Nekromanti Ankor

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Jag har länge funderat på vad ankorna egentligen har att göra i Drakar och Demoners spelvärld. De har aldrig nämnts i någon fantasybok överhuvudtaget, de är irriterande varelser tagna från en serietidning. Vad gör dom där egentligen. Jag skulle gärna höra synpunkter om de små fjäderfäna. /Black Dwarf

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag har länge funderat på vad ankorna egentligen har att göra i Drakar och Demoners spelvärld. De har aldrig nämnts i någon fantasybok överhuvudtaget, de är irriterande varelser tagna från en serietidning. Vad gör dom där egentligen. Jag skulle gärna höra synpunkter om de små fjäderfäna.

De kommer från runequest (DoDs utländska pappa) och kanske på omvägar från Tunnels & Trolls. Vad gäller fantasy tror jag att de skulle passa bra in i t.ex Narnia där det finns enorma mängder antropromorfiserade djur.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Ankorna i Drakar och Demoner är en import från RuneQuest och Glorantha. Greg Stafford lät sina polare designa delar av Glorantha, och någon lade in en stad full med antropomorfa ankor, och sedan dess har det hängt med.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"De har aldrig nämnts i någon fantasybok överhuvudtaget, de är irriterande varelser tagna från en serietidning."

Tja, om du har lust kan du väl läsa lite pre-Tolkiensk fantasy: Narnia-böckerna av C S Lewis (iofs samtida med Ringen) samt "Det susar i säven" av Keneth Graham. Ankor finns med i båda.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Ankor is forever

Ankorna i Trudvang är förbannat coola, det är verkligen en av mina favorit raser.
Jag tycker att det var en väldigt bra ide med ankor i DoD
och jag hoppas att de aldrig försvinner.
Det är vad jag tycker om ankor.
/Chrono


"It´s to bad she won´t live,
but then again who does"/Blade Runner
 

Dr_hof

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
42
Location
Nässjö, Sverige
Min personliga uppfattning om ankkräken är att de INTE hör hemma i en fantasy värld. Det stämmer inte att Kalle Anka och fyra av hans polare åker runt i en båt och sänker skepp.
Det finns inte.
Hatar ankor.

/"Come! Come! To Mordor I will take you"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"<EM>Min personliga uppfattning om ankkräken är att de INTE hör hemma i en fantasy värld. Det stämmer inte att Kalle Anka och fyra av hans polare åker runt i en båt och sänker skepp.</EM>"
VIH! Bara för att du är 1 Disneyfantast så ska väl ankor få vara i fred. Jag kan hålla med om att bilderna är väldigt mkt Kalle i alla vers. av DoD men att de <EM>måste</EM> vara Kalle bara därför(!?). Godkänner du kattman då? Det är ju lika mkt Svarte-Petter som ankor är Kalle Anka, råttmän är Musse Pigg, Vargmän är Den stora stygga vargen.

Jag kan också hålla med om att bilderna spelar stor roll.. Men bilderna som Bergting har gjort till DoD6 är ju som ankor borde se ut, det är iaf så jag föreställt mig dem. Dock så finns också en rad oseriösa grejor med ankorna.
"Wak tände livsgnistan hos de intelligenta ankorna, men det var hans tre brorsöner som tog sig an hans skapelse."
S. 61 i Spelarboken i Ereb Altor-boxen. Ett urdrag ur ett urdrag ur Konikas gyllene bok.
"Sagoanka - ett gammalt recept på anka"
Längst bak i Seters, Algstrands och Bergtings "häfte" om ankor. Visst, det är skrivet på skämt(?) men det finns de som kommer att spela med detta. För mig är det kannibalism. Skulle man käka upp en kattman, reptilman el. en serpent (många kulturer IRL käkar ju ormar)? För mig är svaret ett självklart nej.

/[color:green]Han</font color=green> som kanske ska säga att vih är "vad i helvete"
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Man kan också använda Disney´s plattform, för att bevisa att det inte är sådanna ankor vi spelar.

Skulle vi följa hans idéer angående ankorna skulle de ha mycket lägre smidighet (åtminstone Kalle är ju otroligt klumpig)
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Ankor i Narnia?

Jag har läst Narnia-böckerna två gånger, men jag har inte hittat en enda talande anka där.. Visst nämner han att det finns talande djur, men de enda dom stöter på är Grävlingar och liknande. Varför är det isåfall just ankor som har kommit till DoD? Det susar i säven skulle jag klassa mer som barnbok än som fantasy.

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Det Susar i Säven

Är visst en fantasybok, liksom Star Wars, liksom skräckförfattaren Stephen King:s böcker.


