Nekromanti Anmälning/Off topic Zombies i Bergsfors

yjoben

Veteran
Joined
5 Jan 2012
Messages
48
Location
trollhättan
Ursäkta att jag inte skrev tidigare, nu är dock mina utbildningsdagar i Göteborg över ett bra tag framöver, så mer aktivitet hädanefter! Ska försöka hinna med att skriva någon post på jobbet, samt efter torsdagens sportquiz!

Hade spade
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Litet önskemål

Jag skulle önska att det blev färre antal historiska relationer mellan oss RP's och de vi stöter på. Bergsfors är inte så litet att det funkar realistiskt för mig.

Dessutom upplever jag det som lite låsande om folk har egna relationer redan innan. Då är deras relationer etablerade och så finns det inte riktigt någon anledning att vara med och spela för oss som inte är involverade i relationerna.

Normalt när man spelar relationsdramer IRL så etablerar man triangel-relationer för att det ska vara relationer som påverkar flera. Det finns en anledning till att den modellen är förhärskande i relationsrollspel.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,826
Re: Litet önskemål

Recca said:
Jag skulle önska att det blev färre antal historiska relationer mellan oss RP's och de vi stöter på. Bergsfors är inte så litet att det funkar realistiskt för mig.

Dessutom upplever jag det som lite låsande om folk har egna relationer redan innan. Då är deras relationer etablerade och så finns det inte riktigt någon anledning att vara med och spela för oss som inte är involverade i relationerna.

Normalt när man spelar relationsdramer IRL så etablerar man triangel-relationer för att det ska vara relationer som påverkar flera. Det finns en anledning till att den modellen är förhärskande i relationsrollspel.
Du har en poäng, men personligen tycker jag det är kul ifall alla träffar någon de träffat tidigare, och eftersom Rutger inte stött på någon gammal bekant så kändes det logiskt just nu, plus att det blir spännande när helikoptern kommer, så det var något som vi satt i chatten och beslutade igår.

Men visst ifall varenda person ni stöter på är någon ni känner, då blir det ju löjligt.

Och vill du ha triangeldrama så känns Daniel ypperlig, han har ju sprungit runt i Bergsfors i många år som hemlös och borde rimligtvis kunna ha stött på vakter och påtända mormödrar :gremtongue:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Litet önskemål

Ja visst. Sure. Jag kan ha bjudit honom på en kopp kaffe nån gång när jag haft nattpass.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Litet önskemål

Jag ser inga som helst problem med det. Du kanske till och med har jagat ut mig från något köpcentrum eller liknande.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Diskussion om konsekvenser i rollspel

Jag skulle vilja starta en diskussion om konsekvenser i rollspelet. Jag upplever det som en begränsning i mitt spelande om jag inte får möjlighet att agera min rp på ett sätt som är skadligt för andra RP's om de utlöser en situation som logiskt skulle sluta i skador.

Det borde stå klart Nicky börjar tappa greppet så om någon pushar henne tillräckligt mycket kan jag inte helt garantera att hon inte försöker döda dem. Beroende på omständigheter naturligtvis. Jag har ingen större lust att döda andra RP's men jag undrar vilken hållning vi ska ha här. Jag tänker mig att jag inte tänker göra något mot någon annans vilja, men samtidigt vill jag inte att mitt eget rp ska begränsas av ett moment 22 i speldesignen (att man måste ha konsensus för att få skada/döda andra och att vissa spelare helt enkelt aldrig kommer tycka det är okay).

Och samtidigt, om man som jag och Cassius trappar upp en situation tillräckligt hårt så får man ju ta konsekvenserna liksom. Jag gillade det inte då men fattar ju i efterhand att jag hade lika mycket att göra med vad som hände som Cassius. Det blev en naturlig konsekvens och en annan naturlig konsekvens hade kunnat vara att Nicky högg ner Jimmy. Och Cassius skulle bara tyckt det var coolt.

Men säg att Nicky och Lollo börjar bråka med varandra och Iskaral säger: 'Du får inte skada min rp.'
Och sen fortsätter han håna min rp. Då skulle jag ju alltså till slut bli tvungen att totalt förändra hela hennes personlighet för att hon enligt reglerna inte får svara med våld om Iskaral inte vill det. Iskaral skulle alltså ha förmågan att förvandla min rollpersons grundbeteende och jag skulle inte kunna göra någonting för att förändra den situationen. Förstår ni vad jag är ute efter?

