Nekromanti Anime-tips?

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag är nybörjare på det här med Manga/Anime men nyfiken. Jag har sett Ghost in the shell och Spirited away och tyckte om dem båda. Jag har även sett Animatrix och blev mäkta imponerad av tecknarna.

Jag vill ha anime-tips. Det jag är ute efter är:

* Bra story, men den behöver inte vara alltför tricksig att begripa, jag är som sagt nybörjare...

* Gärna scifi eller fantasymiljö - efter katastrofen kan gå an, men den vanliga världen har jag sett nog av...

* Vuxen story, jag har inget emot barnfilm men jag känner för att se något som gjorts för den vuxna publiken.

* Vackra bilder - jag gillar realism och detaljer.

Tips, någon?
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Tips från en n00b

Se resten av Ghost in the Shell filmerna (om du inte redan gjort det).
2:an har en ganska trixig handling men den är väldigt snygg och underhållande (och man känner sig smart när man fattar handlingen :gremgrin:)

Cop-angel är en 6 avsnitt lång serie. Jag var ganska liten när jag såg den men jag minns en del råa ögonblick man inte kunde undgå att mysa över (den manliga huvudrollen kastas av sin motorcykel i jakten på skurkarna och ligger svårt skadad på vägen när den kvinnliga huvudrollen hinner upp
"Oh no you are hurt bla bla bla!"
"Don't think about me! I'll make it *hostar blod*"
"OK. *tar motorcykeln och åker iväg*")

Ruin explorers är en barnvänlig 4 avsnitt lång fantasy-serie om den misslyckade skattsökaren Irhie. Trots att kvaliteten på animationerna och historien är mediokra är serien sevärd eftersom den smakar gammalt Megadrive RPG och ärkeskurken heter Rugodorull.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Några av Krilles favoritserier

PlanetES: En animé om skrotsamlare i omloppsbana. Tja, och dessutom handlar den om stormaktspolitik, globalt resursslöseri, försoning mellan far och son, mänsklighetens framtid, nikotinabstinens, och hur en kärleksrelation kan få personer att mogna rätt rejält. Jättemumsig musik, tämligen realistisk (lyssna på hur det låter, eller snarare inte låter, i rymden) och en härlig episk ståry.

Ståryn handlar som sagt var om skrotsamlare: genom alla uppskjutningar så finns det mängder med skrot i omloppsbana, som kan sabba vilken farkost som helst. Nu när människan har koloniserat månen, är på väg att kolonisera Mars och har börjat sikta in sig på Jupiter så är det där skrotet ett stort problem och måste tas om hand. Alltså finns det skrotsamlare som samlar in allt skrot och återvinner eller gör sig av med det. De har inte särskilt gott anseende, jämfört med riktiga piloter, rymdskeppsbyggare, kolonister etc, men de gör ett jobb som måste göras. 26 avsnitt om ca 25 minuter.

Last Exile: En äventyrsserie om två kurirpiloter, som råkar snubbla in i alldeles för hög politik för att de egentligen ska må bra. Claus Volka och Lavi Hed flyger ett vanskepp med meddelanden runt om i Novrikia, samt när de inte jobbar på den punkten så tävlar de med sitt vanskepp. Under en sådan tävling så råkar de passera en annan kurir som blivit nerskjuten, och tar sig an hans uppdrag: att flyga med en ung flicka till en viss plats och lämna av henne där.

Ståryn är rätt så komplex: plötsligt dras man in i en komplett som omfattar krig mellan två stora nationer, ett allsmäktigt Gille som äger motorerna i de flygande kryssarna och tillverkar bränsle för vanskepp, en prinsessa i exil, en kryssare utan nation, och den urgamla hemlighet som spärrar in folk mellan en vrålande global storm i himlen och den hårda marken nedanför. 26 avsnitt om ca 25 minuter.

