Nekromanti Anime 2 - return of the fråga

Despoiler

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
37
Greetings,
Är det någon som har erfarenhet av anime eller rollspel i mer "manga-aktiga" miljöer så skulle jag vara tacksam om ni kunde ge lite tips på hur man skapar den rätta stämningen. Jag tänker starta en kampanj som till omväxling från mina vanliga EON-scenarion kommer att utspela sig i nutid, och med en stark betoning på action samt en hel del inspiration (och regelrätta rip-offs) från olika animefilmer och även vissa TV-spel. Om ni har några synpunkter eller idéer om hur man skapar den rätta stämningen kan ni väl dela med er, jag tror att min rollspelsgrupp skulle uppskatta det mycket. TIA

Despoiler

pro patria moriquendi
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Det bästa sättet att skapa rätt stämning är nog helt enkelt att tvångsmata spelarna med mangafilmer av en typ som liknar det du hade tänkt SL:a.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
WoD Har släppt Demon Hunter X för nåt år sen, det är manga anime inspirerat till tusen och där finns det en del förslag på böcker filmer å dylikt att läsa å så!

MEn kolla på Crying Freeman, Ghost in the shell å Ninja scrolls! Det är röj även street fighter manga å shadow skill e guldkorn!

Da SkooG
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det någon som har erfarenhet av anime eller rollspel i mer "manga-aktiga" miljöer så skulle jag vara tacksam om ni kunde ge lite tips på hur man skapar den rätta stämningen."

1) Överdriv. Koncentrera dig mer på vad som händer och beskriv det så att det framgår riktigt övertydligt. Strunta om det är realistiskt eller inte.

2) Bygg djupa plotter. Och jag menar djupa plotter.

3) Det finns tre sorters rollpersoner: unga (under 20), medelålders och urgamla. Detta är naturligtvis en bieffekt av regel 1.

4) Strunta i verkligheten. Verkligheten har väldigt få nittiocentimeters karatesensei.

5) Ska du vara snuskig, använd tentakler.

6) När två personer slåss är omvärlden ointressant. Ignorera övriga spelare om en rollperson och en skurk greppar sina svärd och börjar fäktas. Släpp in övriga spelare efter ett tag, kanske, om det passar stämningen, men fram till dess, låt de två kämparna köra i sitt eget lilla universum och efter sin egen tidsskala.

7) Varför nöja sig med en pistol när man kan ha en luftvärnskanon?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Om det gäller spelsystem kan jag nog rekommendera "Big Eyes, Small Mouth". Mycket snabba och enkla regler. I ett av plottförslagen förekommer även ett gäng bestående av svenska utbytesstudenter... :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Tobbo

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
30
Location
Västerås
Whit Wholf har alltid dom två spelen Aberrant och Trinity där man spelar en "Nova". Människa med olika krafter osv, kan man göra MYCKET manga-inspirerande saker.

Spec. i Aberrant där det bara finns ca 6000 av dessa novor. Trinity är lite mer i framtiden.

Man kan säga att spelkänslan är mycket X-men liknande. (se filmen så vet du hur det är för spelarna)

//Tobbo
 

Despoiler

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
37
But of course!

Tja, jag kan inte få tag på Freeman-animén eftersom jag inte är 18, men låt mig säga att plotten kommer att vara väldigt baserad på den (otecknade alltså). Street Fighter kommer också att vara en stor inspirationskälla, liksom Tekken 3 och Perfekt Dark (vapnen).

Tanken är att jag som omväxling till mitt normala EON-lirande ska köra en rejält urflippad (men inte oseriös) kampanj, och till bl.a. låna vilt från dessa filmer/spel (som alla spelarna kommer att se/köra innan vi börjar).

Tack för de andra filmtipsen!

Despoiler

pro patria moriquendi
 
Top