DoD Ankor som fiender

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,982
Jag håller på att skissa på ett rätt stort äventyr till DoD. Detta är alltså ett projekt som kommer dröja minst ett par år. Men det är kul att skissa på grunderna. Och en intressant tanke dök upp häromdagen.

Jag vet redan nu att äventyrets klimax kommer bli ett stort grottkräl där rollpersonerna tar sig igenom en stor ruin. Från början tänkte jag att borgen skulle vara full av orcher, de är ju standardfienderna i såna här sammanhang.

Men så började jag fundera, vad skulle hända om man bytte ut orcherna till ett gäng piratankor (ruinen ska ligga på en ö). Det är ju sån ”tradition” att slåss mot orcher att ingen tanke ges åt att ett sådant grottkräl ju egentligen är ett rent blodbad. Kanske spelarna skulle bli lite mer tveksamma att använda våld som lösning om fienden är en av spelets mest omtyckta (av de flesta, vet att undantag finns) varelser? Klart att många har stridit mot ett gäng ankor någon gång, men när det är såhär många som faller offer för rollpersonernas framfart kanske de tillslut stannar upp och typ tänker ”Shit, vad håller vi på med egentligen?”, vilket jag inte tror skulle hända om fienderna var orcher.

Undrar lite vad ni tycker om dessa tankar? Använder ni ankor som fiender ofta? Blir inställningen till striden då en annan? Hur skulle er spelgrupp reagera på en situation där ankorna tagit över rollen från orcherna i ett grottkräl?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Undrar lite vad ni tycker om dessa tankar? Använder ni ankor som fiender ofta? Blir inställningen till striden då en annan? Hur skulle er spelgrupp reagera på en situation där ankorna tagit över rollen från orcherna i ett grottkräl?
I introäventyret i Kopparhavets hjältar, Den svarta ankan, är fienden ankor. Jag har däremot inte hört att några spelgrupper gjort några moraliska överväganden runt detta :)
Och ja, det är iaf till 50% ett grottkräl.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,982
I introäventyret i Kopparhavets hjältar, Den svarta ankan, är fienden ankor. Jag har däremot inte hört att några spelgrupper gjort några moraliska överväganden runt detta :)
Och ja, det är iaf till 50% ett grottkräl.
Nu var det några år sedan jag läste introäventyret så jag kan minnas fel, men är inte dessa ankor ganska få i antal? Jag tänker att det kanske blir annorlunda om antalet är riktigt riktigt stort.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Nu var det några år sedan jag läste introäventyret så jag kan minnas fel, men är inte dessa ankor ganska få i antal? Jag tänker att det kanske blir annorlunda om antalet är riktigt riktigt stort.
De är en mindre piratbesättning. Men det finns ju även andra fiender... Men tänk på att DoD inte är ett spel där RP kan vada genom horder av fiender. Strid är skitfarligt! Farligare än i KH!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Då tycker jag du ska använda dig av alver i stället. Tänk en hel ruinborg av onda alver som sitter och smider planer.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,982
De är en mindre piratbesättning. Men det finns ju även andra fiender... Men tänk på att DoD inte är ett spel där RP kan vada genom horder av fiender. Strid är skitfarligt! Farligare än i KH!
Det är i och för sig helt sant. Min hjärna nog allt för ofta i KH-mode när jag tänker på DoD, du och @Leon får ta det som en komplimang 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,982
Då tycker jag du ska använda dig av alver i stället. Tänk en hel ruinborg av onda alver som sitter och smider planer.
Det är också en idé! Personligen känner jag nog mer empati för ankor än alver dock. Men jag kanske är i minoritet där 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,982
Antagonisterna kanske har en hel grotta med okläckta ankägg? Eller ruvar ankor sina ägg?
Jag hade faktiskt det upplägget med orcher en gång i DoD91. Rollpersonerna var mitt uppe i ett klassiskt grottkräl, så råkar de springa in i ett grottrum fyllt av orchmammor och orchbebisar. De få vakter som fanns kastade sina vapen till marken och både de och orchmammorna föll på knä och bad om att bebisarna skulle skonas. Det blev en väldigt lång diskussion om vad som borde göras.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Jag gillar ankor men tycker att alver oftast porträtteras som ”goda” därför tycker jag det är kul att använda mig av dem. I mitt senaste drakar och demoner äventyr hade alver och orcher gått samman mot kungen av Berendien. Pga av Berendiens nya båtvarv som krävde så mycket silverlind. Kungen sände då äventyrarna med en ambassadör( en demonisk pest i människohamn) till dvärgakungarnas rike för att vinna över dem till Berendiens sak. Eller släppa lös pesten i deras gruvor.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Jag håller på att skissa på ett rätt stort äventyr till DoD. Detta är alltså ett projekt som kommer dröja minst ett par år. Men det är kul att skissa på grunderna. Och en intressant tanke dök upp häromdagen.

