Nekromanti Angarth i korthet del 2.

Praetori

Warrior
Tidigare var det några som var intresserade av min egen lilla fantasivärld Angarth. Så för er som inte har något bättre för er så kan ni läsa och hålla till godo. Om önskan skulle uppstå kan jag skicka mer mtl samt ett flertal kartor.
För er som ej har ngn som helst aning om vad det här handlar om kan ni kolla in det förra inlägget Angarth del 1 .

För att gå vidare. Talanvaar eller Wislan som staden även heter är en frihandelsstad (dock ej att förknippa med de övriga frihandelsstäderna som är allierade). Staden grundades för cirka 2000 år sedan av Arcanerna (ett hemligt sällskap som hjälpte civilbefolkningen under "den långa vintern") och är numera ett tillhåll för magiker av alla dess slag. Staden är knutpunkten för en mängd magikerakademier (listas nedan) och styrs av De Främstas Råd (de främsta från varje akademi).
För inte "häxmästarna" (som magiker från Talanvaar kallas av de flesta på kontinenten Etoria) skall få ett ännu sämre rykte än vad de redan har, skapade man Sanningens Väktare (En grupp specialutbildade magiker) som fungerar som en slags magipolis, de arresterar sk "magibrottslingar" och ställer dessa inför en "domare". Att gripa magiker kan dock vara en smula knepigt och de har därför en del artefakter till sin hjälp. De mest framträdande är dock förmodligen ringarna som kallas för "väktarens bojja". Dessa ringar är magiska artefakter med effekten "olära" utformad efter vilken typ av mål som väktarna är utbildade för att jaga (oftast Olära Besvärjelse). Ringens verkan är dock endast provisorisk och en väktare får aldrig beröva en färdighet permanent (det är här som Domarna kommer in).
Väktarna opererar i princip alla länder de är välkomna i (de flesta civiliserade nationer) med undantag för T'Khart och Thalenor (som är religiöst emot magi), där uppträder man istället incognito.

Staden Talanvaar blomstrar både ekonomiskt (självklart med den höga utbildningsnivån samt magi till hjälp inom jordbruket) och kulturellt (bra geografiskt läge). Inom citadellstaden (som är förbjudet område för alla som ej är medlemmar i de vanligaste akademierna) är däremot slitningarna märkbara. Alla gillen och akademier har egna intressen och agendor vilket leder till osämja och brist på sammarbetsförmåga.

Det finns 11 olika akademier och gillen (som kan räknas till de "stora", dvs de som har medlemmar i Rådet).

Dessa är som följer (utan ordning)

Argana Sortim “Arcana Sortim” (Magiskola, Läkekonst, Medicin, Alkemi)
Irsphurphur “Irsfurfur” (Demonologi, Andebesvärjande)
Cisphelum “Sisféllum” (Magiskola, Kunskap, Symbolkrafterna, Besvärjelser på papper)
Agnotichal Imphus “Aknottikal Imfus” (Forskning om gudar)
Dav Gheremnon “Daf Geremmnån” (Magiskola, Elementarkrafterna + Kosmiska krafter)
Brödraskapet (Elit akademi, bla alkemi)
Vita Akademien (Magiskola, Primalkrafterna + Grundkrafterna)
Cron Ithoria ”Crån Litoria” (Kronotropiker)
Grå Orden (Reanimation, Nekrotropi)
Extemporatörernas Gille (Improvisationsmagiker)
Frihetens Orden (Viltbrukare, Pack)

Staden och de omkringliggande områdena lyder ej under någon kung eller härskare (så har det varit sedan Caderas tid) och är det enda område där magiker kan känna sig relativt säkra undan förföljelse och fördomar.
Staden är även känd för sin export av exotiska kryddor och tobak (som konstigt nog växer där trots den nordliga breddgraden). Klimatet är temererat (ungefär franska atlantkusten) och i området bor cirka 21 000 människor (varav drygt 18000 inom själva staden).

Nåja, detta får duga för denna gång (efter som jag har andra plikter att tänka på). Jag hoppas att ni har förståelse för bristen på struktur i ovan skrivna inlägg men det är svårt att veta var i alla MB av sidmtrl som man ska plocka ur godbitarna.

Har ni fler frågor eller synpunkter får ni gärna höra av er till mig.
Mvh Praetori, SL av guds nåde.

Kartor (Tillägg)

För er som är intresserade av kartor kan ni kolla det gamla inlägget.
Jag kommer ej att lägga upp fler kartor just nu pga den stora plats som dessa tar (sänker jag upplösningen går detaljinformationen förlorad)

Re: Kartor (Tillägg)

Hur i helvete orkade du göra den där kartan? Om det var i photoshop är jag imponerad då photoshop är det krångligaste program jag någonsin har sett. Skulle väldigt gärna veta hur man gör såna där kartor på ett lika välgjort sätt. Hur många har du gjort?

Re: Kartor (Tillägg)

Lite tålamod och trial and error. Men har använt photoshop sedan det kom en gång i tiden så det underlättar väl. Det handlar om att bygga upp en preset med layers och texturer som man sedan kan applicera på olika kartor. (Har en hel del kartor, täcker ungefär lika mycket åt väster och cirka 3ggr så mycket åt öster och en del åt söder samt en rad med detaljkartor).
Vatten, land, berg, skogar, vägar, floder, städer, namn, allt är i varsitt "layer" med egna texturer och är målade med olika penslar. Dessutom har jag "dolda" lager med mer SL orienterad information (såsom magilinjer och interna gränser, handelsleder och liknande).
Det enklaste är att prova sig fram (i ett litet dokument) och försöka få alla objekt att se "enhetliga" ut (beroende på vad man vill åstadkomma och vilken skala man vill ha det i). Sedan är det bara att utöka dokumentstorleken och lägga till nya områden. Detaljkartor över hertigdömen å liknande är lite svårare (då den höga detaljrikedomen får det att ta lång tid) att göra men resultatet är ofta mycket användbart.
En kartbok och/eller satellitbilder är bra att använda sig av som referens och idéuppslag (för ett mer realistiskt intryck).
Jag valde att göra städer bland de sista lagren och vägar absolut sist (för att allt skall vara realistiskt terränganpassat).

Hoppas att informationen skall bara till hjälp, finns det oklarheter är det bara att fråga.

Re: Kartor (Tillägg) (och OT)

har själv suttit och pillat en del i Photoshop med kartor. Bifogar en karta som jag har gjort ganska nyligen (som dock inte är färdig). Kartan är bara en del av en större karta som kanske är 4-5 gånger större.

Det där med SL-information i dolda lager var ju en utmärkt idé faktiskt..

Back