@Vimes frågade mig i PM om franska revolten eftersom det här spelet bygger på viktiga fakta så jag var på väg att svara där men inser nu att det nog finns fler som kan ha glädje av svaren.
Vad betyder sanskulott?
Bra nybörjarfråga! Svenskan har ju lånat mycket från Franskan och här ser vi tydligt att det hela är ett uttryck för att vara både morgonpigg och på gott humör: ”sans(löst) kul-i-ottan” skulle det heta om jag får hjälpa till.
Alla pratar om baguette, men vad är det egentligen?
Mm, nu får vi damma av lite historiakunskaper! För länge sedan, på tiden när alla hade peruker på sig i Frankrike, så ville kungen ha en påse för han skulle gå ut och handla (för han var hungrig) men så hade han ingen påse och då kom en tjänare springandes med en påse och då utbrast kungen ”Å En Påse!” fast på franska blir det ”Oh la la, une Bag-ett”. Och för att fira att kungen fick sin påse bakar man idag ett bröd som påminner om den lyckliga tilldragelsen, men det är en annan historia som jag brukar säga!
Vad var giljotinen för någonting?
Oj, nu blir det läskigt hörni! För länge sedan, när man inte hade uppfunnit saxar, nagelfilar och yogaretreats på spa-bad, så fanns det en adelsman som hette Gilles de Tine och han brukade alltid bita på naglarna. Det tyckte de andra adelsmännen var jätteäckligt så då uppfann Gilles en automatisk nagelsax, men den fungerade så dåligt så då uppfann de andra adelsmännen en jättestor nagelsax och med den högg dem huvet av Gilles! Usch!

Men adelsmännen var nöjda för hur ska man kunna bita på naglarna om man inte har nåt huvud?
Så kunde det gå till på den tiden!
Kul att ni vill lära er mer om historia och franskbröd och så!