Nekromanti Anime-Klichéer

Despoiler

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
37
Söker få tag på så många anime-klichéer som möjligt till scenariot jag arbetar på. Gärna sådana som går att använda i rollspel ("alla har stora ögon" hjälper inte så mycket...). TIA för hjälp.


Despoiler

pro patria moriquendi
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Är det inte i anime som de tungsinta huvudpersonerna klättrar upp i en jättehög lyftkran och sitter längst ut på kranen med sina långa rockar fladdrande i vinden.
Det kanske inte går att använda i ett rollspel, men det är väl en kliché?

/P.
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Har i och för sig sett såmycket manga så att jag vet att en del av det där inte stämmer, visst den stämmer med det mesta av Mecha animen och manga. Men det finns en massa andra typer av manga också.Fast en kliché som brukar dyka uppnu och då ( den finns till och med i matrix) är hopp från höga höjder som resulterar i att marken,taket eller vad det är man ni landar på går sönder. Dessutom är de onda ofta bi eller homosexulla (det gäller i och för sig hjältarna också) det är dock vanligare bland pojkar. Fast det kanske bara är jag som har lagt märke till det i och med att jag ser så mycket anime och läser en massa manga(på japanska) De flesta översättningar suger. Man ska inte dubba anime man ska subba (subtitle) den. Flickor har en tendens att ramla och vissa underkläder. Vad mer det finns en hel drös med klischer som jag inte kommer på just nu men det blir nog bra någon gång

Nils/ som är en mycket förvirrad människa
 

Despoiler

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
37
Så att "kameran" ska kunna komma virvlande runt dem i helikopterstil och sedan placera sig bakom dem och panna runt över hamnen med de tunga oljetankrarna och måsarna och därmed vinna en massa prestigefyllda priser åt tecknarna.

pro patria moriquendi
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
BGC

På tal om anime, någon som har spelat Bubble Gum Crisis?

Awaiting MERMAID: the Dehydration
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Inte vet jag, men det är en kliché.
De kanske vill sitta deppa där upp eller nåt. Meditera över världens ondska och fortsätta vara depressiva och svartklädda...

/P.

<font size="-2">"Your name is Pee?"</font>
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Vilken anime har du sett det i? Visst jag har settden i en anime film och någongång i en manga men jag skulle inte kalla den klische. Kom just på en klische som används ganska ofta så kallade "sweatdrops" när någon karaktär säger/gör något dumt.

Tyvärr får vi i den tråkiga västvärlden bara se någon procent av all manga/anime som finns. Och vi får nästan bara se mecha mangan (den tråkigaste typen enligt mig)

Jaja nu ska jag sluta klaga

Nils/ som är en mycket förvirrad människa
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Re: BGC

Nix, har däremot tittat på reglerna till project A-ko och Sailor moon. Två ganska roliga spel.


Nils/ som är en mycket förvirrad människa
 

Sarel

Veteran
Joined
4 Sep 2000
Messages
7
Location
Mumeå =)
hmmm... tror det här bli långt.....

#1: The normal laws of physics do not apply.

stämmer. juh. ^__^

#2: Whenever someone or something jumps, is thrown, or otherwise is rendered airborne, gravity is reduced by a factor of 4.

n-duuuh... ^_^ såklart... åsså blir det roliga avtryck i väggen när dom fastnar där... eller så skrapar dom upp marken när dom glider =)

#3: In space, loud sounds, like explosions, are even louder because there is no air to get in the way.

mecha-kliché

#4: In space, constant thrust equals constant velocity.

super-mecha (SF equals mecha... oftast iaf)

#5: The larger a mechanical device is, the faster it moves. Armored mecha are the fastest objects known to human science.

förutom dom miniminismå sakerna som åker omkring och spionerar... dom hinner aldrig -nån- ikapp ^_^

#6: Time is not a constant. Time stops for the hero whenever he does something 'cool' or 'impressive'. Time slows down when friends and lovers are being killed and speeds up whenever there is a fight.

eller hjältinna. (i magical-girl serier brukar det av någon -konstig- anledning adrig vara en hjälte....) särskilt då dom gör sina "coola" attacker, som alltid har väldigt långa namn som dom MÅSTE säga, annars händer inget... en del namn är dessutom väldigt fåniga...gäller mest magical-girl (exempel från Nurse Angel Ririka: "Angel Aid Bomb Beam!" fundera ut -den-, ni...)

