Anktråden

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Jag ska spela ett shadowrun one-shot med några gamla rollspelskompisar kring jul. Efter lite tjatande har jag fått tillåtelse av SL att spela anka.

Så har ni några inspirationsbilder på cyberpunk-ankor så tycker jag att det är läge att posta dem nu...
Det fanns väll en sådan i Ultra Ducks: Duck or Die? Eller i alla fall i gratisversion som kom med något av Codex numrera
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Det fanns väll en sådan i Ultra Ducks: Duck or Die? Eller i alla fall i gratisversion som kom med något av Codex numrera
Hade helt förträngt ultra ducks. Har nog inte tänkt på det spelet på 20 år. Mycket bättre inspiration än Gizmokvack ivf.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tar detta här istället för i tråden om nya DoD då detta ska ses som ett knäppt love letter till ankor och inte som ett debattinlägg. Och det är inte menat att kasta skit på någon, utan visa hur knasiga vi alla är inte minst jag själv 😁 Men när debatter om ankor eller inte ankor var som mest intensiv i den andra tråden skedde följande ordväxling med min fru:

HON: Älskling, kan du hjälpa mig med en sak?
JAG: Inte nu, jag håller på att diskutera något jätteviktigt på nätet!
HON: I det där rollspelsforumet?
JAG: Precis! Det är jätteviktigt så jag vill helst inte bli störd.
HON: Vad diskuterar ni då?
JAG: Vi diskuterar om det borde finnas humanoida ankor i ett kommande fantasyspel!
*tystnad*
HON: Alltså, ni är ju sjuka i huset!

😂😂😂😂
Begär skilsmässa omgående , if she not down with the duck she aint wifey material .
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Härligt! Ska hälsa min fru att det faktiskt finns förhållanden där paren backar varandra i såna här viktiga frågor 😁
Jag kommer sitta skruva på mig under middagen ikväll, och inte riktigt veta hur jag ska lägga fram detta. Det kommer nog sluta såhär:

"Vad är det som tynger dig älskling? Jag ser att du går runt och grubblar och sluter dig. Du kan berätta allt för mig"
"Äh, det är inget, det är bara det att..."
"Ja?"
"Nej, inget. Vi tar det sen"
"Berätta nu, annars blir jag orolig!"
"Ja, alltså, det är en grej på nätet..."
"Är det bilder på barnen? Är det nått med ditt jobb igen?"
"Nej, alltså... Det är ankor..."
"Ankor?"
"Ja, alltså rollspelsankor. Det är en som säger att de inte får vara med."
"Jösses....Okej...Vadå inte vara med. Ni spelar väl väl inte med ankor"
"Nej alltså, det finns olika typer av ankor. Krigare, köpmän..."
"På riktigt, lägg ner. Du får ta disken. Jag ska gå ut med hunden!"
"Men vad tycker du? Ska de vara med?"
"Jag skiter i dina jävla ankor!"
"Men...du ville ju att jag skulle..." *dörr slås igen* "...berätta...om ankorna"

;)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag kommer sitta skruva på mig under middagen ikväll, och inte riktigt veta hur jag ska lägga fram detta. Det kommer nog sluta såhär:

"Vad är det som tynger dig älskling? Jag ser att du går runt och grubblar och sluter dig. Du kan berätta allt för mig"
"Äh, det är inget, det är bara det att..."
"Ja?"
"Nej, inget. Vi tar det sen"
"Berätta nu, annars blir jag orolig!"
"Ja, alltså, det är en grej på nätet..."
"Är det bilder på barnen? Är det nått med ditt jobb igen?"
"Nej, alltså... Det är ankor..."
"Ankor?"
"Ja, alltså rollspelsankor. Det är en som säger att de inte får vara med."
"Jösses....Okej...Vadå inte vara med. Ni spelar väl väl inte med ankor"
"Nej alltså, det finns olika typer av ankor. Krigare, köpmän..."
"På riktigt, lägg ner. Du får ta disken. Jag ska gå ut med hunden!"
"Men vad tycker du? Ska de vara med?"
"Jag skiter i dina jävla ankor!"
"Men...du ville ju att jag skulle..." *dörr slås igen* "...berätta...om ankorna"

;)
Säger samma som jag sa till Franz If she aint down with the duck she aint wifey material. Begär skilsmässa omedelbart . 🤣
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Orolig rollspelare said:
I vår spelgrupp säger dom att ankor är satanism.Är det det?
Hej Orolig rollspelare. Nej, ankor är inte satanism. De är egentligen inte konstigare än alla de klassiska antropomorfer som vi sett under hela mänsklighetens kultur. Många gånger avbildar man dock människor som djur i syfte att avhumanisera eller, som du är inne på, påvisa släktskap med djävulen eller andra mörka krafter. En svart katt eller en varg hade länge den betydelsen i det kristna Europa. Men idag, i våra ankspel, använder vi antropomorferna i motsatt syfte, Vi menar, inte utan starka skäl, att just ankor mycket väl kan vara den form Messiah tar när denne återvänder till Jorden. Vad vi gör är alltså att bana väg för Jesu Återkomst, alltså närmast en gudomlig handling.

