Nekromanti Animatrix

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nå?
Vilka var bäst?

Vilka sög?

Vilka fick er att skratta över hur dum bakgrunden till matrix är?

Vilken var konstigast och förvånade mest?
...

på fråga 1 svarar jag Detect och Beyond.

på fråga 2 svarar jag world record och program

på fråga 3 svarar jag second renaissance pt1+2

på fråga 4 svarar jag matriculated....

chrull
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Fråga ett: Vilken var bäst?

Utan tvekan var det A Detective Story.

Fråga två: Vilka sög?

Tja, ingen var direkt dålig. Tycker jag.

Fråga tre: Vilka fick mig att skratta över hur dum bakgrunden till Matrix är?

Tja, det var nog ingen. Jag tänkte aldrig på detta när jag såg filmerna. Men nu när jag klurar i efterhand är det nog Second Renaissance.

Fråga fyra: Vilken var konstigast och förvånade mest?

Hmm. Antingen Matriculated eller (tro det eller ej) A Detective Story.
Jag hade nämligen sett en bunt med andra, som var kul, men inget direkt överraskande. När jag sedan fick se en så perfekt avvägd, dramaturgiskt lagom korrekt, Film Noir-ig, soft, mysig och häftig blandning mellan detektivarbete, gamla telefoner, irc-query med DOS-utseende, western-style pistolfajt på tåg, trenchcoat och 1930-talshatt och hååååååh. Bara den grejen att man kunde känna hans förakt för pistoler kontra revolvrar var härlig. Mys. Den var en överraskning för att den var så annorlunda från de andra och så bra.

Rasmus, gillar alla.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
jojo. Detect är bra. men beyond slår den nästan. Men det är såklart Alice-kopplingarna jag går igång på, som vanligt.

Detect var dessutom härligt snygg...

chrull
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Animatrix?

Vad är animatrix?

Hade varit mycket roligare ifall du skrivit "What is the Animatrix?"... :gremwink:

För att svara på frågan så har jag för mig att det är anime-filmer (ja, jag vet att ett av kriterierna för att det ska vara anime är att det ska vara film) med Matrix-folket fast lite annorlunda korta historier. Har dock inte sett det själv så jag kan ha fel...
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Animatrix?

Animatrix är en bunt med små animefilmer som alla utspelar sig i Matrix-universat. Miljöer, tidsperioder, tekniknivåer och personer skiftar mycket, men de har alla gemensamt vad som är grunden i Matrix.

Men det häftigaste är att skaparna bakom filmerna är.. Alla möjliga. Några av världens skickligaste och mest kända animeskapare har gjort filmerna. Därför får varje Animatrix-film varsin känsla och speciell prägel, liksom.

De är mysiga.

"hade inte den nödvändiga programvaran för att ladda ned härket"

Nej. Quicktime suger kamelpung, men filmerna är (tro det eller ej) värda plågan av att ha denna utomordentligt fruktansvärda programvara på disken.

Razer
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
strunta i att tanka.

Du kan dessutom bara få ner 4 av de 9 filmer som finns från nätet. lagligt då.

DVDn finns att köpa och är nästan värd det.

8 av filmerna är tecknade, en är dataanimerad. snygg är den också.

chrull
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Animatrix?

Quicktime suger kamelpung, men filmerna är (tro det eller ej) värda plågan av att ha denna utomordentligt fruktansvärda programvara på disken.
Det smarta är att använda MediaPlayerClassic, en gratis mediaspelare med samma utseende som den hederliga MediaPlayer 6.5, men som kan så mycket mer, däribland QuickTime och RealPlayer (till och med bättre än vad de själv kan...). Man måste ha QuickTime och RealPlayer installerade men kan i princip döda dem helt, MPC använder bara deras codecs.

Om man överhuvudtaget tittar på film på datorn är den ett måste.
 
Top