#7: 'Good Guys' and 'Bad Guys' both die in one of two ways. Either so quick they don't even see it coming, OR it's a long drawn out affair where the character gains much insight to the workings of society, human existence or why the toast always lands butter side down.

eh? jaja... långt och utdagen, visst... men smörsidan neråt? *låtsas vara förvirrad* hursomhelst... standard-clichén för alt gäller ju här också... ibland... hjälten blir nedslagen till mos, men får på något sätt en överdos vigvatten och tar sig upp på fötter igen och besegrar skurken...

#8: It takes some time for bad guys to die...

*kommer bara att tänka på Buffy the Vampire Slayer (filmen)* nåja... har aldrig riktigt tänkt på det, men jo, skurken tar megastryk.... jag tror det är det som är meningen... annars vore det ju ingen mening med överdosen vigvatten, ne?

#9: Scenes involving extreme amounts of action are depicted with either still-frames or black screens with a slash of bright color (usually red or white).

hmmm... kommer inte ihåg nån sån från dom filmer jag sett, och jag har ändå sett ganska många... dock färre mecha-saker, så... mecha-cliché?

#10: Scenes that only happen once, for instance, a 'Good Guy' kicks the 'Bad Guy' in the face, are seen at least 3 times from 3 different angles.

eller tvärtom, att det är hjälten som får smisk... =) men jo, replays är vanliga... mest på grund av det faktumet att det tar upp tid, så då slipper tecknarna göra så många bilder... (mangafusk är alltid roliga att veta... tror jag drar några såna i slutet...)

#11: Everything explodes. Everything. (especially Tokyo)

.....jo. undrar varför, förresten, det är att alla onda ailens/skurkar som ska ta över världen börjar med Tokyo... och även efter att dom stöter på motstånd så FORTSÄTTER dom med att försöka ta över Tokyo, även om det vettigaste vore att börja i ett annat hörn av världen för att bygga upp styrka och sen knäppa bort motståndet i Tokyo med lillfingret...

#12: Nearly all things emit light from fatal wounds.

mecha.

samma sak med #13.

#14: The destructive potential of a weapon is inversely proportional to its size.

Nån som sett Ryus svärd i RG Veda? (för dom som inte gjort det: Pojken är ungefär 150 lång och relativt smal. Svärdet är bredare än honom och ungefär två decimeter längre. Åsså skriker han "Destroy Serpents Destroy!" och frammanar vattenormar med det... -_-;;; <- mangasmiley med stor svettdroppe... ju fler ; destu större droppe ^_^)

#15: No one *EVER* runs out of ammunition. That is of course unless they are cornered, out-numbered, out-classed, and unconscious.

ganska ofta fel. (förutom möjligtvis i mecha) I t.ex. Devilman laddar sötnosen om sin hagelbössa varenda gång! (men jag blev dock imponerad av det, så jag misstänker att det var en av dom första jag såg med det fenomenet)

#16: A 'Good Guy' in a drunken stupor being held upside down from a moving vehicle will always hit, and several battalions of 'Bad Guys' firing on a 'Good Guy' standing alone in the middle of an open field will always miss.

...se vilken vanlig film som helst. det där är allmän cliché och inte bara mecha-anime...

->Whenever a 'Good Guy' is faced with insurmountable odds, the 'Bad Guys' line up in neat rows, allowing the hero to take them all out with a single burst of automatic fire and then escape.

har iofs att göra med att skurkarna alltid försöker omringa hjälten, varvid dom står i en någorlunda jämn linje =) (dom måste ju visa -hur- många dom är, så dom ställer sig inte huller om buller, nejnej...)

