Nekromanti anime + rollspelare

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
hänger rollspelare och anime samt manga ihop eller har jag bara missförstått ngt ? rent generellet sett alltså.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, jag tror inte kopplingen är starkare än att både rollspel och anime/manga är en bra bit utanför mainstreamen (i alla fall här i Sverige), och folk som är benägna att gå utanför på ett sätt ofta kan vara villiga att titta på andra subkulturer.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
hänger rollspelare och anime samt manga ihop eller har jag bara missförstått ngt ? rent generellet sett alltså.
Det behöver det inte alls göra. I mitt fall hänger inte ens serieläsande och manga ihop. Jag läser en hel del serier, men har svårt att verkligen uppskatta de från Japan. Det är något med berättartekniken som känns lite "ur fas" för mig. Det är antagligen en vanesak.
Däremot är det naturligtvis många rollspelare som även är intresserade av SF, fantasy, manga, datorspel och andra populärkulturella företeelser.

/tobias
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
populärkulturer [ot]

SF, fantasy, manga

kan man räkna detta som populärkulturer?
personligen så räknar jag populärkulturer som sådant som den stora massan håller på med, fotboll kanske är ett dåligt exemple och iofs inte kultur men det skulle kunnat ha varit det, eller kanske datorspel, att spela online spel som cs tex kanske kan räkans som det, eller att bara gå på en britnykonsert

men läsa(som exemple), manga eller fantays, räknas detta till den stora pöbelns Fame Factory-tendenser? alltså skall man räkna detta till populärkultur?

//Netfeed, som funderar på om man måste läsa ryska militärromaner för att verka någerlunda speciel
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Re: populärkulturer [ot]

men läsa(som exemple), manga eller fantays, räknas detta till den stora pöbelns Fame Factory-tendenser? alltså skall man räkna detta till populärkultur?
Jag vet inte vad den egentliga definitionen på populärkultur är (och om det finns någon så är den antagligen ointressant eftersom ordet betyder det som folk tror att det betyder och inget annat). Jag använder ordet för att beteckna något som i första hand är till för att underhålla, snarare än att skapa några djupa spår i samhället. Det är en väldigt flummig definition och flytande eftersom något som en gång var gjort enbart för att underhålla efter tillräckligt lång tid räknas som finkultur. Mozart skrev säkert sin musik bara för att han tyckte det var kul och för att underhålla folk, men nu för tiden ses det ändå som finkultur. (Jag slutar skriva nu eftersom jag inser att jag bara kommer att måla in mig själv i ett abstrakt hörn.)

Vad sägs om den här definitionen:
Om du säger att det är populärkultur så är det det.

/tobias
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
hänger rollspelare och anime samt manga ihop eller har jag bara missförstått ngt ? rent generellet sett alltså.
Nä, det tror jag faktiskt inte att det gör. Däremot har jag märkt att inbitna tv-spelare ofta är riktiga anime-freak (och besatta av japan i allmänhet).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Däremot är det naturligtvis många rollspelare som även är intresserade av SF, fantasy, manga, datorspel och andra populärkulturella företeelser."

Där är en konstig punkt som jag har svårt att förstå. SF och fantasy är genrer, datorspel är ett medium som kan omfatta de två tidigare nämnda genrerna, och manga är ett stilgrepp inom ett medium som även den kan omfatta de två tidigare nämnda genrerna. Ändå betraktas datorspel och manga som separata genrer, ofta liktydigt med någon datorspelsbaserad fantasy respektive japansk fantasy.

Men liksom... va? Var sätter man in en manga som handlar om att stiga i karriären? Eller en manga om mah-jong? Eller en manga om den ädla konsten att ta examen? Eller för den delen MS Röj - datorspelens datorspel? Jag törs lova att dessa snudd på garanterat inte anses vara en del av datorspels- respektive mangakulturen.

För min del är det tämligen enkelt: en manga är en serie med ett visst stilgrepp, punkt. Och Sturgeons lag gäller även för serier, inklusive japanska sådana.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag trodde inte du gillade när man anstränger sig för att missförstå saker.

Jag använde de olika orden på det sätt en vanlig människa skulle göra om han berättade om sina intressen, inte som en lista på genrer. Om någon säger: "Jag är intresserad av datorspel" menar han antagligen att han är intresserad av en viss typ av datorspel och fortsatt samtal med honom kan klargöra vilken typ. Det betyder inte att han automatiskt gillar alla spel som spelas på en dator, från MS Röj (som för övrigt är det enda datorspel jag spelar någotlunda ofta) till counterstrike till vad det senaste online-spelet nu heter. Samma sak med manga. Om man säger att man gillar manga innebär det inte automatiskt att man gillar all manga.

Läs vad jag menar och inte vad jag skriver.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Däremot är det naturligtvis många rollspelare som även är intresserade av SF, fantasy, manga, datorspel och andra populärkulturella företeelser.
Jag tror att rollspelare i högre grad än de flesta andra är kulturella utforskare. Det märks här när det kommer upp frågor om litteratur, film, musik och annan kultur. Här kan man diskutera kultur som är så smal och så pass långt ut från mainstream att man i de flesta andra sammanhang på sin höjd hade blivit 'den där underliga figuren som mumlar för sig själv om konstigheter'.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
Det är min uppfattning att rollspelare gillar udda saker i allmänhet. :gremsmile: Om du någongång ser en person som blir vanvettigt lycklig över att ha hittat någon gammal singel med Kärlekens Vampyrer längst ner i en skivback i dassig andrahandsbörs på söder, så är det förmodligen en rollspelare. =)
 

vielleicht

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
79
Location
Göteborg
Jag vet faktiskt inte om det hänger ihop, men som bekant är ju många rollspelare även animefreaks.


Faktum är att jag kände mig VÄLDIGT ensam när jag började läsa japanska på universitetet. Jag var den så gott som den ende som inte gillade anime, i en klass på cirka 40 personer...


-V
 
Top