Nekromanti Ankh-Morpork - i Mundana

Hjalle

Swashbuckler
Ni som inte har läst Terry Pratchetts böcker om Skivvärlden, ignorera detta inlägg.

Jag skulle vilja ha ett Ankh-Morpork i Mundana. En enorm stad, en myllrande stad, en möjligheternas stad, en smutsig stad. Ja, ett Ankh-Morpork.

Men var placerar jag det, och i vilket land? Ebhron? Charom kanske rent av är Mundanas Ankh-Morpork, med magiker, med många olika folkslag, med en massa invånare...

...men det ligger för långt bort.

Så, njaeh, inte där.

Ska det öht ligga i ett land då? Eller i ett ingenmansland? Om det ska ligga i ett land, i vilket land? Kanske det redan finns en stad som skulle passa...

Själv funderar jag på att helt sonika byta ut Gnar-Muur mot något Ankh-Morporkskt. Gnar-Muur ligger ungefär vid kusten, tar man bort skogen ligger det med en massa bördiga slätter runt omkring. Centralt, javisst. Och i ett ingenmansland... Med ett dvärgafäste runt hörnet också.

Förslag! Var placerar jag Mundanas Ankh-Morpork, i ett land eller icke, tar jag en redan befintlig stad, placerar jag en helt ny stad i ett helt nytt land, eller vad gör jag? Ohoj leverpastej!

-Hjalle, avgudar Terry Pratchett.

Edit: Åker på lajv i några dagar nu, se till att ge lite förslag tills min återkomst.

Marcus J

Hero
Bra idé. Ingen fantasyvärld är komplett utan Ankh-Morpork.

Själv så skulle jag nog köra den i Gnar-Muur fast det skulle nog fungera i vilket land som helst bara staden var någorlunda självständig.

Det finns en actual play tråd på rpg.net som handlar om en kampanj vars idé är exalted möter ankh-morpork.
http://forum.rpg.net/showthread.php?t=183638
Kanske kan fungera som lite inspiration, men jag la länken här mest eftersom det är ruskigt kul läsning.

/Marcus med Metallica i lurarna.

Mumfie

Veteran
Jag vet inte vad Ankh-Morpork är för något men vill du ha en stor smutsig äventyrstad är Menon-Aun rätta stället och namnet "Ankh-Morpork" skulle kunna passa in där.
Vanliga städer i Eon ligger på runt 5-20000 inv men i Menon-Aun finns städer på över 300'000 invånare. Staden skulle kunna ligga vid bergsmasiven fär aktiva vulkaner förpestar stan med sot och aska. Vulkanerna skulle i sin tur ha stora äventyrs möjligheter och det finns faktiskt ett par äventyrsplatser i Menon_aun berg beskrivna i Fjärran riken.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Problemet med Ankh-Morpork är ju att det inte räcker med att ha med en klassisk skitig tjuvstad à la Lankhmar eller liknande. Man måste liksom ha med allt det där andra som gör Ankh-Morpork, de där influenserna från renässansens Italien, viktorianska London och moderna New York, annars blir det ju inte riktigt Ankh-Morpork. Gnar-Muur och liknande kan funka för Morpork-biten, men inte lika mycket för Ankh. Jag kan dock tänka mig ett storleksmässigt uppskruvat Calnia...

Wictor

Warrior
Re: Ankh-Morpork - i Mundana SPOILER Skugglandet

I Legender och Hemligheter på sidan 68 kan du läsa om Drömmarnas stad. Det är en stad som ligger i Skugglandet och som man kan råka trilla in i från vilken stad som helst i Mundana, läser du om Skugglandet så förstår du. Det hela låter nog ganska konstigt annars. Den borde ju hur som helst onekligen kunna gå att modifiera lite. Den sägs bland annat ha en "besynnerlig arkitektur med broar, spann och viadukter i luften och tunnlar under stadens yta."

Där har du ditt Ankh-Morpork, och du behöver inte ens placera det någonstans på kartan!

Jag är för övrigt skarpt förtjust i Skugglandet som jag tycker är ett bra och orginellt inslag i Eon och ger världen lite extra krydda.

Hjalle

Swashbuckler
Är fullt medveten om detta, dethär med att byta ut Gnar-Muur mot Ankh-Morpork-saken var rent geografiskt. Ett ingenmansland helt enkelt.

-Hjalle, hemkommen från ett riktigt pissigt lajv.