#17: Minmei is a bimbo. (Note: The Minority Opposition in Ohio disagrees and thinks all men who like this stuff need to get out more.)

Vem är Minmei? (måste varit nån serie/film som jag missat... och ifall det är mecha så vet jag inte hur lessen jag är över det... mecha är inte riktigt min favorit... mest för att dom jag har sett inte har så mycket plot....err fast det har ju inte så många serier jag sett haft, då... antar att det är för att jag är anti-mechafetischist, då...)

#18: The human body contains over 12 gallons of blood. Sometimes more.

JA. definutivt(sic!). det är en MYT att kroppen bara innehåller [hur många den nu innehåller] liter blod (so what om jag hade IG i biologi? jag kan manga någorlunda iallafall ^_^).... Dragon Shiryu i Saint Seiya (tror inte så många sett den då den bara finns på Japanska och Franska som jag kännre till) blöder så mycket i X antal avsnitt att han skulle kunna starta en egen blodbank.
Detta gäller dock mest för pojk-orienterad manga (s.k. shounen, för dom som aldrig hört det tidigare ^_^)

#19: Demons and other supernatural creatures have at least three eyes, loads of fangs, tend to be yellow-green or brown, but black is not unknown, and can only be hurt bladed weapons.

det finns undantag. det där är generellt för shounen-anime igen... glöm dock inte att dom måste ha minst -en- penisliknande extremitet... oftast tungan... *eww*
i shoujo (flick) anime är dom oftast betydligt snyggare, antagligen för att animen är riktad mot en kvinnlig publik...

#20: Huge galaxy-wide armadas, entire armies, and large war-machines full of cruel, heartless, bloodthirsty warriors can be stopped and defeated with a single insignificant example of a caring/loving emotion or a song.

såklart. det står i manus. :gremwink:

#21: Tactical geniuses aren't....

nja... jag skulle vilja säga att båda sidorna har dom, så dom tar ut varandra... (ungefär som två vampyrer med Majesty i Vampire)

om inte annat är det ett snällare sätt att säga saken på ^_^

#22: People never notice the little things.... Like missing body parts, or wounds the size of Seattle.

eller flickor som skriker "Moon prism power make up!" i rummet intill sin lillebrors mitt i natten....

#23: Children are smarter than adults. And almost always twice as annoying.

vad säger man... det stämmer i verkligheten också... iallafall ibland... barn är oftast öppnare än vuxna... vuxna har ofta låst sig vid ett sätt att tänka.

#24 & #25: dom om att skurkarna och dom dumma hjältarna är amerikaner...

njaäe... har jag väl aldrig hört... det låter dock som nutid/mechaorienterat... men jämför med vanliga filmer... hur ofta är inte skurkarna tyskar? (t.ex.) eller asiater...
så jag är inte förvånad över att japanesarna(sic!) vill hämnas =)

#26: The size of a person's mouth is directly proportional to the volume at which they are speaking.

oh yes. definutivt... titta bara på C-ko i 'Project A-ko'... *rysa* ;)

gäller även för hur mycket dom gråter... där brukar det dock inkluderas vattenstrålar ur ögonen... ^^

#27: Law of Feline Mutation

jo. förutom möjligtvis det där med kläderna... Catgirl Nuku-Nuku hade mer kläder än så... men det stämmer... jag har inte sett många (om ens nån) katt-pojke... *tänka* vi har ju iofs Tiger's Eye... men han har ju då inte öron eller svans... (om man inte räknar hans piska som en svans.. ^^;;)

#28: Any powerful weapon capable of destroying/defeating an opponent in a single shot will invariably be reserved and used only as a last resort.

såklart. dom är ju farliga. =) gäller även supermegamartialartsattacker eller magier =) (Giga slave i Slayers, någon?)

