Varulv [Anmälan] UTKANTE 3

Invånare i Utkante (11):
Sysp
Anthrox
Basenanji
Sidd
StradhLestat
Hägerstrand
Brynolf
Fjodorsenuba
Big Mama
Yenniz
Octagonal

Ser du inte ditt namn här ovan, men vill vara med och klanta runt? Då börjar det bli dags att anmäla sig. Jag kommer låsa anmälan någon gång imorgon för att lägga sista handen på designen.

ANMÄLAN STÄNGD
Jag kommer skruva på och balansera designen för 12 spelare.
Några hållpunkter:
  • Söndag - under dagen: jag skickar ut roll-PM
  • Söndag ca 21:00: R1 startar
  • Måndag 20:00: R1 slutar
  • Måndag ca 21:00: R2 startar
  • Tisdag 20:00: R2 slutar
o.s.v.

Anledningen till 1h mellanrum mellan rundorna är att jag kommer behöva administrera en del förmågeanvändningar och förflyttningar.

Det här lät ju sjukt komplicerat! Men visst, jag är på. Vet noll om världen, vad för slags karaktär man ska spela etc. Får gärna lite tips!
Väkommen @Yenniz!

Jag är den som har bäst koll på regler, strategi, vem som ska röstas ut osv så mig kan du alltid luta dig mot.

Med vilket pronomen vill du bli tilltalad; han, hon, hen, den eller Vet inte?

Jösses vad "alla" presenterar sig på, milt uttryckt, inte helt ärliga premisser. Behöver vi förvirra vår nykomling redan innan spel?
Jag är ofta förvirrad i spel, och har en tendens att resonera på avvikande sätt, mot majoriteten. På gott och ont.

Publicerar reglerna här. Roller har inte skickats ut ännu, så det är helt okej att ställa frågor och reda ut saker (och tramsa) här i tråden än så länge.

UTKANTE III - REGLER

Tillåtet och otillåtet
  • Det är inte tillåtet att prata med andra spelare om spelet utanför den aktuella speltråden, om inte ditt PM tillåter det
  • Det är inte tillåtet att skriva inlägg i speltråden efter klockan 20:00 eller STOPP-inlägget från mig
  • Det är tillåtet att citera roll-PM och konversationer med SL
  • Det är inte tillåtet att posta bilder som föreställer dina privata meddelanden på Rollspel.nu
Rundorna
  • Rundorna startar ca 21:00, och slutar 20:00 nästkommande dag
  • Förmågeanvändning måste vara inskickad senast 20:15 (d.v.s. man har 15 minuter på sig att ändra/komma ihåg efter deadline) för att vara giltig
Utröstning
  • Alla röster måste kunna registreras av damogns röstverktyg för att räknas
  • Formatera alltså din röst enligt följande:
    Röst: @Vimes
  • Utröstning sker endast vid absolut majoritet (det vill säga mer än hälften av samtliga fortfarande levande spelare). Med tolv spelare i R1 krävs alltså att 7 röstar på samma alternativ.
Faser
Varje runda delas in i fyra faser:
  • GRYNING
    • en ny runda börjar med att en ny tråd skapas. I trådstarten meddelas vilka som dött under skymningen och natten, samt var döda och levande spelare befinner sig
    • vissa förmågor aktiveras
  • DAG
    • diskussioner och omröstning i speltråden
    • varje spelare gör sina förmågeval inför skymningen, natten och gryningen
    • utröstningen verkställs direkt vid dagfasens slut
  • SKYMNING
  • NATT
    • alla spelare sover på vald plats
Roll-PM
Alla spelare har ett anfallsvärde och ett försvarsvärde.

