Nekromanti Annorlunda hjälteäventyr!

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Jag fick här om dagen en liten idé om ett annorlunda äventyr inte långt ifrån den "bondekampanj" som var uppe på forumet för inte så länge sedan. Nämligen ett "TOFFELHJÄLTEÄVENTYR", dvs ett äventyr för helt vardagliga människor. Dessa skulle dock inte råka ut för helt vardagliga händelser.

Problemet med detta äventyr är främst att det skulle kräva en hel del av spelare och framför allt av SL. Spelarna måste vara motiverade i högre grad än vanligt och SL måste göra mer jobb före mötet.

När man gör en toffelhjälte gör man på helt vanligt sätt till en början. Man får dock endast 100 Bp från början (kanske ännu mindre) Man kan(bör) även hitta på egna färdigheter och yrken (skoförsäljare, trädgårdsmästare) med tillhörande yrkesförmågor. SL gör färdigt upp en lista på speciella förmågor, som exempelvis "22-24 Grillens herre; Spelaren kan aldrig bränna vid en stek, såvida han inte försöker". Sedan anpassar man äventyren så att alla trots sina vaga förmågor har en roll.

Vad tror ni? Kommer detta att bli en hit? Har ni egna idéer? Vill gärna veta!

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Frågan är väl om spelarn tycker att det blir en hit. Jag är tveksam. Tror faktiskt att spelandet riskerar att gå över styr, när spelarna börjar använda sina tokiga förmågor i konstiga sammanhang. Men vill man ha sig ett skratt eller två kanske det fungerar bra! Who Knows?

- Vad sägs om det här yrket som jag skapade för länge sedan, på skämt: Timmerman, en skogshuggare som aldrig blir trött i armarna då han hugger ved, eller kapar träd i skogen (observera att förmågan inte fungerar i strid, om han inte då slåss mot träd som stryparranka). Saknar dock 1t4 fingrar på en hand (icke svärdsarmen).

"When the DM laughs it is already to late"
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Hehe, jag gillar det! Men det är som du säger´; det kommer att kräva en hel del av SL och spelarna. Dock om man har en spelgrupp som gillar att spela sina roller så tror jag att detta kan vara superskoj.

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Re: På tal om fingrar [ot]

Hörde talas om en kille som blev av med en hel arm, men var fyndig nog att montera in en motorsåg istället. Ash, hette han visst...

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Annorlunda !!

Jag tycker att det låter som en kul och annorlunda idé !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
Jag tycker att det du säger låter väldigt roligt. Med tanke på att en karaktär som man har spelat ett tag blir bättre på färdigheter så blir det t.ex trist tillslut. Jag hade en hob som tillslut belv %&¤#"(/= bra. Men då tappar man intresset. Iofs så e inte rollspel bara för att man ska använda färdigheter utan för att man ska kunna ta över en roll. och det tror jag att man gör bättre om man inte har en karaktär med 2meters svärd o.s.v utan att man gör som du säger en helt vanlig man i en stad, eller liknande.
Det är en mycket bra idé. Men jag funderade även på om man måste göra deras vardag så "speciell". Efter som rollspel inte går ut på (igentligen9 att döda monster, utan på att spela socialt. Det är det mistaget många gör. Skapar en karaktär som e bra på svärd, eller når liknande (oftast nybörjare). Men slåss kan man göra på riktigt, för ett bra rollspel handlar inte om att slåss utan att tala sig ur situationer, och lösa gåtor. Om man bara gör en "gubbe" för att slåss så har man missat hela grejen med rollspel.

//Även de onda kan vinna, Rach
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Evil Dead [Off the Topic OT]

han sågade av sig sin hand själv (den var ´besatt av en kandarisk demon.) han monterade således motorsågen ungefär vid handleden. läs gärna ED specialen i Codex 008.
och om man har läst Warzone - Mars: Capitol Forces of war:
The meek shall inherit the void..
men glöm det

