Anktråden

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Oj jäklar, nu blev det jackpot! Jankpot!
Vad är det för teckning den högra har? Kan inte artbestämma. Helt härlig :)
Hur ritar du förresten @Sinisa_ ? Är det blyerts och scanning eller gör du på platta?
Haha, tack! Jag tyckte själv att de blev goa. Att få till coola ankor är ju rätt svårt. Tänkte det skulle vara en kul utmaning. Körde lite persiskt tema, för jag anser, utan att egentligen ha på simfötterna, att ankor numera främst tillhör Kopparhavet. Jag tycker om metallmasken på herrn med spjutet.

Minns faktiskt inte vilken täckning han till höger har. Någon asiatisk andfågel? Googlade runt och hittade den där någonstans. Det finns en liten, liten chans att mönstret blev omvänt när jag fyllde i det efter att ha dragit upp konturerna, dvs att det svarta egentligen är vitt och vice versa. Det får man leva med.

Jag kör på papper. Blyerts. Suddar för att få till de vitaste fälten och ”highlightsen” som vi kallade det när jag försökte
Måla graffiti för tusen år sen.

Jag köpte ett sånt där billigt ljusbord i somras, så att jag kan kalkera av mina egna skisser bara, men det har verkligen gjort att tecknandet tagit ett par språng framåt. Jag kör en kladd för att få till känslan, proportionerna, kalkerar av och lägger till detaljer. Kör så ett par gånger. Sen, för att kunna lägga upp här fotar jag bara av papperet med iPhone. Leker lite med kontrast och sånt där. Det ger ju kul effekter ibland.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
för jag anser, utan att egentligen ha på simfötterna, att ankor numera främst tillhör Kopparhavet.
💪😀

Jag köpte ett sånt där billigt ljusbord i somras, så att jag kan kalkera av mina egna skisser bara, men det har verkligen gjort att tecknandet tagit ett par språng framåt. Jag kör en kladd för att få till känslan, proportionerna, kalkerar av och lägger till detaljer. Kör så ett par gånger. Sen, för att kunna lägga upp här fotar jag bara av papperet med iPhone. Leker lite med kontrast och sånt där. Det ger ju kul effekter ibland.
Intressant! Jag köpte en svindyr Cintique eller vad de nu heter och kan nog inte alls klaga, men har saknat den där hand på papper-känslan. Inget klår blyerts! Måste börja utreda - är ljusbordet ett fristående bord eller nåt man kan ha på ett existerande bord?
(Jag har kanske glömt att prisa dina bilder i Krickdala-trådarna, men har lite dreglat över dem :) )

För att också hållas lite on topic så älskar jag när ankor har drag av riktiga änder istf Kalle Anka :)
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
💪😀



Intressant! Jag köpte en svindyr Cintique eller vad de nu heter och kan nog inte alls klaga, men har saknat den där hand på papper-känslan. Inget klår blyerts! Måste börja utreda - är ljusbordet ett fristående bord eller nåt man kan ha på ett existerande bord?
(Jag har kanske glömt att prisa dina bilder i Krickdala-trådarna, men har lite dreglat över dem :) )

För att också hållas lite on topic så älskar jag när ankor har drag av riktiga änder istf Kalle Anka :)
Jag var också sugen på en sån där ritplatta med program och sånt, men kunde inte riktigt motivera utgiften. Så det blev en liten led-platta för ett par hundringar. Man har den i knät. Funkar finemang. Min drömuppsättning är annars att kunna skissa grejer på papper, scanna in i datorn och färglägga grejerna där. Eventuellt. Eller lära mig vattenfärg.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vi tar en till. Botgöring för att i ett ögonblick av svaghet ha ifrågasatt ankors anlag för att vara ädla, @Måns. 😉

Här en anka på jakt efter en avgörande besvärjelse, i en hög med böcker ifrån den sendynastiska perioden i resarnas eller minotaurernas eller något annat jättefolks gamla civilisation.

View attachment 9911
En lärd ankorit :heart:

EDIT: Det ser ut som en idyllisk bild, men Akolo har i själva verket näbben djupt i Nekrotaurikon, den förbjudna genomgången av forna tjurtyranner och deras heliga namn. Vem skall han återuppväcka? Den mäktige Labrander, den giriga Uxor eller den bistre Bostrofedon?
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
från Metal Miniatures – Star Hat Miniatures


Artorius – Star Hat Miniatures
1671566410471.png
"My name is Artorius Bulla Crustulum, commander of the Armies of the North, General of the Anas Legions, loyal servant to the true emperor, Nikephoros II Phokas. Father to a murdered drake, husband to a murdered hen. And I will have my vengeance, in this life or the next. Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?"


The Grey Moulter – Star Hat Miniatures
1671566419261.png
"Garbed all in supple grey gear, the Moulter is appreciates the company of exotically attractive women, with a tankard of the house’s finest in one hand, and a dagger balanced casually on a fingertip of the other. This swashbuckling rogue is quick of wit and blade. He will be found wherever there are opportunities for action, adventure, and arcane mystery.
A former wizard’s apprentice with a tragic tale to tell of his own, this small, young drake is a renowned sword-for-hire from the mysterious city of Lankhmud. He is currently on the outs with his longtime companion, the red-crested barbarian Mal’rd, so has come here alone."


Quackie Chan – Star Hat Miniatures
1671566489867.png
"A martial artist skilled in the mystic ways of Quack Fu, Quackie not only fights better when drunk but can perform amazing feats of jumping, climbing, and even falling without damage.
Tales of the mysterious Owl martial artists drew Quackie Chan to Reedy Bend. He wants to learn more about them, and if need be, challenge them to save our world. New to The Landing, rapscallion Quackie Chan discovers that he is Dabbler Green’s nephew. He discovered this only after drunkenly flirting with a serving girl and getting soundly thrashed by an old lady. The shame was only compounded when the old lady turned out to be Aunt Goodie, who introduced herself and the girl (Bowlene Green), who turns out to be his cousin.
But good came of it. Quackie manages the stables for the few visitors who come to The Landing with riding beasts. And his frequent overindulgence in wine allows him to show off his drunken martial arts style."


Coduck – Star Hat Miniatures
1671566606441.png
"Coduck the Barbarian!
Hither came Coduck, the Aquarian, grim-beaked, stern-eyed, sword in hand, a thief, outlaw, mercenary, and pirate; born on a battlefield, raised in cold wintery lands. Coduck will take the initiative to adapt and overcome. By the time opportunity knocks for others, Coduck has already been there, kicked in the door, and left with the best loot in search of other treasures."


Father Quack – Star Hat Miniatures
1671566654334.png
"At the urging of his parents, Stebhen “Steev” Penfeather, third son of a noble family, reluctantly entered the priesthood of The Good Book and became Father Quack. After the mysterious disappearance of Friar Duck, followed closely by Brother Drake departing for the crusades, Father Quack grabbed his trusty shillelagh and a good book to go out and spread the word himself.
Father Quack is a recently arrived resident of Webfoot Landing. He reopened and restored the Chapel of the Good Book (closed after the hasty departure of Friar Duck) and has vowed to challenge “false gods” and put dastardly devil-spawn to rest. Locals are not sure if he means Freyad’k, the ducdrackon, or the legends of Oduck. His faith, perseverance, and devout love of good illuminated manuscripts are what keep him going, but he’s never actually been very good at the whole Cleric or Priest job."
 
Top