Nekromanti Animega

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Animega
Animega är ett rollspel som tar vid där animeberättelserna slutade och där ni som spelare vill uppleva era egna äventyr. Systemet är utvecklat för att fungera till så gott som vilken karaktär som helst, så man behöver inte enbart spela Anime rollspel med det, utan man kan också spela ett superhjälte rollspel med det.

För den senaste versionen av Animega, använd den externa länken. Detta är version 1.2.0a

Gå till artikeln
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Svar om mechs...

Även om det inte finns direkta regler för mechs så kan man faktiskt skapa en mech med spelets regler. Se bara på det här exemplet:
Föremål ()
Överdimensionerat (10 meter) [0 BP]
Stenhårt (+4 ABS) [6 BP]
Special attack (nivå 3)

Där har du en mech som fungerar som pansar och kan avfyra ett vapen
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Ögnade igenom texten något hastigt och har tre korta kommentarer om vad som skulle kunna ändras på:

1. Formeln för erfarenhet och nivåer, x^3/2x, är bara en krånglig variant av x^2/2 vilket är precis samma sak. Och rent generellt angående de formler du använder: varför krångla till det onödigt mycket? Det står till exempel på sidan 4:
"(x × 2)+ y
X = Primär egenskap
Y = Sekundär egenskap"
.
Varför inte vara skriva "Dubbla den primära egenskapen och lägg till den sekundära" eller "(2 × Primär) + Sekundär"?

2. Texten innehåller en rätt stor mängd särskrivningar; korrigerande av detta skulle öka textens läsbarhet väsentligt. Exempel på när detta blir särskilt tydligt är vid kapitelnamn ( kampanj världen ) och regeltermer ( area effekt ).

3. Utan att ingående ha studerat stridskapitlet, undrar jag varför du valt att ta med ett rutsystem. Jag har personligen svårt att se hur rutorna får striderna att bli mer lika en strid i Samurai Champloo eller Ghost in the Shell , vilket är vad jag skulle vilja uppleva om jag spelade ett anime-rollspel.

Sedan måste jag även få fråga vad ditt mål med spelet är? Vilken typ av anime är det du vill återspegla? Den uppfattning jag får av spelet är att det mer eller mindre är ett omarbetat vaniljfantasyspel, där "svärd" fortfarande väger 4 kg. Om jag vill spela nutid eller sci-fi, var finns statsen på skjutvapnen?

I övrigt ser texten genomarbetad ut. Lycka till!
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Jag har helt enkelt inte förenklat formlerna. Det kanske är lite krångligt, men jag har helt enkelt inte tänkt på det. det står också i texten precis ovan formeln för energi hur man tar fram den utan matematik
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
det står också i texten precis ovan formeln för energi hur man tar fram den utan matematik
Gör det? :gremconfused: Jag har läst textstycket flera gånger utan att kunna hitta hur man räknar ut den, och dessutom så måste jag tillägga att hela förklaringen av "EP" är luddig - jag får inget grepp om vad "EP" egentligen innebär i ditt spel, varför jag ska slå fram de egenskaper den härleds ur eller hur olika energier skiljer sig från varandra.

Försök att lägga upp textstycket på ett lite annorlunda sätt så att alla "vi andra" som inte är införstådda i spelet kan förstå exakt vad som menas.

Jag skulle även vilja att du kommenterar det jag avslutade mitt förra inlägg med:

Sedan måste jag även få fråga vad ditt mål med spelet är? Vilken typ av anime är det du vill återspegla? Den uppfattning jag får av spelet är att det mer eller mindre är ett omarbetat vaniljfantasyspel, där "svärd" fortfarande väger 4 kg. Om jag vill spela nutid eller sci-fi, var finns statsen på skjutvapnen?
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Faktum är att jag läste igenom den och det visade sig att textstycket blivit utbytt emot ett äldre textstycke utan att jag visste om det. Jag ska se till att det blir ordnat. ber om ursäkt :gremsmile:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Nedladdning

Högerklicka på länken längst upp i artikeln och välj "Spara länk som..." eller motsvarande. Det är en PDF-fil.
 

Tagan

Veteran
Joined
5 Mar 2006
Messages
1
Hur laddar jag ner det , elr e det grattis :S ,, asså jag e my , så jag vet inte så mycket , jag uppskatar om ni hjälper mig :gremlaugh:
 

Yen Chan

Veteran
Joined
13 Jun 2006
Messages
1
uhm..hej..ja e ny...^^' ja undrar va ni snackar om...
*läser allt ni skrivit*
man måste ha en hög IQ, visst? .__.
 
Top