. Avrunda neråt! Perfekt och särskilt dubblar resp. ×1,5 den andra omslagna tärningen dif som räknas in i skadan istället för den första tärningen (EDDregler för perfekta ø särskilda slag).
Undvika är under SMI/2 med 1T20. Dif:en drar av skadan? =svårare att undvika ett tvåhandssvärd än en dolk.. Realistiskt...? Tja, varför inte?

Exempel: Olgar (FV: 15, SB:0) hugger med ett bredsvärd (skada: 5) och slår 7. Han ger totalt [(15-7+5)/3=] 4 i skada.

Jag vill att ni testar/kommenterar detta system. Jag har nämligen inte gjort det själv särskilt mkt.
Jag testade några strider och fick resultatet 26 i skada! Sprätthöken hade ett slagsvärd (skada 5) har FV 17 och slog 3 sedan ytterligare en 3:a. Så jag är rätt osäker på att dubbla ett perfekt/särskilt slag. Kanske ska de "bara" göra +2 i skada.

/[color:green]Han</font color=green> som <EM>kommer</EM> att kommentera era kommentarer och förtydliga sitt inlägg men kommer att åka bort till Gotland för en vecka
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Helt okej. Samma som Västmark, och det är ju ett bra system. Verkar som det ska vara till DoD? /images/icons/wink.gif

Det är bra mycket bättre än DoD:s system, anser jag. Äntligen kan man skada någon med en kniv! /images/icons/wink.gif



/Arvidos Magus- Som äntligen fick ordning på sitt eget skadesystem! Halleluleja!\
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,579
Location
Helsingborg
Har faktiskt inte läst Västmark. Har tänkt att göra't men har för mkt saker att göra nuförtiden.

/[color:green]Han</font color=green> som sover 4-6 h/dygn för att hinna m. det han åtagit sig
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Man ger (dif+skada)/3 i KPskada. Avrunda neråt!"
Divisioner är en styggelse. Varje gång man charkar måste man alltså A, lägga ihop två tal och DESSUTOM dividera. Kan man inte åtminstone ha dividerat skada med 3 innan man börjar och lägga till den varje gång?

"Perfekt och särskilt dubblar resp. ×1,5 den andra omslagna tärningen dif som
räknas in i skadan istället för den första tärningen (EDDregler för perfekta ø särskilda slag)."
Multiplikationer är inte lika hemska som divisioner men multiplikationer med annat än hela tal ger mif fortfarande huvudvärk.

"Undvika är under SMI/2 med 1T20. Dif:en drar av skadan? =svårare att undvika ett tvåhandssvärd än en dolk.."
Varför kan man inte bli bättre än så med tiden? Och varför inte samma regler för att undvika och parera?

"Realistiskt...? Tja, varför inte?"
Beräkningar under spelets gång ser jag som en styggelse. Plus är okej, minus tveksamt, gånger, nja, och division far out.

Att resultatet påverkar hur bra man bashar är dock fullt lovvärt, och som Arvidos säger enda sättet att charka folk med en kniv, men jag kommer från en underras av rollspelare som föredrar extra tärningar framför att dividera grunkor.

Dessutom, kan man få en skråma (1 kp) av ett tvåhandssvärd i detta system?

Nightowl, som låter hemskt negativ, hoppas du inte tycker jag är elak...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
"Man ger (dif+skada)/3 i KPskada. Avrunda neråt!"
Divisioner är en styggelse. Varje gång man charkar måste man alltså A, lägga ihop två tal och DESSUTOM dividera. Kan man inte åtminstone ha dividerat skada med 3 innan man börjar och lägga till den varje gång?
<p><hr></blockquote><p>Eller multiplicera allas KP med 3. Isåfall kan man ha KPskada=dif+vapenskada och slipper alla divisioner (och multiplikationer).

/Raistlin
 

M@STER

Veteran
Joined
14 May 2001
Messages
42
Location
Nyköping , La Svecia
Låter ungefär som det skadesystem jag ville ha en gång i tiden. Att låta vapnen ha ett visst skadevärde tycker jag är bra och att använda dif. som en +mod. på skadan. Men dubbla inte vid perfekt slag, räkna istället bort motståndarens rustning. (Alltså RF=0).

Bra system, vi får testa det någon gång.

~=<Det man inte vet mår man inte dåligt av /images/icons/smile.gif>=~
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,579
Location
Helsingborg
Tack för kommentarerna <B>Nightowl</B> och spec. <B>Raistlin</B>s idé. Visserligen ogillar jag höga tal men för att slippa att dividera så...

För att svara på <B>Nightowl</B>s synpkter:
"<EM>'Undvika är under SMI/2 med 1T20. Dif:en drar av skadan? =svårare att undvika ett tvåhandssvärd än en dolk..'
Varför kan man inte bli bättre än så med tiden? Och varför inte samma regler för att undvika och parera?</EM>"
För att då är det så mkt bättre att undvika än parera. När man parerar finns det alltid en risk att BV:t minskar. Dessutom har jag märkt när jag boffrat lite att det är assvårt att bara undvika, utan att parera. Och hoppa över lr ducka gör bara kompletta idioter. Jag vill bara ha den regeln för att man ska undvika i nödfall.
Dessutom finns det redan en färdighet (Undanmanöver i "Krigarens..." och Dansa har jag sett på nätet) för att undvika.