Macross Zero: Förmodligen skulle Top Gun se ut så här om japanerna hade gjort den: vi har en ung ensamvarg till pilot och hans kompis i baksätet på hans F-14, som slåss för FN-koalitionens sida i det stora världskriget (symboliskt nog så flyger motståndarsidan MiG-29 till en början). Tio minuter in i första avsnittet så är huvudpersonen Shin nerskjuten av ett underligt anti-FN-jaktplan som plötsligt förvandlar sig till en stor robot, och Shin singlar ner i fallskärm på en söderhavsö där han tas om hand av urbefolkningen, som är i en schysst schism mellan deras animistiska gamla levnadssätt och utflyttning till fastlandet och den moderna världen. Shin får så att säga representera den moderna världen, medan Sarah, den lokala prästinnan, representerar den gamla animistiska kulturen, och man kan milt sagt säga att de inte funkar så bra ihop - till en början.

Eftersom det är en för-följare till Macross/Robotech så är det utomjordingar insyltade i det hela, men deras roll är mest att vara det stora, okända och potentiellt farliga som FN och Anti-FN-koalitionen bråkar om. 5 avsnitt om ca 30 minuter.

Ghost in the Shell: Stand Alone Complex: En fristående TV-serie som bygger på samma manga som filmen Ghost in the Shell bygger på. Det är så att säga två separata tidslinjer i samma universa, men ståryn handlar fortfarande om major Kusanagi och de andra i Public Security Section 9. Den tar upp lite av samma teman som filmen, och man kommer att känna igen vissa element av ståryn i filmen.

Serien tar sitt avstamp i en händelse för flera år sedan, då "The Laughing Man" tog en företagsledare som gisslan samt hackade kameror och cyberhjärnor och ersatte sitt ansikte med sin logotyp, i realtid. Denna händelse får återverkningar när serien börjar flera år efter händelsen.

Å ena sidan handlar serien om intriger inom regeringen och företagslivet. Å andra sidan så ställs en del intressanta frågor om individens plats i det moderna samhället. Å tredje sidan så är det en klart cool action-thriller.

Aptuff musik är det också, och världens coolaste biroller: minitanksen Tachikoma, som är en liten spindelliknande intelligent stridsvagn, och det finns sex av dem. Tänk dig en korsning mellan en spindel, en blå Nissan Micra, en stridsvagn och en sextonårig tjej, då har du Tachikoma! 26 avsnitt om ca 25 minuter, med en uppföljande serie ("Ghost in the Shell: Stand Alone Complex 2nd GIG") i samma format.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Gillade du Spirited Away så finns det en drös med andra filmer från Ghibli som borde tilltala dig. Nausicaa, Laputa och Mononoke Hime tycker jag uppfyller samtliga dina krav, t.ex.

--
Åke
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Okej, Wings of Honnneamise, precis som Mekanurg sa. Fast den kan även heta Royal Space Force i vissa utgåvor. En planet vars rymdprogram är ett skämt och de austronauter som ligger i träning. Kul film i början men den blir alltmer allvarsam ju närmre slutet man kommer.
Tokyo Godfathers bryter mot det där med att det inte får vara nutid, men den är så underbart ball ändå. Tre Uteliggare och en Baby, ungefär. :gremsmile:
Kiki's Delivery Service, en story om en ung häxa som måste lära sig leva ensam i stora staden. Vacker story och med en stad som inspirerats av Visby och Stockholm.
Metropolis - tuff story med robotar, onda affärsmän, kugghjul, detektiver och revolutioner. Vackert, bra och spännande.
Castle of Cagliostro - den ultimata animen. Den har allt. Sjuka slott, nattsvarta skurkar, hjältar med polisonger, en konstig samuraj, en prinsessa i nöd, små gula bilar, poliser som viftar med batonger... den är underbar. Det handlar om mästertjuven Lupin III och hans kompanjener Goemon den stele samurajen och Jigen den skäggige mästerskytten och är en helt tokball rulle. Det är till exempel den enda filmen jag länkar till just nu :gremwink:


Storuggla, Zenigata halvvägs utanför
 

Canti

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
84
Location
Stockholm
Tja, några av mina favoriter...