Jag vet att jag har rätt!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
ok, jag håller med delvis. mit motto är dock
Man ska inte ha en gubbe som är överbra, man ska ha en gubbe som är kul/intressant att rollspela.
detta betyder inte att en svärdskämpe som är dum i bollen och bara talar det kalla stålets språk är tråkig.han kan ha karaktär och egenheter precis som vilken som helst tomtemagiker eller halvlängdsmansriddare. man behöver inte vara något udda för att bli kul. jag har två karaktärer som jag använder mest på sistone, en ALVjägare och en DVÄRGkrigare. är det inte Arketyp så det stinker om det? nu är det så att dvärgen är arg och envis av sig. han är övriga spelgruppens största problem. alven tycker att man ska vara kompisar över rasgränserna och lägger sig i alla gräl där ord som alvjävel eller människoskum används. tro mig, det funkar iaf. man kan vara bra på strid utan att vara inriktad på att bara slakta. min alv undviker strid in i det sista, även om han är duktig på båge.
nu sitter jag och talar om hur man ska rollspela. detta är iofs upp till var och en, vill man som min brorsa med kompisar spela rena slaktarkampanjer med monster hela tiden FÅR man det, men JAG får inte ut något ur det.jag tycker också att våld ÄR en del av rollspel, ett äventyr utan några riktiga våldsinslag eller uppgörelser är inte lika kul som en med bara problemlösning och gåtor. lite action har inte skadat någon.
ha det bra och rollspela på your own way...!

Jag vet att jag har rätt!
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Evil Dead [Off the Topic OT]

han monterade således motorsågen ungefär vid handleden.

Det lustiga är att när den avsågade handen dyker upp igen senare i filmen så är där en hel del underarm kvar på den trots att han sågade vid handleden:)

Ashley Riot, älskar Evil Dead trilogin

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?
 

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
Nej...Jag tycker att du har rätt. Ett äventyr måste innehålla intriger, och våld. Men det jag menar är att man inte ska spela som din bror.

//Även de onda kan vinna, Rach
 

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
Om spelandet "spårarur" visar det bara att spelarna i din grupp inte har vad som krävs för att spela det jag kallar "rollspel". Bara för att man spelar på detta sät betyder det inte att man använder :*sina tokiga förmågor i konstiga sammanhang*
Genom att spela på detta sett kan man se om man kan utveckla sitt spelande inom det sociala, vilken är en fett bra idé.
Jag tycker att yrket du har hittat på Roxar!

//Även de onda kan vinna, Rach
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Jo jag är rätt nöjd med timmermannen, problemet är bara att ingen i gruppen tycks vilja spela den. Kan faktiskt inte förstå varför?
Sen att det kan spåra ur beror faktiskt på spelarna i gruppen som du helt korrekt påpekade. Även om det har fungerat bra nån gång vi spelade "annorlunda" äventyr.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Björnöga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
31
Location
Henån
Bra innläg Foggmock eller vad det nu var. Jag håller med i punkt och pricka skälv har jag en riktigt kul snubbe. Tore Stenåker heter han, en riktig lantis han är as ball!
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Viking var det...

Tystnaden som uppstod fylldes rätt så snabbt med skratt runt spelbordet den gången... /images/icons/wink.gif

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Re: På tal om fingrar [ot]

Högg han av sig dom av misstag med en yxa? Arme man. Och skum yxa.

"Elen Sila Lúmenn Omentielmo/Avenderiel
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
"Jag fick här om dagen en liten idé om ett annorlunda äventyr inte långt ifrån den "bondekampanj" som var uppe på forumet för inte så länge sedan. Nämligen ett "TOFFELHJÄLTEÄVENTYR", dvs ett äventyr för helt vardagliga människor. Dessa skulle dock inte råka ut för helt vardagliga händelser."

Oj! Där slog du huvudet på spiken! Din idé är synonym med vår koncept-idé till Svenil Rollspelet! Och den första modulen kommer att handla om just toffelhjältar!
Fast jag antar att din tanke var att man skulle spela vanliga människor, fast i en fantasyvärld... Det vore ju ett ganska kul grepp. Hur ofta går inte hjältarna genom den vackra slottsparken utan att tänka på de femtioelva vaktmästare som krävs för att hålla parken i befintligt skick...? = )

/Liner
projektansv. svenilgames

http://welcome.to/svenilgames
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Nej! Så här...

...var det. Du vet i Eon och Viking (säkerligen också i andra rollspel) så kan man få nackdelar när man gör sin rollperson. I detta fall hade han då förlorat ett antal fingrar på en hand. Han skulle slå 1T6-1 och schwizz (?) så hade han förlorat alla på handen.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 
Top