Anktråden

Inte fåglar eller reptiler men ändå relaterat:
Två sengångare med helt sjuka pattar i ett badkar från Ice Age (2002).

Jo, men jag är ändå mer okej med det när det handlar om däggdjur

Jag är lite nyfiken på humanoida ankors förhållande till "vanliga" ankor. Att de ser dem som någon slags släktingar är ju självklart. Men bejakar de den släktskapen eller vill de fjärma sig från sina mindre intelligenta släktingar? Ser de på dem med beskyddande välvilja eller med avståndstagande? Kanske förakt till och med? Eller är de likgiltiga inför dem? Vad känner de humanoida ankorna när de ser sina kusiner sitta i burar och får sina ägg uppätna av andra folk eller till och med själva hamnar på matbordet? Rycker de bara på axlarna? Finns det en Alla ankors frihetsfront (AAFF) som ser det som sin uppgift att befria sina mindre intelligenta olycksbröder, kapa deras bojor och ställa deras förövare och förslavare inför den hårda men rättmätiga ankiska rättvisa?

Jag tänker precis som @Quadrante att vårt eget förhållande till apor/primater är avslöjande. Hade det funnits en annan art som kunde kommunicera med oss människor, skulle de nog ha pekat ut likheten mellan oss och våra kusiner (schimpanserna, men även andra apor) tusentals år innan vi insåg den. Det finns fortfarande miljarder människor i vår värld som gladeligen äter, spärrar in, experimenterar på, och utrotar apor.

Med oss själva som mall har jag inga svårigheter att gissa att Erebs köpmannaankor har familjerecept på stekt ankbröst och Gloranthas durulz med glädje kalasar på konfiterade anklår!

Jag har också en anka på en omslagsbild:
GiRWGM7.jpg

Kanske som människors förhållande till andra primater. En del accepterar att det är en annan sort av sig själv, andra argumenterar för att de är högre utvecklade eller gudagivna och inte alls släkt.
Jag tänker att det också finns de som avfärdar släktskapet, precis som vissa evolutionsförnekare till människor vägrar kännas vid att vi kommer från apor.

Back