Dead Leaves - mörk, lite urspårad, blodig SF-komedi.
Paranoia Agent - sinnessjukdom som tema, stil och resultat.
Serial Experiments Lain - verkligheten åker på BSOD.
Texhnolyse - Tystlåten i början, men de kommer igång med replikerna efter ett tag.
Utena (filmen framförallt.) - Surrealism.
Gantz - Se till att få tag i ocensurerade versionen (DVD, ej TV).
Ebichu - Gullig hamster tar hjälper till där hemma, misshandlas gravt.
Rah Xephon - musikalisk.
FLCL - Allt är som vanligt. I ett par sekunder. Sen slår det slint.
Wolf's Rain - De sista fyra avsnitten (27-30) är rent guld.
Nekojiru-so - Mer surrealism.
Neon Genesis Evangelion - Ett av de mest absoluta slut som jag sett (långfilmen End of vangelion, ersätter avsnitt 25&26).

http://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php för mer info.

Oroa dig inte för att vara nybörjare för övrigt. Vissa serier må innehålla rätt mycket vinkningar till annat, men det är i allmänhet komedier som man kan ha stort utbyta av ändå (FLCL, Excel Saga, Puni Puni Poemi, Abenobashi...). De lite mer, hm, kreativa historierna tenderar dessutom ofta att vara så pass egna att inget annat skulle kunna förbereda dig i vilket fall...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Inte för barn? Då kan jag antagligen inte rekommendera Akazukin Chacha eller Magic Circle Guru Guru (även om bägge är väldigt bra - det ena är tekniskt sett en magic girl-historia, det andra en quest-fantasy, men bägge är framförallt väldigt rolig komedi).

Inte nutid? Förutom att banna Storuggla för att han rekommenderade Tokyo Godfathers, så kan jag alltså inte rekommendera Azumanga Daiyo heller (dramakomedi på ett gymnasium, pendlar mellan finstämt drama och våldsam slapstick). Skit också! :gremgrin: :gremwink:

När det kommer till sådant jag kan rekommendera, så är det bland annat Fruit Basket. Det är en liten fantasyhistoria, visserligen i nutid men ändå. Hör även den hemma i Eriks favoritgenre dramakomedi. Världens finaste intro. Flicka i gymnasiet vill klara sig själv efter att mamma dött, och flyttar in som hushållerska hos en minst sagt udda familj med en Magisk Hemlighet. Titeln anspelar på den lek som kallas "fruktsallad" här i Sverige, där man ropar upp "alla äpplen" osv - och varför det blivit titel förstår man först efter att man tittat ett tag. Finurligt, fyndigt och många snygga karlar. :gremwink:

Haibane Renmei handlar om "änglar"... eller de kanske är något annat? Är de mellan reinkarnationer? Vad finns utanför Väggen som skiljer platsen där de tvingas bo? Vad händer när någon Försvinner över Väggen? Den här kan falla utanför eftersom storyn, även om den är bra, inte alltid förklarar alla mysterier som dyker upp - men de är just mysterier. De ska inte förklaras, så om du inte fattar är det inte för att du är en noob...

Vill du ha totalt vrickad slapstick kan du ju kolla in Dragon Half. Flickan Mink bor i en typisk "fjantasyvärld", om nu fjantasyvärldar hade en modern ungdomskultur. Hennes högsta önskan är att få gå på tonårsidolen Dick Saucers popkonsert. Mink är en halvdrake - hennes pappa var en riddare som sändes ut för att ta livet av hennes mamma, men han blev kär i draken och de gifte sig. Dick Saucer är inte bara popstjärna, han är världens mest berömda drakdräpare - och Minks pappas gamla chef, den elake kungen, är hämndlysten nog att berätta för Saucer om att Mink finns. Så där rullar de på, med vrickade plotter som bara har en chans att fungera för att hjältinnorna är om möjligt än mer korkade än skurkarna...

Erik
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Det jag rekommenderar är följande:

Appleseed
Skapad av samma person som gjorde Ghost in the Shell-mangan. Här finns dels en gammal långfilm och sedan en tv-serie med delvis annan story om jag förstått det hela rätt. Karaktärerna är riktigt hårda och ingår i ESWAT (Extra Special Weapons And Tactics) i en framtida utopisk stad.

