Anime med "verkshöjd" - ge mig tips

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
+1 på Spy x Family, Planetes, Mononoke!

Skulle vilja påstå att Tengen Toppa Gurren Lagann är värd att se bara för att fen eskalerar på osannolika vis hela serien igenom – ibland ett par gånger i samma avsnitt – vilket gör den till nån sorts parodi på stilen samtidigt som det är helt på allvar. Meeeen, jag måste nog se om för att veta om jag törs. Kanske var mer anime bullshit än jag minns. 🤔

terje

xenomorf mystiker
Hm, min förmåga att minnas saker i allmänhet och sakers namn i synnerhet är sisådär, men här är några som jag uppskattat:

Le Chevalier D’Eon
Gunslinger Girl
Parasyte
Demon Slayer
Tokyo Revengers
Jujutsu Kaisen
Tokyo Ghoul
Dorohedoro

Kan absolut förekomma viss anime bullshit.

Last edited:

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth

Jag tittar mycket på Anime, men denna sticker ut lite på samma sätt som Vinland i sin karaktär. Ongoing på Netflix.

Skulle också lägga till 2 fantastiska serier av lite mer klassisk (men god anime-karaktär) som jag tycker får för lite uppmärksamhet på grund av de hamnat på D+.

Summertime Rendering (googla absolut inte, lita på mig här - du vill veta så lite som möjligt i denna serie... )

Tengoku-Daimakyo / Heavenly Delusion

Last edited:

Hägerstrand

Ballofix
Jag har försökt ge mig på anime-serier några gånger genom olika rekommendationslistor och tröttnat varje gång. De enda undantagen är Evangelion (som redan nämnts) och Madoka Magika, som var fantastiska. Så det är nog min rekommendation.

Med lite fördröjning har jag nu tillslut sett klart Vinland Saga säsong 2, och fy fan vad bra den var!
Ett helt annat tempo och nästan en annan serie än säsong 1, men de avslutande avsnitten på säsongen var verkligen helt otroliga och taget som helhet är det bland det bästa anime jag någonsin sett, fydjävlar.

Började efter det kolla på Orb: On the Movements of the Earth och fastnade rejält, har sett 8 avsnitt och det är riktigt bra! Hade egentligen tänkt börja titta på Monster, men det får vänta lite.

Ett annat tips är Summit of the Gods som jag också kollade på nyligen, det är inte Anime på samma sätt som typ Blue Eye Samuraj inte är det (franska animationsproduktioner, Blue Eye Samuraj är animerad av franska studion Blue Spirit och Summit of the Gods av Filovari och Melusine Studio), men den är baserad på en Manga och helt otrolig.

JohanL

Champion
Vad mig anbelangar börjar och slutar den listan med Miyazaki.

(OK, Castlevania var bra, men så hade den västerländsk författare också.)

Max Raven

T12-kultist
+1 på Heavenly Delusion (Disney+, som har ett gäng bra anime men försöker tiga ihjäl det)

+1 på Patlabor, specifikt ordningen TV-serien, andra OVAn, de två första filmerna.

Några tips nedan. I regel bör du veta om du gillar dem efter tre avsnitt.

Macross: TV-serien, filmen/ Do You Remember Love, Plus, Zero och Frontier. 2, Seven och Delta kan man skippa av olika skäl.

Gundam: 0079-filmerna, Zeta (TV-serien och/eller A New Translation), Char's Counterattack. War in the Pocket, Unicorn Gundam, Hathaway. Turn A, G Gundam, The Witch from Mercury. (Netflix/Crunchyroll för de flesta)

Mushoku Tensei som en av de som gjorde isekai stort om man är ok med en komplicerad huvudperson som inte alltid är sympatisk. (Crunchyroll)

Grimgar, Ashes and Illusions (Crunchyroll) för mer fantasy med tekniskt sett isekai tonåringssoldater.

Apothecary Diaries för kinesisk hovintrig. (Crunchyroll)

Suzume

5 centimeters per second

Weyland

Veteran
+1 på Tengen toppa gurren lagann. - Mycket bra, mycket konstig, men engagerar mer än man kan tro vid första anblick. Sen så, med risk för att de redan har nämnts i tråden..

Trigun: Framtidsdystopisk rymd vilda västern.. Har dock vissa inslag av de animetypiska grejer du skrev att du gärna undvek...
Gungrave: Maffia/action/övernaturligt...
Rurouni Kenshin: Samurajer!!! Som en episkt lång kampanj - dock med tydligt slut!
Goblinslayer: Lo-fi dungeoncrawl tema med lite roliga rollspelsreferenser