Nekromanti ankor

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Tack för länken

Det är alltid kul att se att andra inspireras av det man skriver. Och det där var ju ganska "inspirerat" av Ankor i Trudvang, om man säger så. Fast det fanns en hel del roliga egna idéer också. Och Johans illustration av ankan där i början är ju stenhård (undrar om författaren bett om tillstånd om att få använda den i sitt dokument?). Fast jag tycker personligen att det blir lite snett med en anka som är nästan lika stark som en människa, i alla fall om man är ute efter att göra en trogen tolkning av de tidigare Drakar-ankorna. Vilket man absolut inte behöver göra... Kul att se en annan tolkning, kort och gott. MVH /M
 

Astral

Veteran
Joined
18 Feb 2002
Messages
32
Location
Västerås
NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ

Jag har bara en fråga. Vad har Kalle Anka med fantasy att göra? Ta bort dem ur alla jävla spel, och brän allt som har med dem att göra!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Umm, va?

Mmmm.. va? En ankhatare?
Paladin Arvidos har sovit länge.. Men nu vaknar han! Muahahahaha!*
Det är synd att ankor ska förknippas med Kalle Anka, fast kanske inte så konstigt.. Men det finns en enkel lösning. Titta på Gullikssons version, föreställ dig dom som hårda och ej komiska pirater, och sedan är det klart..

Funkar inte det är det bara att beklaga. Själv älskar jag ankor. /images/icons/grin.gif (Orkar inte skriva så mycket mer..
Likt Runde Rolf måste jag sova nu.. Gonatt Rolf! Gonatt Astral!)



*Som Paladin drev jag en forumkult som gick ut på att man skulle lämna Chronopia, Kobolder och Ankor ifred. :gremsmile:
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Ah en till...

Kalle Anka har som du säger inte ett skit med fantasy att göra men detta innebär också att Kalle inte har ett skit med fantasyankor att göra heller. Läs Magnus Seters "Ankor i Trudvang" på rollspel.com (tror jag) innan du blandar ihop Ankeborg med Trudvang igen.

argh måste sova...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ

Okej, lemme get this straight: Kalle Anka är alltså *inte* fantasy?

Vad kallar du en värld med magi, sjöodjur, mysko utomjordingar, fyrkantiga hönor, runda filurer under jorden, tidsresor och vansinniga uppfinningar om inte fantasy?

I min inte så ödmjuka mening är Kalle Anka så mycket fantasy som något kan bli. /images/icons/wink.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ

Vad har Kalle Anka med fantasy att göra?

Inget, så ankor i fantasy är uppenbarligen annorlunda från Kalle Anka. Logiskt eller hur?
 
G

Guest

Guest
Re: NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ

Vad har Musse Pigg med Fantasy och göra?? [Tänkte på Råttmän]

Mvh
Lexx - May his Shadow fall upon you
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Umm, va?

Det är synd att ankor ska förknippas med Kalle Anka, fast kanske inte så konstigt..

DoD4 som spökar, antar jag, med illustratören (Bob vadhannuhette) som lärde en generation svenska rollspelare att se DoD-ankor som komiska Disneykreationer...
Vilket iofs är ett utmärkt exempel på illustratörers makt. Bwehehee! (-:

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ

Jag skulle kanske ha tid att irritera mig över ankorna, om det inte var för att de fanns en massa fjantiga dvärgar (men var är Snövit?), alver (OK, Peter Pan är med också...), tandtroll, feer och annat trams med i standardfjantasy.

RIKTIG fantasy är som bekant som Conan, Fafhrd&Grey Mouser, John Cart, krigsherre av Mars, mfl kvalitetslitteratur. Där finns det inga jävla sagofigurer som tomtar och troll.

Faktum är att Kalle Anka känns helt rätt i standardfjantasy. Kalle är coolare än Fegolas, Fumli, Dildo Dagger och de andra daddasagofigurerna folk inspireras av till DoD./images/icons/wink.gif

Nightowl, ankist och anti-Tolkienist.