Patlabor the movie 1 + 2
I samhället används mer eller mindre semiautonoma robotor och mechas för att underlätta för människorna. Av någon anledning börjar robotar helt plötsligt gå bärsärkargång och polisen måste med sina mechas stoppa dem. I film 2 så är det statskupp på gång.

Armitage III
Polishistora på Mars. Innehåller liten tuff brud och hennes partner som är en storväxt kille som avskyr robotar. Vad som till att börja med ser ut som ett mord visar sig vara något anant då offret var en robot av en ny sort som utseendemässigt inte kan skiljas från människor. Det kan alla andra robotar. Den gjordes från början i 4 korta avsnitt sedan kom en ny version i långfilmsformat.

/Ulfgeir
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Appleseed (nitpicking).

”Här finns dels en gammal långfilm och sedan en tv-serie med delvis annan story om jag förstått det hela rätt.”

Inte helt riktigt. Vi har dels en gammal film från 1988, som enligt uppgift skall vara fruktansvärt dålig, dels en nyare film från 2004. Jag har inte sett den förra, men den senare är klart sevärd – kanske främst för sina visuella snarare än berättelsemässiga kvaliteter, men likväl.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Neon Genesis Evangelion
Neon Genesis Evangelion
Neon Genesis Evangelion...

är den enda riktigt bra animeserie jag sett. Den har allt, inklusive jobbig slapstickhumor de lika gärna kunde skippat och fokuserat mer på ångesten :gremsmirk:

Nej, men den är både rolig och sorglig, vältecknad, cool, hyfsat lättillgänglig och samtidigt flummig och gördjup. Karaktärsporträtten är något av det bästa jag sett i något medium, och det är framförallt de som gör serien till vad den är. Bäst.

- Ymir, dyrkar lite
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
* Cowboy bebop - En utav mina absoluta favorit serier. Den handlar om en grupp prisjägare som reser runt i universum år 2071. Jorden är mer eller mindre förstörd efter en olycka, men många andra planeter har blivit koloniserade. Serien är en salig blandning utav action, drama humor och till och med lite parodi.

* Wolf's rain - Är iof en "after katastrofen" serie... men inte någon ordinär sådan... Jorden är inne på sitt sista kapitel. En lång istid har drabbat planeten och allt är grått, skitigt och deprimerande. Adelsmännen är de enda som lever i lyx och de reser mellan de olika städerna i stora rymbskepp. En utav legenderna från den gamla tiden säger dock att dörren till paradiset kommer att öppnas vid undergången.. men det är endast vargar som kan hitta dörren. Oturligt nog så är alla vargar utdöda... eller det är vad människorna tror i alla fall.. I verkligheten så har vargarna lärt sig att gömma sig genom att anta människoskepnad. En dag så vandrar en ensam vit varg in i staden, stadens vargar märker snart av den nya vargen och kollar upp honom. Han berättar att han letar efter paradiset, något som han har gjort sedan han var en liten valp. Så självklart så bestämmer sig stadens vargar att haka på den vita vargen eftersom de vill ha en chans att se paradiset med egna ögon.

*Trigun - En science fiction western skulle man kunna säga. Den handlar om en okänd revolverman som enligt ryktet ensam har ödelagt två hela städer. P.g.a. detta så har han fått ett enormt pris på sitt huvud vilket gör att princip alla prisjägare på hela planeten jagar honom....

* Hellsing - Utspelar sig iof i en skräckversion utav våran värld... men men... Den handlar om en brittisk organisation som heter The Hellsing organisation som jagar vampyrer och andra odöda. Ironiskt nog så har de också en vampyr anställd som vampyr jägare. Historien fokuserar dock på polis Seras Victoria som under ett uppdrag i en by där hela hennes stridgrupp blivit utplånad utav en vampyr blir biten utav Hellsing vampyren och blir själv en vampyr. Nu måste hon försöka att hantera sitt nya liv samtidigt som hon desperat försöker att behålla sin mänsklighet.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Med viss risk för upprepning tänker jag bara förmedla vad jag gillar (varining: jag har viss vana att vara cynisk i alla mina beskrivningar):