Allt jag säger är att om folk får för sig att börja pusha Nicky för mycket i nuläget så kommer de göra det på bekostnad antingen av mitt RP eller på bekostnad av sin RP's egna välmående.

Diskutera gärna.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Diskussion om konsekvenser i rollspel

Jag har inga problem med att min karaktär dör. Så länge det är "rimligt". Skulle jag hålla på och tjaffsa med någon och situationen eskalerar så pass mycket att döden ligger i luften så gör det inte mig något.
Där emot skulle jag nog bli smått irriterad ifall jag går runt ett hörn och blir skjuten av en krypskytt i huvdet och dör utan att få reagera på det.
Jag anser också att om man är redo att döda något annas karaktär så bör man vara redo på att ens egen karaktär blir dödad eller förskjuten från gruppen. Med andra ord så länge man är redo att ta konsekvenserna så har jag inget emot att saker och ting eskalerars till våld och död.
För som jag ser det kan jag lika gärna slänga in en ny karaktär i gruppen. Bergsfors är trots allt en ganska så stor stad och jag misstänker att det finns fler överlevande och grupper där ute än vi.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Diskussion om konsekvenser i rollspel

Vicotnik said:
För som jag ser det kan jag lika gärna slänga in en ny karaktär i gruppen. Bergsfors är trots allt en ganska så stor stad och jag misstänker att det finns fler överlevande och grupper där ute än vi.
Om det alternativet finns så tar jag gärna livet av Nicky. :gremsmile:

Är inte trött på att spela henne. Tvärtom tycker jag att det är roligt men jag ser bara några olika alternativa utvecklingsmöjligheter på henne och i alla scenarion så passar det rätt hyfsat att hon dör.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Re: Diskussion om konsekvenser i rollspel

Jag håller med om att man inte ska kunna använda konsensusregeln för att ostraffat håna någon. Men att skapa en psykopat och sedan säga att det är helt logiskt att den mördar andra rollpersoner för minsta provokation. Det är inte okej om du frågar mig.

Jag tyckte scenen där Jimmy slog ned och nästan skjöt Lollo var en höjdare. Lollo provocerade ju fram det. I den scenen kunde Cassius spela Jimmy trovärdigt och våldsamt utan att någon blev allvarligt skadad. Men om Jimmy hade skjutit ihjäl Lollo? Not cool! Bara jag och spelledaren har rätt att bestämma att Lollo ska dö. Märk väl att spelledaren i ett tidigt skede i off topic skrev att grovt våld mellan rollpersonerna inte skulle tillåtas (eller något sådant. Orkar inte kolla) så de förutsättningarna fanns där från början. Då kan spelarna gott göra rollpersoner som kan hålla sig inom de ramarna på ett logiskt sätt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Diskussion om konsekvenser i rollspel

Nä absolut ska samråd krävas. Men om samråd vägras får man gott hålla sig inom ramarna liksom. Min rp är ju tydligt lite galen för tillfället och hon har en katana. Då kanske det får räknas som jävligt korkat att mucka med henne och gör man det ändå så pajjar iaf min suspension of disbelief om det är jag som ska bortförklara min karaktärs dåliga rollspel när jag inte halshugger personen med självmordstendenserna.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Re: Diskussion om konsekvenser i rollspel

Jag tror vi är överens då. Inget grovt våld utan samråd och inget provocerande i skydd av ramarna för spelet. Men om Nicky ska hugga huvudet av folk för sådant som andra räknar som småsaker så krävs en rejäl varning om att hon är så obalanserad. Om Nicky sa till Lollo till exempel "Vadå duschen" och backar och höjer svärdet en aning. Då skulle Lollo inte flina åt henne i förlitan på reglerna.

Sedan tycker jag inte att ens egen känlsa av realism rättfärdigar att man förstör det roliga för de andra spelarna. Det har du inte gjort och hittills har det varit jätteroligt att spela Lollo mot Nicky :heart: Jag menar bara att det första stycket inte sammanfattar alla mina tankar om våld mellan spelarna.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,826
Jag tycker du Recca hade en ganska bra lösning förut, skriv i stil med.

