Angivna färdighetsslag i äventyrstext

För mig är det stora problemet med det exemplet att det är den dåligt skriven äventyrstext, snarare än ett problem man ofta stöter på i äventyrsmodul. Det känns vagt teoretiskt allt!
Det är möjligt att den typen av skrivningar mestadels försvunnit från äventyren och i så fall är det jättebra. Jag läser själv sällan utgivna äventyr så du har antagligen bättre koll än mig på det nuvarande allmäntillståndet. Mitt hastigt ihopkastade, fiktiva exempel bygger på sådant jag läst längre tillbaka i tiden och mitt minne är för luddigt för att jag ska kunna peka ut några specifika äventyr.

Jag verkar tillhöra minoriteten som gillar när det skrivs ut förslag på färdigheter i texten. Jag tycker det ger en indikation på vad författaren tänkt och hur denne ser på äventyret. Om man sedan känner sig tvingad att följa det är väll olika från person till person.
För mig visar det att konstruktören ser detta som en utmaning och inte någon man bara glider förbi. Jag tycker DoD23 är ett exempel när det är gjort på rätt sätt.
För egen del tycker jag att konstruktörens tankar ska framgå av äventyret som sådant, valet av platser, SLP, motståndare, beskrivningar, m.m. Att de försöker gissa sig till vilka färdigheter som används kring spelbordet tillför inget i mina ögon. Lägg fokus på texterna, i synnerhet de beskrivande. De ger ett bra stöd för nödvändig anpassning/improvisation för att funka kring bordet. Att bestämma eventuella färdighetsslag är enkelt.

Back