Neo Gennesis Evangelion: Mecha strid med känslomässigt störda 14åringar. Ganska bra även om slutet på serien är udda så är de som sagt ersatta med Death and Rebirth. Tror det ska finnas en alternativ variant också men jag har inte så bra koll på just det.
Handlar till störstadelen om pojken Shinji som får ett brev av sin väldigt avlägsna pappa och reser för att träffa honom. Men när han kommer dit så märkar han att pappan bara vill ha honom dit för att han ska sätta sig i en stor mecha och slåss. ungefär lika med känslomässiga störningar.
En sak som jag finner roligt med serien är de perioder då de kommer undan med att låta ingenting hända för att föra fram en poäng.
Lite framtid men inte så djävla mycket.

RahXephon: Till viss del en klon av NGE, se ovan, men på ett annat plan. Bara en ungdom (okej då + några halva) i denna, men mer jordnära personliga intriger än i nge och jazzig musik. Seccond Sorrow och Before You Know är fortfarande mina favorit musikstycken.
Handlar om Ayato som bor i Tokyo efter att resten av planeten ödelagts av det mystiska Mu folket. Så en dag när staden är under attack träffar han den mystiska flickan Rieka Mishima och efter en serie underliga händelser hamnar han i någon sorts underjordisk bas. Där, i ett stort rum, ligger ett gigantiskt ägg i vatten. Ägget kläcks och Ayato har nu sin Mecha (typ). Och så slåss han lite mod stora golems för jordens framtid typ.
Gillar den här serien.
alternativ nutid/framtid

Witch Hunter Robin: Häxor går på stadens gator. Jasså viste du inte det? Ja då måste häxjägarna ha gjort sitt jobb bra. En serie om att vara anorlunda och jagad och ensam till viss del, iaf mot slutet.
Handlar om den japanska organisationen STN-J som jagar häxorna i Japan på updrag av Vattikanen, typ. Den börjar när deras nya rekryt Robin kommer och knackar på. Hon är en användare av konsten, men vad skiljer egentligen en häxa från an användare av konsten?
Alternativ Nutid.

Wolfs Rain: Följ med ett antal vargar då de letar efter paradiset. En resa genom svårigheter för att få inre frid. Favo avsnittet är endå det då de två mänskliga männen reser genom ödelandet i sin bil. Postapokalyptiskt.

.Hack//SIGN: Utspelarsig i ett virituellt MMORPG, ja faktiskt, men problemet för Tsukasa är att han inte kan logga ut. Ett antal personer uppmärkasmmar detta och serien ustpelar sig kring detta fenomen, men också kring en massa andra mystiskta saker i spelet. Vad var skaparens egentliga plan med spelet? Vem är den lilla flickan i vit? Maha? Finns det krafter som kan slå en person medvetslös bara för att han spelar ett mmorpg?
Gillar den här serien också. Man kan tycka att tsukasa är dryg i sin vilja att bli lämnad ensam men det är bara ett bra för spel till att lära känna karaktärer som man sen kommer att gilla.
Alternativ Nutid/Fantasy

Rouroni Kenshin: Handlar om Rouronin, en vandrande herrelös samurai, Kenshin strax efter att Meji-eran har börjat. Finns dels en serie och, ska man säga 3?, filmer. Serien handlar om hans liv vid Kamiya Dojo och de motståndare han möter där och runt omkring. Filmen varvar onatruliga fighter med slapstick komedi och moralkakor. En ganska lättsam och trevlig mix. Serien är dock ganska lång och därför kanske inte så lätt orka se allt men den är endå bra för nybörjare skulle jag villja påstå.
Gilla man dock inte Seriens lättsamma ton kan man alltid djupdyka i oaverna Samurai X: Trust & Betrayal. Jag har sett dom som 2x45min vhs men kan räknas som en film. Filmen utspelar sig före serien och visar hur han kom att bli en rouroni och hans inblandning i inbördeskriget som Hittokori Battosai, varsbetydelse jag inte vet, men kan gissa på nått i stil med Lönmördare extraordinär. Underbar film med mycket mer realism än serien och betydligt mer ångest.
De andra två filmerna är dels Rouroni Kenshin: The motion picture som är typ som serien fast en film. Och Samurai X: Reminiscence är en film i stil med Trust & Betrayal ´som utspelar sig efter serien. Mycket värd om man sett störe delen av serien och första OAV:n.
Då-tid

