Nekromanti Anledningen till att forumet har varit oåtkommligt.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Hej,

Tänkte bara kort förklara varför forumet har varit nere nästan ett dygn. Anledningen till detta är att FSData som vi har som platform har haft driftstörning i sin miljö vilket har resulterat i att forumet har varit oåtkommligt.

//Tekniker gruppen.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag tolkar vad du säger som att wrnu var ett av huvudfokuset i den stora, världsomfattande cyberattack som det talats om i media.

Den där kinsesiska hackergruppen som pekats ut, är helt enkelt avundsjuka på de spännande diskussioner som vi haft här på forumet den sista tiden. (Vi vet ju att 90% av alla hackers också är rollspelare... Det säger sig självt.)

Jag tror det är dags att vi talar med MSB, Säpo och FRA om att peka ut nyckelanvändare, moderatorer med flera här som "key assets" i Sveriges strategiska cyberresurser, så att Säpo kan ordna med livvakter när det behövs.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Dock, enligt FS-Datas driftinformation är ärendet inte avslutat, och servern är fortfarande väldigt seg. Så risk för nya störningar under dagen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Sapient;n229510 said:
Jag tolkar vad du säger som att wrnu var ett av huvudfokuset i den stora, världsomfattande cyberattack som det talats om i media.
Jag gillar omedelbarheten i dina slutsatser. Jag utgår även från att det var våra lösenord och kontaktlistor som var det egentliga målet och att försvarsanläggningar och sjukhus bara attackerades för att förvilla.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
CapnZapp;n229518 said:
Jag gillar omedelbarheten i dina slutsatser. Jag utgår även från att det var våra lösenord och kontaktlistor som var det egentliga målet och att försvarsanläggningar och sjukhus bara attackerades för att förvilla.
Det är ju här det blir väldigt cloak&dagger...

Det är nog att underskatta det att se det enbart som avledningmanövrar. Precis som de ökända "tavelförsäljarna" som sades kontakta nyckelpersoner inom försvaret på 1980-talet länge var ett mysterium, innan någon kom på att besöken till viss del sammanföll med stora övningar - så att varje enskilt besök helt enkelt handlade om att "mappa" försvarsanställde X mot de förband, staber mm som övades för tillfället - så måste vi se dessa attacker som ett försök att dels överanstränga våra resurser och dels se vilka svenska sjukhus, militära anläggningar mm som Spider, Lupus Maximus och Vicotnic räddar först.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Vi måste nog se detta i rätt perspektiv också. Jag vill ogärna bidra till alarmism, men är det inte ett litet sammanträffande att den så kallade "ryska påsken" 2013 inföll samtidigt som GothCon?

Jag menar, det finns ingen anledning att basunera ut detta. Om andra inte gör den rätta kopplingen, så är det ingen skada - vad de inte vet skadar dem inte, helt enkelt. Men det måste finnas en anledning att Ryssland övar kärnvapenanfall precis när gräddan av Sveriges rollspelare är samlade på ett och samma ställe.

Vem som helst kan öppna google maps och dra en rak linje från "bombanfallets" anflygningsriktning och till Hvidtfeldtska i Göteborg.

I dagens värld är sådana saker inga förborgade hemligheter. Men som sagt, vi behöver inte basunera ut det. Det räcker att vi vet. Och de vet. Och vi vet, att de vet. Och nu vet de att vi vet, att de vet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,563
Sapient;n229546 said:
Det räcker att vi vet. Och de vet. Och vi vet, att de vet. Och nu vet de att vi vet, att de vet.
*börjar oförklarligt citera Galenskaparna och After Shave för mig själv*
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
luddwig;n229549 said:
*börjar oförklarligt citera Galenskaparna och After Shave för mig själv*
"Jag ska jaga dig till världens ände och putta dig över kanten!"
"Världen är rund, pappa!"
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,563
"Vad gjorde du nio månader innan pojkarna föddes? Vad gjorde du då Samuel?"
"Jag var i Dusseldorf!"
"Va!?"
"Affärsresa. Köpte plattsten."
"Plattsten?"
"Jag är lurad, fattar du det!? Jag trodde det var elva månader."
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Modererande inlägg:

Det börjar verka OT, banne mig!

Pls, stop.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Dante;n229565 said:
Modererande inlägg:

Det börjar verka OT, banne mig!

Pls, stop.
Är det inte bättre bryta ut ämnet...?

Jag vill höra sanningen.
 
Top