#29: Law of Technological User-Benevolence

hmmm.... mecha-cliché? *låtsas ovetande*

#30: Any being displaying extremely high levels of martial arts prowess and/or violent emotions emits light in the form of a glowing aura. This aura is usually blue for 'good guys' and red for 'bad guys'. This is attributed to Good being higher in the electromagnetic spectrum than Evil.

Denna aura kallas chi (oftast, eller med någon synonym som 'ki', 'kosmo' eller nåt sånt), och kan egentligen vara vilken färg som helst. I 'Fushigi yuugi' (Mysterious Play) har dom snälla pojkarna och flickorna röd chi, medan dom elacka har blått... (sen finns det iofs två grupper till där, som jag -tror- har grön och gul/vit chi...)
så den stämmer inte lika bra...

åsså den sista... *alla drar en lättnadens suck?*

#31: All ugly, non-humanoid alien races are hostile, and usually hell-bent on destroying humanity for some obscure reason.

alla snygga också, för den delen... iallafall om dom kommit till jorden. varför skulle dom annars vara här? (om det inte är för att plocka upp nånting, typ en borttappad prinsessa eller nåt...)

en annan cliché är ju då också den obligatoriska dusch-scenen... i alla filmer (serier räknas oftast inte då varje avsnitt är för kort för det, men nånstans i serien finns det oftast en dusch- eller bad-scen) finns det -alltid- en sån... dom filmer där det inte finns går nästan att räkna på ena handen... =) (iallafall av dom över hundra olika jag har sett)

vill ni ha en fortsättning på den där clichélistan kan ni gå till http://members.aol.com/fabanime/anphysics.html
där finns det 35 poster (som jag inte tänker dra här... börjar få ont i fingrarna ^_^;;)


åsså dom där roliga tecknarfusken, eller nåt...... asch... jag är lat... dom som vill får gå till: http://dau.physics.sunysb.edu/~ming/anime.cheats.html där det dessutom finns några mer generella clichéer...

nej, nu får det vara slutpladdrat för min del...
see ya in yer nightmares... eller nåt... iallafall om jag ska skriva lika mycket nästa gång... *hoppas inte*
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
MerMangaåtFolket

Halloj.. nu är jag här med mina små uppror..
Vill bara se mer manga i väst... har t.ex. sett Heroic Legend of Arislan... del 1 & 2 av 3 möjliga... nr 3 har inte släppts i väst... DAT SUX!

Kardinales bepansrade högernäve....
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Giga-slave?

#28: Any powerful weapon capable of destroying/defeating an opponent in a single shot will invariably be reserved and used only as a last resort.

såklart. dom är ju farliga. =) gäller även supermegamartialartsattacker eller magier =) (Giga slave i Slayers, någon?)


Jag måste missat den.. är det någon slags boostad Dragon Slave?
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Re: Giga-slave?

Errr.... jo, det kanske man kan säga... tänk dig en explosion ungefär tre gånger större än dragon slave's, så kanske du förstår lite... =) så pass kraftfull att minsta felsteg skulle döda Lina... o_O



Nils/ som är en mycket förvirrad människa
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Re: MerMangaåtFolket

ehum. Vi har del 1, 2 och 3/4 av 5... det är dom som finns dubbade. (3/4:an är hopklippt av dom japanska del 3 och 4 och sålunda väldigt hoppig) har även sett del 5, men den är textad, eftersom det japanska bolaget tröttnade på att dubbarna sa fel hela tiden och förbjöd dom att dubba mer ^__^

så nog finns det fler än två delar i väst, jo



Nils/ som är en mycket förvirrad människa
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Re: BGC(OT)

MERMAID: the Dehydration
Vad är det?
Det låter som en World of Darkness-parodi. Jmf.
VAMPIRE:the Masquerade
CHANGELING:the Dreaming
WEREWOLF:the Apocalypse
MAGE:the Acsension(?)

/Cernael - nåt
 

Joham

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
92
Location
Boden
Minmei är en person i serien Robotech eller Macross som den egentligen heter

Joham -jävla messerschmitter
 
Top