X-tv: Gillar jag bara för det existencialistiska mellan snacket. Hallvtom i övrigt. X, filmen alltså, har jag hört folk säga ska suga.
Alternativ nutid

Alla sakfel skyller jag på min syndabock (min hund Zack). Och övriga fel tar jag som en man.

Vill dock bar apå peka att det enligt min erfarenhet (inte såååå stor men endå) så finns det väldigt lite Anime med "den vanliga världen". Nutid finns det gott om men det är alltid nästan alltid någonting som är fel/annorlunda. Magi? Gigantiska mecha som slåss mot monster från en annan värld? Möjligheten att bli utslagen genom taken och flyga 5mil om en ilsken tjej klappar till en? Alltid nått.

/Hartland - rekomenderar nästan allt han sett, har nog bara sett ummm... max 4-5 animeserien till utöver de ovan...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Appleseed (nitpicking).

"Vi har dels en gammal film från 1988, som enligt uppgift skall vara fruktansvärt dålig, "

Fruktansvärt dålig är att ta i, men den är dålig i alla fall. Och gräsligt trist.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Shoujo, förresten...

Kom just på att det bara har pratats grabb-anime så här långt, men det finns ju även dylik som är gjord direkt för kvinnlig publik.

Så med de där kriterierna säger jag Fushigi Yuugi. Shoujo doesn't get any better than that, dammit.

--
Åke
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Blue Gender
Sci-fi/efter-katastrofen/mecha. Mycket ångest. Totalt humorbefriad. Ska tydligen finnas en censurerad amerikansk variant som jag skulle undvika.

Elfen Lied
Svår att genrebestämma. Men en schysst blandning mellan über-våld, ångest och humor. En av de bättre anime jag sett.
 
G

Guest

Guest
Först repeterar jag lite andra har sagt:
Last Exile En skön serie med en hel del retrodesign och grekiska bokstäver
Texhnolyse Mycket nedgången framtid med fundamentalister och uppgivet folk drivet till extremer
Ebichu En hamster sköter huset (riktiga titlar: orubuchan ebichu samt ebichu the housekeeping hamster)
FLCL Standard story (boy meets robot, robot and boy saves world) men subplotter etc är serien plotten är bara för att ge samanhang
Neon Genesis Evangelion Jag gillar avsnitt 18+19 (eller om det var 19+20) samt orginalslutet
Serial Experiments Lain Filosofiskt drama med datakunnig flicka
Blue Gender Mycket seriös scifi

Över till mina egna rekomendationer:
Jungle wa itsumo hale noochi guu En pojke vid namn hale får en styvsyster men står allt rätt till? Mycket oseriös men väldigt skön.
Catsoup Skrämmande surrealistiskt barnprogram tror jag men åldersbegränsningen är 16+ och jag håller nog med (storyn är komplex och involverar död slaveri utnyttjande med mera)
Macross plus Klassiker enligt mig den bästa macross serien men den finns som film också, båda är sevärda
Gundam 08th ms team Den enda bra gundam serien enligt mig, inspirerad av amerikanska vietnamserier skulle jag gissa
Jin Roh Sorgsen film i 1970talets japan historian är alternativ från 1945 och frammåt, skulle kunna sägas vara scifi

Nu har jag nog slut på tipps för tillfället
 

Canti

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
84
Location
Stockholm
X, filmen alltså, har jag hört folk säga ska suga.

Med 18 utvecklade karaktärer från mangan så hann de inte med så mycket story, en kort förklaring samt ett rejält blodbad var vad som kunde pressas in...

För de som inte räds spoilers så fnns ett rätt kärnfullt referat här: //www.smartania.com/animeguide/x.html
 
Top