"<EM>kan man få en skråma (1 kp) av ett tvåhandssvärd i detta system?</EM>"
Näe, eftersom ett tvåhandssvärd ger 4 i grund (0 i dif, 11 i skada, 11/3). Men man kan ju undvika så att det <EM>blir</EM> 1 i skada.

För att rätta mig själv. Jag skrev "göra [X × tärningstyp(er)/2+mod] (X=antal tärningar) i skada." Det ska stå "tärningstyp/2+mod i skada". X:et ska tas bort helt. Som jag skrev på nästa rad. "Är det flera tärningar i vapenskadan så tar man medelvärdet av de tärningarna."

/[color:green]Han</font color=green> som undrar varför han ens bryr om att skriva detta eftersom det var så länge sedan org.inlägget skrevs. Tycker forumet kunde sätta de aktiva trådarna först som i <A HREF=http://www.gamingoutpost.com TARGET=new>gamingoutpost.com</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Dessutom har jag märkt när jag boffrat lite att det är assvårt att bara undvika, utan att parera."
Jo, men det hindrar ju inte att Jet Li är bättre på det än dig eller mg (=övning ger färdighet, inte halv grundegenskap).
Jag misstänker att du håller på med en variant av systemet där olika färdigheter kostar olika; gött, höj kostnaden på Undvika.

För öfrigt, jag kom på att man inte kan få skråmor i det reguljära skadesystemet heller; minimiskadan på ett tvåhandssvärd är 3.

För öftigt 2, nytt skadesystem för Nightowl:
*Alla vapen har en basskada, som är en enda tärning på följande skala (ungefärlig):
Obeväpnad = 0 (Spark 1?)
Mycket lätt vapen (dolk)= 1t3
Lätt vapen (kortsvärd)= 1t4
Normalt (?) vapen (bredsvärd)= 1t6
Tungt vapen (slagsvärd)= 1t8
Mkt tungt vapen (tvåhandssvärd) = 1t10
Ett vapen med en "vikt" i änden (yxa eller stridsklubba, t.ex.) gör ett steg högre skada (1t10 > 1t12). Ett vapen som gör stickskada (spjut, hacka) gör ett steg högre skada också. Ett vapen som främst används för stöt gör ett steg lägre skada (1 > 0). Ett vapen som gör krosskada gör också ett steg lägre skada.

När man träffar någon gör man skadeslaget + diff.värdet på träffen i skada. Särskild träff lägger till diff.värdet på kontrollslaget eller låter en ignorera rustning; perfekt gör bägge.

Om vederbörande försöker försvara sig minskar givetvis skada med rustningens ABS. Om vederbörande lyckas parera eller undvika minskas också skadan med vapnets parertärning + diff.värdet på slaget. Den som undviker får ingen parertärning (osis!).

Parertärningen utgår från hur lätt vapnet är att parera med.
Den följer samma skala som ovan, såhär:

Obeväpnad = 0
Mycket lätt vapen (dolk)= 1t3
Lätt vapen (kortsvärd)= 1t4
Normalt (?) vapen (bredsvärd)= 1t6
Tungt vapen (slagsvärd)= 1t8
Mkt tungt vapen (tvåhandssvärd) = 1t10
En sköld parerar två steg högre (1t10 > 1t20). Andra vapen specifikt tillverkade för att parera (vänsterhandsdolk, värja med korghjalt, etc) parerar ett steg högre. Ett obalanserat vapen (typ alla "viktade" vapen enligt ovan) parerar ett steg lägre. Ett vapen med oskott skaft (vedyxa, träklubba) parerar ett steg lägre. Ett vapen som främst används för stöt parerar ett steg lägre.

Notera att alla vapen kan göra ashög skada. Notera att alla vapen kan göra 1 i skada (0 i differens, 1 på tärningen) även om ingen försvarar sig. Notera att samma regel används för alla typer av försvar. Notera att det är jobbigare att implementera till en början eftersom vapenvärden måste skrivas om. Notera att det inte finns implicerat några direkta brytrisker, för det sker i verkligheten ganska sällan när man slåss - det är i extrema situationer ens grejer går av, för man parerar inte rakt mot slaget om man inte är klumpig eller desperat (parering fumlar = vapnet går av om det missar slag mot BV, annars 1 poäng i skada från sprickor etc.). Notera att det blir mindre skillnad på vapenskadevärden här, vilket jag tycker är helt OK. Folk stirrar för mycket på skada i alla fall. Skall man stirra på vapen borde andra grejer också vara viktiga (vapenlängd, t.ex. - ovanstående system räknar kallt med att VL betyder något, så att det är fördelen för spjut och liknande).

Notera att detta bara är jag som försöker prata av mig. Han har ju redan ett nytt system han trivs med. Men jag blev intresserad av nya system och detta är något jag vill prova själv.

Nightowl, glad han har flextid...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Påpekande

Minimiskadan på ett tvåhandssvärd är väl 4 Kp? (2T10+2)
Ska man vara noggrann, så ska man.. =)

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,579
Location
Helsingborg
Re: Påpekande

"<EM>Minimiskadan på ett tvåhandssvärd är väl 4 Kp? (2T10+2)
Ska man vara noggrann, så ska man.. =)</EM>"
Alla vet väl att det fetaste vapnet i DoD är tvåhandsyxan (2T20+2). Tvåhandssvärdet gör "bara" 2T10+1 i skada.

Så mkt för noggrannheten. /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som kan nästan hela vapentabellen utantill
 
Top