"Jag hugger med katanan mot Lollos hand"

Sen kan han själv välja ifall han vill att svärdshugget går igenom eller om han blockar eller undviker.

Sen tycker jag så här, kan man göra samma poäng med att använda våld utan vapen, så gör gärna det, då blir det inga skador som påverkar karaktären för resten av spelet.


Sen tycker jag inte och det har jag sagt förut att man kan rerolla sin karaktär, dör man är både karaktären och spelaren ute ur spelet.
Detta är av den enkla anledning att spelet inte är ändlöst, det kommer ta slut någon gång under våren, om det blir om en vecka eller om tre månader vet jag inte, men det är ingen mening för nån att rerolla en ny karaktär så nära slutet.


Med det sagt, ni har säkert märkt att jag har plockat bort en del SLPs på sistone, hmmm vad ska jag göra när dem är slut...

Nej men skämt åsido jag kommer aldrig döda någon av er eller skada er allvarligt utan att ni är medvetna om att det finns en tydlig risk med det och jag tycker ni ska ge varandra samma respekt.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Vaddå ta slut!?
:gremfrown:

Hemska tanke! Vad ska jag ersätta det här beroendet med?

Anchorman! Börja spåna på nått nytt! Eller... nån annan kanske?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,826
Cissi said:
Vaddå ta slut!?
:gremfrown:

Hemska tanke! Vad ska jag ersätta det här beroendet med?

Anchorman! Börja spåna på nått nytt! Eller... nån annan kanske?
För mig handlar det om tid, på sommaren vill jag inte sitta vid datorn eller vara tvungen att kika in hela tiden, på sommaren vill jag vara ute och njuta av vädret och naturen och inte hänga vid datorn :gremsmile:

Sen till hösten får vi se vad som händer, jag har nog lite mindre tid då ifall allt går som jag vill och kommer då nog inte ha tid att spelleda ett rollspel.

Men det är långt kvar till sommaren, men jag kommer inte sträcka ut spelet bara för att vi ska kunna fortsätta utan det är bättre med ett bra slut anser jag.
Men som sagt, det kan vara slut om en vecka eller om flera månader.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,016
Location
Ludvika
För att klargöra, jag gissar att spelare som åker ut för att deras karaktärer dör är välkomna tillbaka när och om det blir en del 2?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,826
Rymdhamster said:
För att klargöra, jag gissar att spelare som åker ut för att deras karaktärer dör är välkomna tillbaka när och om det blir en del 2?
Jadå självklart
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Diskussion om konsekvenser i rollspel

Iskaral said:
Jag tror vi är överens då. Inget grovt våld utan samråd och inget provocerande i skydd av ramarna för spelet. Men om Nicky ska hugga huvudet av folk för sådant som andra räknar som småsaker så krävs en rejäl varning om att hon är så obalanserad. Om Nicky sa till Lollo till exempel "Vadå duschen" och backar och höjer svärdet en aning. Då skulle Lollo inte flina åt henne i förlitan på reglerna.

Sedan tycker jag inte att ens egen känlsa av realism rättfärdigar att man förstör det roliga för de andra spelarna. Det har du inte gjort och hittills har det varit jätteroligt att spela Lollo mot Nicky :heart: Jag menar bara att det första stycket inte sammanfattar alla mina tankar om våld mellan spelarna.
Nicky tänker ju inte hugga ner Lollo. Men jag vill känna lite på landskapet nu och se var jag har alla inför fortsatt rollspel.

Anchorman said:
Jag tycker du Recca hade en ganska bra lösning förut, skriv i stil med.

"Jag hugger med katanan mot Lollos hand"

Sen kan han själv välja ifall han vill att svärdshugget går igenom eller om han blockar eller undviker.

Sen tycker jag så här, kan man göra samma poäng med att använda våld utan vapen, så gör gärna det, då blir det inga skador som påverkar karaktären för resten av spelet.
Men om man åverkar en psykologisk påverkan på RP'n genom sitt beteende gentemot denna så måste konsekvenser kunna åstadkommas. Exempel: Karaktären Angelica blir misshandlad och våldtagen av karaktären Markus.

Karaktären Angelica är för evigt förändrad efter detta tilltag. Är det då okay om hon dödar Markus när han ligger och sover? Ja, definitivt. Behöver hon Markus' spelares konsensus? Nej, det tycker jag inte. Markus' har bäddat sin säng och nu får han ligga i den.