Det är alltså de som motsätter sig ankorna som gör sig skyldig till satanism, och bör anmälas vid närmsta kyrkokontor.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Det fanns väll en sådan i Ultra Ducks: Duck or Die? Eller i alla fall i gratisversion som kom med något av Codex numrera
Nu när jag tänker på det, vet någon om bilderna från Ultra Ducks: Duck or Die eller dess tillbehör har hittat till internet? O om så, var kan man hitta dem?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
"Mycket av det sena nittiotalets reaktion mot rollspel berodde på anklajvarna. Med sina lösnäbbar och falskstjärtar blev de för många äldre ett oävet inslag i kvällslivet, där de tjattrade och kvackade i sina egna rollspelsäventyr. För många framstod de som hotfulla och aggressiva, men inom ank-klanerna fanns en tät sammanhållning. De kunde ofta hittas på de stora städernas caféer och samlingslokaler, och bildade en egen sub-kultur, besatt av den mest subversiva och utmanande av alla populärkulturella ikoner - Ankan."
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
"Mycket av det sena nittiotalets reaktion mot rollspel berodde på anklajvarna. Med sina lösnäbbar och falskstjärtar blev de för många äldre ett oävet inslag i kvällslivet, där de tjattrade och kvackade i sina egna rollspelsäventyr. För många framstod de som hotfulla och aggressiva, men inom ank-klanerna fanns en tät sammanhållning. De kunde ofta hittas på de stora städernas caféer och samlingslokaler, och bildade en egen sub-kultur, besatt av den mest subversiva och utmanande av alla populärkulturella ikoner - Ankan."
Det är välkänt att Arne Anka serien baserades på en riktig anklajvare, även om författaren aldrig har erkänt det. Möjligen en fråga om att han inte vill erkänna att han hängde med anklajvare, något som fortfarande inom vissa kretsar anses vara pinsamt
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Det är välkänt att Arne Anka serien baserades på en riktig anklajvare, även om författaren aldrig har erkänt det. Möjligen en fråga om att han inte vill erkänna att han hängde med anklajvare, något som fortfarande inom vissa kretsar anses vara pinsamt
Kvittot på anknäbben är med i ett av de tidiga albumen, efter att Arne opererat om sig till Arne X.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hej Orolig rollspelare. Nej, ankor är inte satanism. De är egentligen inte konstigare än alla de klassiska antropomorfer som vi sett under hela mänsklighetens kultur. Många gånger avbildar man dock människor som djur i syfte att avhumanisera eller, som du är inne på, påvisa släktskap med djävulen eller andra mörka krafter. En svart katt eller en varg hade länge den betydelsen i det kristna Europa. Men idag, i våra ankspel, använder vi antropomorferna i motsatt syfte, Vi menar, inte utan starka skäl, att just ankor mycket väl kan vara den form Messiah tar när denne återvänder till Jorden. Vad vi gör är alltså att bana väg för Jesu Återkomst, alltså närmast en gudomlig handling.

Det är alltså de som motsätter sig ankorna som gör sig skyldig till satanism, och bör anmälas vid närmsta kyrkokontor.
Knack knack . Vem där ? Hallå vi kommer ifrån Kalles vittnen har du tid att tala om vår frälsare Kalle Anka ?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Någon som minns denna serie . Mighty Ducks the animated series. Jag hade lagt tecknade tv-serier bakom mig lagom till att den här kom ut.


RoacjXvsFGDGazv-800x450-noPad.jpg
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har intro filmen på VHS. Vet inte om något mer kom ut på svenska, Mins den som rolig o underhållande, o rätt så bra animerad.
Lite googlande säger mig att den var en del av Tv-programmet Disney afternoon som i Sverige blev Disneydags , jag minns dock inte om jag någonsin såg serien på disneydags i Sverige . Jag hade iofs slutat se på disneydags vid 96 då serien hade premiär då jag var 14 år vid den tiden .
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Lite googlande säger mig att den var en del av Tv-programmet Disney afternoon som i Sverige blev Disneydags , jag minns dock inte om jag någonsin såg serien på disneydags i Sverige . Jag hade iofs slutat se på disneydags vid 96 då serien hade premiär då jag var 14 år vid den tiden .
Finns tydligen på Disney plus för den som vill ägna sig lite åt nostalgi.

Första scenen: en ankhatande polis fräser ”I remember when a duck was a meal, not a headline “.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Jag hade ett möte på en timme idag där jag bara behövde lyssna, och då kan jag passa på att skissa lite, så det blev en anka. Med och utan hjälm.
Jag kan tänka mig att näbbskyddet kan användas i offensivt syfte.

View attachment 7393
En dansk skalle över näsbenet är illa nog men en anksk skalle med näbben före verkar onekligen jobbigare...
 
Top