Alla spelare har följande förmågor:
  • VÄLJA NATTHÄRBÄRGE (NATT) - välj valfri plats i Utkante (Tempelklippan Värdshuset, Smedjan eller Marknadsplatsen) att sova på under natten
  • ANFALL/FÖRSVAR, välj 1:
    • ANFALL (SKYMNING/NATT): välj en spelare, om du befinner dig på samma plats som denne under skymningen eller natten anfaller du denne med ditt anfallsvärde. Om en spelare under någon av faserna (skymning/natt) blir anfallen med ett totalt värde som överstiger spelarens försvarsvärde, blir hen nattmördad.
    • FÖRSVAR (SKYMNING eller NATT): välj om förmågan ska gälla under skymningen eller natten. Ditt anfallsvärde läggs till ditt försvarsvärde.
    • SKYDDA (SKYMNING eller NATT): välj om förmågan ska gälla under skymningen eller natten. Välj också en annan spelare. Om du befinner dig på samma plats som spelaren under fasen läggs ditt anfallsvärde till hens försvarsvärde.

Loot
Om du deltar i ett framgångsrikt anfall på en annan spelare under skymningen eller natten får du LOOT i gryningen.

1T6+ditt anfallsvärde (slumpas av SL)
  • Under 4: En tjock tygskjorta, +1 i försvarsvärde (permanent)
  • 4: En stilig läderväst, +2 i försvarsvärde (permanent)
  • 5-6: En schysst knölpåk, +2 i anfallsvärde (permanent)
  • Över 6: En vacker guldring, en extraröst (permanent)

PM-mall, bybor
Fraktion: bybo - du vinner när byns alla fiender är döda.
Yrke: [generiskt DoD-/fantasyyrke]
Anfall: [1-3]
Försvar: [0-2]
Förmågor:
  • YRKESFÖRMÅGA ([SKYMNING och/eller NATT och/eller GRYNING]): XXX
  • VÄLJA NATTHÄRBÄRGE (NATT): välj valfri plats i Utkante (Tempelklippan Värdshuset, Smedjan eller Marknadsplatsen) att sova på under natten
  • ANFALL/FÖRSVAR, välj 1:
    • ANFALL (SKYMNING/NATT): välj en spelare, om du befinner dig på samma plats som denne under skymningen eller natten anfaller du denne med ditt anfallsvärde. Om en spelare under någon av faserna (skymning/natt) blir anfallen med ett totalt värde som överstiger spelarens försvarsvärde, blir hen nattmördad.
    • FÖRSVAR (SKYMNING eller NATT): välj om förmågan ska gälla under skymningen eller natten. Ditt anfallsvärde läggs till ditt försvarsvärde.
    • SKYDDA (SKYMNING eller NATT): välj om förmågan ska gälla under skymningen eller natten. Välj också en annan spelare. Om du befinner dig på samma plats som spelaren under fasen läggs ditt anfallsvärde till hens försvarsvärde.

Last edited:
  • Det är tillåtet att citera roll-PM och konversationer med SL
  • NATT
    • alla spelare sover på vald plats

Två frågor: Det är alltså tillåtet att säga att "jag är helaren" eller att stoltsera med krafter man har?

Är natthärbärget något som enbart SL känner till eller skriver man det i speltråden?

Två frågor: Det är alltså tillåtet att säga att "jag är helaren" eller att stoltsera med krafter man har?

Är natthärbärget något som enbart SL känner till eller skriver man det i speltråden?

1. Ja, helt tillåtet.

2. All förmågeanvändning skrivs i PM till SL (standard är att man använder PM-tråden där man fått sin roll). Sedan finns det ju inget som säger att man inte också kan meddela tråden vilket natthärbärge man tänker välja. I början av varje ny runda (varje ny speltråd) meddelas var alla spelare är i gryningen.

Värt att nämna är ju att det är minst lika okej att ljuga om dylika saker, något som ulvarna sysslat med fler gånger än vi haft spel det här året.

@Anthrox har rätt här ovan: det finns förstås inte enbart bybor i spel, men vilka fraktioner, hur många de är och vilka vinstvillkor de har är alltså hemligt.

Back