PS: För rekordet: I italienska Kalle-historier - de som brukar publiceras i 'Kalle Anka Pocket' här i Sverige - är det vanligt med litterära pastischer, dvs. Kalle, Musse med flera placerade i historier rippade någon annan stans ifrån. Förutom höjdare som 'Foucault's pendel' har Kalle varit med i ett antal parodier på Tolkien. Den bästa gjorde i princip analogin Bilbo = farbror Joakim och Frodo = Kalle, vilket liksom gav ett helt annat perspektiv på den där excentriske rike släktingen som hittade en massa skatter som ung... /images/icons/grin.gif
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ

"RIKTIG fantasy är som bekant som Conan, Fafhrd&Grey Mouser, John Cart, krigsherre av Mars, mfl kvalitetslitteratur. Där finns det inga jävla sagofigurer som tomtar och troll."

Vad är nu detta? Ingen Moorcock? Ish!
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Re: NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ

RIKTIG fantasy är som bekant som Conan, Fafhrd&Grey Mouser, John Cart, krigsherre av Mars, mfl kvalitetslitteratur. Där finns det inga jävla sagofigurer som tomtar och troll.


Om det är så du väljer att uttrycka dig, så ok! Det är ju din åsikt om fantasy. Och jag har inte läst någon av de böcker du skriver om så jag ska inte uttala mig om det.

Det är säkert många som absolut inte tycker som du och kommer att skriva massa inlägg om vad som är fantasy och vad som inte är det. Jag tycker att du ska få behålla din åsikt men jag måste hålla fast vid att jag är mer fascinerad av den värld som DoD bygger på. Dvärgar är ju stentuffa och alverna är ju hur coola som helst. I alla fall i rollspel! Visst Conan är grym o macho osv och han slår ihjäl folk i hundratal utan att blinka mm. (Säkerligen har han 1T100+175 HP oxå /images/icons/wink.gif) Men han gör knappast någon intressant rollperson? Det är en ganska platt karaktär utan de utmärkande drag som kännetecknar de olika raserna i "Fjantasy"

Nåväl, min poäng är iaf att fler "sagofigurer" gör spelet mer varierat och roligt att spela. Annars kan man ju hyra en film och titta på den istället.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Vad sjutton är det du säger? ...

»Visst Conan är grym o macho osv och han slår ihjäl folk i hundratal utan att blinka mm. [...] Men han gör knappast någon intressant rollperson? Det är en ganska platt karaktär utan de utmärkande drag som kännetecknar de olika raserna i "Fjantasy"»

Så där kan du ju inte skriva. I alla fall inte där jag (som äger vartenda nummer av Conan som svensk serietidning sedan 1974) kan läsa det.

Hursomhelst: Det är min personliga uppfattning att Conan skulle göra en mycket intressant rollperson. Låt oss se: Han har varit krigare, tjuv, legoknekt, rövare, rövarhövding, pirat, piratkapten med mera. Han har färdats över hela den kända världen. Han har stulit bröd för att kunna överleva; han har störtat kungar. Han har kämpat mot namnlösa fasor. Et cetera, et cetera.

Utmärkande drag har han gott om: Han är cimmerier, och rycker därför på axlarna åt sådant som skulle dräpa vanliga män. Han är vidskeplig och tycker illa om magiker. Han är mer än lovligt svag för vackra kvinnor (vilket mer än en gång fått honom i trubbel). Et cetera, et cetera.

Han är onekligen bra på att ta folk av daga, men brukar faktiskt fly (eller bli övermannad och nedslagen) om fienden visar sig alltför talrik.
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Re: Vad sjutton är det du säger? ...

Okey, jag har som sagt inte läst några serietidningar med Conan över huvudtaget, men den bild jag har fått av Conan kommer från de filmer jag sett. (Barbaren, Erövraren)
Och jag måste säga att jag tycker att filmerna är bra, äventyren är tuffa, och det är en perfekt miljö, men jag kan inte se den bild jag har av Conan som en rolig karaktär att spela.

Men det kanske är sant som du säger, jag får nog ta och läsa lite Conan-tidningar för att få mig en bättre bild av hjälten! /images/icons/thinks.gif
 
Top