Jag vet redan nu att äventyrets klimax kommer bli ett stort grottkräl där rollpersonerna tar sig igenom en stor ruin. Från början tänkte jag att borgen skulle vara full av orcher, de är ju standardfienderna i såna här sammanhang.

Men så började jag fundera, vad skulle hända om man bytte ut orcherna till ett gäng piratankor (ruinen ska ligga på en ö). Det är ju sån ”tradition” att slåss mot orcher att ingen tanke ges åt att ett sådant grottkräl ju egentligen är ett rent blodbad. Kanske spelarna skulle bli lite mer tveksamma att använda våld som lösning om fienden är en av spelets mest omtyckta (av de flesta, vet att undantag finns) varelser? Klart att många har stridit mot ett gäng ankor någon gång, men när det är såhär många som faller offer för rollpersonernas framfart kanske de tillslut stannar upp och typ tänker ”Shit, vad håller vi på med egentligen?”, vilket jag inte tror skulle hända om fienderna var orcher.

Undrar lite vad ni tycker om dessa tankar? Använder ni ankor som fiender ofta? Blir inställningen till striden då en annan? Hur skulle er spelgrupp reagera på en situation där ankorna tagit över rollen från orcherna i ett grottkräl?
Marius Storfots hemliga bas. I approve! :cool:
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Jag finner att de presenteras som självgoda, arroganta ärslen (om än ibland havande rätt) oftare än att de är "goda"
Ja, det kan vara så att jag själv alltid använt mig av dom som goda och att det beror på sagan om ringen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Arroganta? Feänor som var en så modest herre.. begriper inte var man skulle kunna få det ifrån.

Apropå moral är min fundering att det kanske mer har att göra med var man själv kommer ifrån än med äventyret ibland. Vi håller just på att spela igenom "I reptilmännens klor" och
har ibland halvt på allvar diskuterat vad vi egentligen håller på med som dyker upp hos primitiva mutanter (sandmän, reptilmän, osv) och sablar ner alla med överlägsen teknologi.. Förvisso är vi inte där utan god anledning, men ändå.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Måns har redan svarat, men för mig är Piratankor uppenbara och perfekta fiender (och rollpersoner).

De plockade från den Svarta ankan är specifikt skrivna som en samvetslös skurkorganisation.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Ankor är as. Molok skulle inte tveka en sekund för att gå bärsärkargång i en ruin fylld av piratankor.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,982
Blev såpass inspirerad av diskussionen att jag var tvungen att rita en bild på en piratanka 🙂

Vem är det? Marius Storfot? Sörjer han? I så fall vem, eller vad? Eller tänker han tillbaka på ditt liv som pirat? Alla äventyr han varit med om, och om priset i tagna liv var värt det?

IMG_0169.jpeg
 

Gute1

Veteran
Joined
30 Aug 2022
Messages
30
Kör man på ankor så är det perfekt som återkommande skurkar!

Jag tänker på att de klassiska serierna från Disney alltid hade en ärkefiende som konkurrerade med huvudpersonerna…

Magica de hex, Flinthjärta, Alexander Lucas osv

Ankor verkar vara extremt långsinta och anstränga sig för att göra livet surt för sin nemesis!😀
 
Top