Det är nämligen så att under fantasyn:s vida området faller även science fiction och skräck... Men vidare indelning blir svår, och gränserna flytande.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Ereb Altor-boxen innehåller ju en fin text om ankor. Bland annat nämns att två av "ur-ankorna" hette "Donros" och "Baraks". Jämför med Don Rosa och Barks...
Dessutom omnämns att de skickar sina ungar till sina föräldrars syskon för att uppfostras, och de därför också kallas "brorsönernas folk". Även en ankas agitationsskrift där han förklarar hur överlägsna ankor är med bland annat "våra näbbar äro utmärkta att gräva med" är en favorit. Ankor är trots (eller på grund av) detta en mycket, mycket, mycket tuff ras! Vad är en värld utan humoristiska inslag?

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Fantasy och SF

Jag ska bara som svar till detta citera lite ur David Eddings "Rivas skrifter":
"Det beror antagligen på det 'utomvärdsliga' hos Tolkien att vi klumpas ihop med science-fiction, och vi har inte på samma hylla som SF att göra"
Han skriver fortsättningsvis:
"De vill skapa en bättre skruvmejsel, och vi vill komma på en bättre besvärjelse. De vill in i framtiden, vi vill in i det förflutna"
O slutar med:
"SF och fantasy skulle inte ens tala med varandra, men försök att förklara det för en bokhandelsföreståndare. Försök att förklara det för ett förlag. Glöm det."

Jag håller helt o fullt med att fantasy o SF är långt ifrån samma sak, och skall heller inte klassa som samma sak.

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Fantasy och SF

"Jag håller helt o fullt med att fantasy o SF är långt ifrån samma sak, och skall heller inte klassa som samma sak."

Håller inte jag alls med om...både sci-fi och skräck är olika undergrenar inom fantasyn (eller som det också heter, fantastiskt)

Om vi tar t.ex. Star Wars, så har den serien inslag som med full kraft är fantasy.

Sedan finns också en underklass som heter Science Fantasy, som är ett mellansteg till Science Fiction, och gränsen kan i många fall vara flytande, och viss typ av fantasy kan klassas in i många olika undergenrer.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Fantasy och SF

Egentligen är det bara personliga åsikter som avgör dethär... Men.. Jag tycker iallafall att fantasy är en mycket mer levande litteraturform än sci-fin... mycket mer beskrivande och så...
Inte för att ja har nåt emot Sci-fin... ja tycker bara att dom inte ska klassas inom samma genre...

"I may be small but I can still kick your ass!"
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Må så vara att Kalle Anka är klumpig, men stål-Kalle e inte lika klumpig... de e precis som i rollspel... olika personer inom en ras e olika smidiga... precis som IRL oxå för den delen.... egentligen ska vi nu inte dra upp en sånhär diskussion... ankorna som avbildas i regelboken är Disneyfigurer och det är så jag har föreställt mej dom... o jag tycker fortfarande inte dom hör hemma i fantasy

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Men tänk det som så, du är SL. Om du inte vill ha med ankorna så säger du bara att det inte finns ankor i din värld, och sedan är problemet ur världen.
Sedan får du tycka vad du vill om de som tycker att ankorna är en kul liten detalj...
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Doh! De e ju precis det jag har gjort. Det finns inga ankor i min värld. Iofs borde du veta dete fetrsom du spelar i den.
Jag har ändå inte sagt nåt om de som tycker att ankorna är en kul liten detalj, jag har bara sagt att jag stör mej på ankorna... de skillnad.

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

M@STER

Veteran
Joined
14 May 2001
Messages
42
Location
Nyköping , La Svecia
Men tänk det som så, du är SL. Om du inte vill ha med ankorna så säger du bara att det inte finns ankor i din värld, och sedan är problemet ur världen.
Så rätt, så rätt.

Sedan får du tycka vad du vill om de som tycker att ankorna är en kul liten detalj...
Jovisst kan ankorna vara en kul liten detalj, men jag tycker att det känns konstigt att det är något som människor äter som går runt och pratar, och beter sig som människor. (För det är ju det dom gör).
Visst finns det vargmän, kattmän och dyl. men det känns som att dessa inte går att jämföra med varandra. Med en anka känns lite som om att det inte skulle vara omöjligt med tex. en gris, en ko, eller varför inte en tupp, som kommer vandrandes längs med stigen, kommer fram till RP:na och säger: Godkväll, var är ni påväg? Bizarrt!


~=<Det man inte vet mår man inte dåligt av /images/icons/smile.gif>=~
 
Top