Det är ju ett extremt exempel och man kräver nog att Markus' spelare frågar Angelicas spelare om det är okay hans RP våldtar henne. Men om vi säger att Markus istället konstant genom spelet hånar och smutspratar och skvallrar elakt om och verbalt förnedrar Angelica - dvs små saker som man inte behöver konsensus för att genomföra och som så småningom växer till en stor summa av övergrepp, då skulle jag nog argumentera för att Markus' har bäddat sin säng och nu får ligga i den, helt oavsett vad hans spelare anser om saken. Eller jag skulle rentav kräva att om hans spelare inte uppfattar saken som att hans RP faktiskt bör ligga den säng han bäddat åt sig, så spelar inte den spelaren efter de regler som vi spelar efter i det här rollspelet - då anser jag att den spelaren begår övergrepp på spelets spelgregler och på det sociala kontrakt som vi spelare ingått i när vi bestämde oss för att spela det här spelet.

Min slutsats är alltså att om jag beter mig som ett svin ingame så gör jag det medveten om att det kommer ha konsekvenser ingame. Det här vet alla. Men om jag BEGÄR att mitt beteende INTE ska ha konsekvenser ingame så har jag överträtt spelets regler.

Hur gör man då för att motverka detta? Man är medveten om sina spelare helt enkelt. Vi har lika stor rätt att ta plats i spelet - det våra RP's gör mot andra har vi rätt att reagera på och om vi trissar upp situationen på ett sådant sätt som jag gjorde mot Cassius så är det inte min rätt som en aktiv part i den konflikten att kräva att mina handlingar inte ska få konsekvenser - konsekvenser som kanske är tvungen att kompromissa med med den andra spelaren.

Alltså, Cassius borde varnat mig verbalt om vad jag gav mig in i men om jag säger "fuck you, du får inte skada Nicky men jag tänker fortsätta håna din RP" - så har jag gjort fel. Då är det jag som fuskar.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Jag vill inte göra någon stor sak av det, men det finns ett problem med realism även där. Hur ska jag kunna förklara att Lollo lyckas undvika Nickys närstrid-5-hugg, särskilt om hon gör flera försök. Det kan bli rätt krystat. Eller slapstickkomik som inte passar så bra i Bergsfors. "Jag halkar på ett bananskal just när Nicky hugger mot mig" "Nicky träffar bibeln jag har i bröstfickan gud ske pris!" och så vidare. :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,016
Location
Ludvika
Ah, man får väl jobba lite från båda hållen. Om Nicky är upprörd och "snappar" så kanske hon mest hugger blint omkring sig, snarare än den fokuserade attacken i vanliga fall. Duckar du undan första attacken så är det kanske inte längre dig hon hugger på utan på allt inom räckhåll?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: Diskussion om konsekvenser i rollspel

Jag tänker att man måste hitta en väg att balansera på som är väldigt svår.

Å ena sidan sitter vi som spelare på en massa metakunskap om vad allas karaktärer tänker och kan agera utifrån det. Men våra RP har ju inte den kunskapen.
Om min RP blir hånad genom hela spelet utan att markera ingame att hon inte gillar det men plötsligt "out of the blue" sticker kniven i en annan RP. Då blir det ju märkligt. Men om en RP hotar och tydligt (som Nicky med hennes "skändande") visar att hon är på väg ut för stupet, då ska man ju inte låta sin RP fortsätta att provocera. Det är korkat.


Lika märkligt blir det om man bortser från att folk i dylika situationer som Bergsfors (trauman och kris) faktiskt befinner sig på gränsen hela tiden. Och om man då spelar ett offensivt och provocerande spel med förklaringen att "det är så min RP rationaliserar saker" så är det också tokigt. För inget är rationellt i en zombieapokalyps.

Exempel:
Nicky håller på att bli psykotisk och riskerar att hugga ner folk.
Lunde kämpar mot tårarna och total kollaps hela tiden.

Samma reaktion, krisreaktion, men den ena är inte "farlig" för de andra RPna men båda kräver lite silkesvantar.

Så, dialog, dialog! Och försöka att inte ta oss friheter med varandras RP?
 
Top